Giampaolo Squarcina/CC-BY-NC-ND

Giampaolo Squarcina/CC-BY-NC-ND

Ryssland anmäler tvångsvård av barn till Europarådet

Publicerat den 5 oktober 2012 kl 10:09

SVERIGE. Den ryska delegationen vid Europarådets parlament (PACE) vill ta upp frågan om maktmissbruk inom EU-ländernas socialtjänster i samband med tvångsomhändertaganden av barn.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Ryssland samlar just nu in namnunderskrifter för att kunna ta upp frågan.

Initiativet har redan backats upp av Storbritannien, Schweiz, Norge, Island, Armenien, Azerbajdzjan och Ukraina, uppger Aleksej Pusjkov, chef för Rysslands delegation vid PACE till den statliga ryska radiokanalen Rysslands röst.

Sverige, som tvångsomhändertar flest barn i Europa varje år, har dock inte backat upp initiativet.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/ryssland-anmaler-tvangsvard-av-barn-till-europaradet Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    Nää! inte är det enbart utländska familjer som blir splittrade o  skadade. Med i runda tal 200000 barn och familjer söndrade under en period  åren 1920 — 1980 är sverige en katastrof ur ett internationellt perspektiv. Barnen som blev av staten gravt misshandlade och användes som slavarbetare till bl.a bönder och politiker för att ekonomiskt smörja deras plånböcker. Barnen som nu är åldrande  gamla gubbar och tanter kränker man ånyo genom att från statens sida erbjuda en allmosa på 1,4 miljarder under en 3-årsperiod då man räknar att enbart 5000 av dessa ca 200000 förnedrade skadade människoliv förutbestämt är berättigade till en ersättning på 250000 kr. Snuskigt av den svenska staten att behandla sina medborgare på liknande vis som skedde i det forna Rumänien  under   Nicolae Ceaușescu tid som makthavare
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ceau%C8%99escu

    Här behövs en internationell sanningskommission alternativt någon form av Nordisk folkdomstol som kritiskt granskar sverige och dess myndighetsbrottslingar som sitter i knät på makthavarna

    I dagsläget är det ca 25000 barn som omhändertas varje år, många av dessa barn sänds till fosterfamiljs-industrin där föräldrarna är själva aktiva politiker inom kommun och socialen.
    Förutom dessa politiskt hjärntvättande metoder sänder man barnen till fosterfamiljer som är pedofiler narkomaner eller gravt alkoholiserade…

    Sverige borde sättas under luppen och kritiskt granskas, brotten är enorma mot familjer o barn i detta land. Med en propaganda – maskin av att vara ett föregångsland, en rättsstat o välfärdsstat har man mörkat de enorma brotten mot familjerna och lyckats söva ner stora delar av befolkningen.   

  • Anonym

    Sverige ledande i att splittra familjer…  

    • Anonym

      De flesta barn som omhändertas i Sverige är barn i utländska familjer. Våra politiker importerar problemfamiljer, som sedan skattebetalarna ska bekosta. Utvisa invandrande problemfamiljer med omedelbar verkan, så kan vi sänka skatten för detta är orimligt dyrt.

      • Anonym

        Källa på det tack.

  • Anonym

    Sverige kidnappar barn. Mamman till den 2 åriga franska flickan vill ha tillbaka sitt barn. Det senaste jag hörde, var att Sverige nu övervägar att ge barnet uppehållstillstånd. Myndigheterna har fått snurren helt och hållet.

    • Anonym

      Nu är det väl så att Sverige inte ger tillbaka barnet till mamman för att hon lämnade sitt barn.

      Tycker du verkligen att hon verkar vettig nog att ta hand om ett barn?Sedan så beror det på hur mkt familjehemmet sagt att tjejen har en annan mamma.

      Om dem inte har det och hon blir skickad till Frankrike och barnhem innan mamman kommer få henne så vore det mindre bra för hennes psyke skulle jag misstänka.

      Så i det fallet är det inte kidnappning 

  • axel wennstrom

    Haha, Ryssland… angående det, Ryssland har otroligt många hemlösa barn, med tanke på att varannan familj super sig fulla på vodka… 
    Kolla bara på denna dokumentären: http://www.youtube.com/watch?v=mfXyMLUshX4

    • Anonym

      Jasså dricker 50% av ryssarna?
      Det är mer än jag visste.

      Känner ca 100 personer i Ryssland och ingen av dem dricker.
      Känner ca 200 personer i Sverige och nästan alla dricker.

      Många personer i små byar dricker väkdigt mycket.
      Men det du sade att väldigt många ryssar dricker i dag är rent okunnigt skutsnack

      • axel wennstrom

        Så du menar att det finns mer alkolister i Sverige än Ryssland? Har du aldrig hört ”Vodkan är billigare än vatten”,alkolismen är ett svårt problem i Ryssland, men du är en ju en vanlig FriaTider läsare som skyller på EU och vänstermedierna?

        • Anonym

          Du är ju seriöst dum i huvudet.

          En absolut vodka för exempel kostar mer i Ryssland än vad den gör i Sverige. Det finns dock lokal skit vodka som kostar ca 60-70 flaskan.

          Det är ju du som tror på media när du säger vodka är billigare än vatten. Detta kOmmer troligtvis från Ab journalister.

          Det finns många ryssar som dricker mycket so
          Bor i små byar.
          I den stad jag bor i(större än Stockholm) ser jag inga fulla människor. Betydligt fler i Sverige.

          • axel wennstrom

            Orkar inte höra på dig, alkoholen generellt kostar betydligt mycket mindre i Ryssland (då menar jag sprit), Jag vill ha fakta på att det kostar mer i Sverige, senaste åren har dom gjort skattehöjningar, men det finns fotfarande många alkolister där. Vet inte om dom alkolismen har sjunkt senaste 3 åren.

            • Anonym

              Ja du har rätt att det finns många ryssar som har problem med alkoholen.
              Dessa personer brukar i regel på utanför stora städerna och syns bara om man som journalist vill hitta dem.

              Detta är naturligtvis väldigt synd.

              Jag vet inte heller om alkolismen har sjunkit de senaste åren i Ryssland men det var inte frågan från din sida så du sade i första inlägget att över 50% av ryssarna är alkoholister och argumentet var ”vatten är billigare än sprit”. Detta är totalt fel

              • axel wennstrom

                Men har hört personer säga att ”vatten är billigare än vodkan”, Rysslands inrikesminister sade att alkolismen var landets största problem, men hur som helst ska vi inte diskutera alkolismen i Ryssland, det är hemlösa barn, som Ryssland har mycket av, ingen bryr sig om dom. Undra vilka psykfall dom kommer bli

                • Anonym

                   Hemlösa barn är en annan fråga.
                  Ämnet egentligen här, är omhändertagande av barn från deras föräldrar.
                  Något Svea imperium är världsmästare på. I Svea imperium har staten ALLTID rätt, även när den har fel.

                • axel wennstrom

                  Då moder ryssland skiter i sina barn, kolla bara hur många barn det säljs och hur mycket pedofiler det finns i Ryssland.

            • Anonym

               Om nu en flaska vodka kostar 60-70 kr, så är det ju dyrt för en ryss.
              Vad jag vet så tjänar de betydligt mindre än vad folk gör i Sverige. Lite dumt jämföra priset i kr, bättre jämföra och ta med vad ryssen, resp svennen tjänar.

        • Anonym

          Efter bl.a. en rad skattehöjningar så är sprit öht rätt dyr i Ryssland. En bättre whisky är faktiskt dyrare än i Sverige.

          • Anonym

            Tack

            Det stämmer.

            Med vänlig hälsning,

            • axel wennstrom

              Det spelar ingen roll, vi snackade om barnhemlösheten, och du bor i Ryssland och om du har varit på många ställen där är den hög?

          • axel wennstrom

            Whisky dricks nästan inte i Ryssland, mest vodka

  • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

    Vet någon, hur många barn omhändertogs varje år? Och hur länge i medeltal? Det finns en hel industri för att ”ta hand” om dessa barn, några år sedan meddelades ju offentligt, att ingen vet, hur många såna ”hem” fanns, man ”trodde”, att säkert över tusen.
    Utöver detta finns ju otaliga fosterhem. Fosterförälder har blivit en yrke.

    Svenska föräldrar måste ju vara de värsta i världen! Hur ska man annars tolka, att alla syns vara nöjda med sakernas tillstånd och utvecklingen?
    Det är någon enstaka gång, när någon förälder tar striden, när:
    a) barnet har blivit sexuellt utnyttjad, ofredad eller våldtagen i dessa ”hem”
    b) barnet har omhändertagits på grund av falska beskyllningar
    c) omhändertagna barn har reguljärt  prostituerat sig eller blivit utnyttjade utanför ”hemmet”.

  • Tomas O’Maely

    Nu skämmer våra PK-tanter ut oss  internationellt också.

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    EU maktmissbrukar? Neeej det trodde vi aldrig.

    • Snapphanekongen

       Det är bananmonarkin Sverige som maktmissbrukar.
      Den konstgjorda statsbildningen Sverige eller mer korrekt, Svea Imperium.

      Österrikaren Peter Leuptrecht, fd ordförande i Europarådet:

      ”-Jag lämnade Europarådet i protest mot medlemsstaternas kränkning av de mänskliga rättigheterna. Jag är speciellt upprörd över Sverige. Svenskarna är de mest skenheliga och hycklande av Europarådets medlemmar, som regelbundet vägrar att rätta sig efter Europarådets direktiv på områden som berör de mänskliga rättigheterna – de gör helt enkelt vad de vill och ignorerar dessa rättigheter.”

  • Anonym

    Konstigt….

  • http://friatider.se/ Allan Sethsson

    Dessa socionomkärringar har en oerhörd makt efter att ha gått en ”utbildning” som har de lägsta intagningspoängen på högskoleprovet som krav eller hur skall man annars tolka 0,1? Som vanligt i Sverige är det de dummaste som har mest att säga till om!

    • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

      I bl.a. Lund krävs det 1.1 på högskoleprovet. Socionom är ganska populärt, kolla fakta.

      • Anonym

        Om det inte krävs mer än 1,1 på högskoleprovet för att komma in, är det ingen populär utbildning. En utvecklingsstörd morot kan skriva 1,1.

        • Snapphanekongen

           När du hittat den moroten så hör av dig. Lovar kommer dyrka den moroten som en gud.

          För övrigt har du rätt. Baggis skriva 1.1 eller mer. Ja faktiskt tom 1.5 är tämligen enkelt.

      • Anonym

        Montera ett trälok, 5 delar – 4 hjul och en kropp (så det blir begripligt för dig), så går du ut denna ickeutbildning.

      • http://friatider.se/ Allan Sethsson

        Enligt vhs.se var kravet 0,1 HT2008 på Örebro universitet fanns säkert fler men har inte kollat.
        Kolla fakta själv innan du anklagar någon annan för att inte gjort det!
        Men med så låga poäng är du ju ingen raketforskare direkt, oavsett om du hade 0,1 eller 1,1!
        Själv hade jag 1,7 2004.

        Hade provet däremot mätt kulturmarxism kanske du fått 2.0.

        • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

          Jag menade bara att det var skillnad på 0.1 och 1.1, men det är sant att det är olika tryck beroende på vilket lärosäte man väljer. Jag trodde inte att det skulle vara en sådan markant skillnad.

          Intressant att du tar för givet att jag har 1.1 och läser socionom. För att ha 1.7 är du inte speciellt smart. 

          Hade provet mätt kulturmarxism så skulle jag fått 0.0.

          • http://friatider.se/ Allan Sethsson

            Vad du menade och sade var olika det har vi båda redan konstaterat.
            Jag gjorde ett rimligt antagande utifrån den information du gav och den indignation du visade, att du hade
            1,1 eller där i närheten och har någon koppling till socionom”yrket”.
            Tror brukar man göra i kyrkan.
            Det är inte mitt fel att du har otur när du tänker.

            • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

              LOL! Troll.

              • http://friatider.se/ Allan Sethsson

                Då skall jag återgälda när du presenterar dig.
                Jag heter Allan.

                • http://twitter.com/FelandeExistens FelandeExistens

                  Som svar till den andra kommentaren. 

                  Jag är emot kulturmarxister, men är också emot dig. Så sov gott Allan. 

            • http://twitter.com/FelandeExistens FelandeExistens

              Tydligen var ditt ”rimliga antagande” felaktigt, välkommen till verkligheten där snabba generaliseringar sällan stämmer. 

              De socionomer jag hänger med är verkligen inga kulturmarxister och verkar definitivt vara smartare än dig. Men jag ska förklara för dig varför socionomer måste agera kulturmarxistiskt; Vi har svensk lag gällande diskriminering vars praxis enbart gäller icke-vita. Vi har en regering som effektivt ser till att Sverige ska bli det socialt mångkulturalistiska experiment som urhålkar välfärden en gång för alla – vilket är dåligt för alla i det svenska samhället pga ökad brottslighet etc. Socionomer verkar under LAG och får inte yttra sig på annat sätt än kulturmarxistiskt. 

              Vidare tycker jag att du beter dig som en mycket barnslig människa när du skriver på det vis du gör. Tänk efter, vilka åsikter du än står för så blir de just dina nedsättande argument representativa för dina åsikter. Du förstör för dig själv och för de som representerar dina åsikter. Men kanske är det ditt slutmål?

              • http://friatider.se/ Allan Sethsson

                Stalin verkade under gällande lag också!
                Jag vet min kapacitet och har nog självförtroende för att inte bli lika ”stött i kanten” som dig. Tydligen var Er mentala kapacitet en öm punkt, så jag hade alltså inte fel!

                • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

                  Du är väldigt underhållande ;)

                • http://twitter.com/FelandeExistens FelandeExistens

                  Problemet är att för att vara en såpass ”bra” person som dig, så utnyttjar du dina resurser förvånansvärt dåligt. Det är därför bekymmersamt att du som svensk(?) inte har större kapacitet att se saker ur andra perspektiv än ditt eget. Du är förmodligen en person av mitt folk och du smutsar ner dess anseende. Detta gör att personer som mig inte längre bryr sig om dess förfall. Många så kallade svenskar är inte längre svenska, de är ett rotlösa fattiga människor redo att höja svärdet mot sina egna för egen vinnings skull. 

                  Jag ursäktar mig om inte du är svensk. För om du inte är det så förstår jag din tes och kommer lämna Allan Nybyggare åt sitt öde. 

                • http://friatider.se/ Allan Sethsson

                  Du har uppenbara skuldkänslor för att du spelar i folkförrädarnas lag i kampen om Sverige. Du uttrycker ju själv även detta i och med att du inte bryr dig om Sverige längre. If you’re not part of the solution you’re part of the problem.

          • Anonym

            Ni verkar båda blanda ihop kunskap med intelligens. Högskoleprovet ger ingen direkt indikation på det senare även om intelligenta människor har lättare för att inte få dåliga resultat. Det finns en korrelation men ingen kausalitet.
            Socionomutbildningar skapar inget värde för samhället och informationen som lärs ut är fullständigt värdelös i alla länder förutom socialiststater med fokus på vagga till grav mentaliteten. Systemet kräver konformitet och utövarna förskansar sig makt. Detta innebär bland annat rekordtal av omhändertagna barn.Lägger man därefter till ett ohämmat flöde av analfabeter som tillåts passera gränserna och sedan föröka sig utan en uns av ansvar för sin avkomma så kan det te sig nödvändigt med dessa flumutbildningar för att säkra samhällsordningen och barnens utveckling samt trygghet.Det är dock inte fallet och tyvärr skapar dessa idéer som i sin tur är utvecklingar på ideologier mer skada än nytta.Om utgångspunkten är ideologin och den i sin tur har en felaktig beskrivning av verkligheten och människans natur så blir utgången inte den förväntade.Vårt politiska system bygger på att politikerna försöker åtgärda brister som uppståt på grund av tidigare beslut.Det blir ett simulerat kretslopp där deras existens inte är berättigad.Hur många familjer har inte splittrats tack vare den familjepolitik som förts de senaste 50 åren?Socionomer är bara en reaktion på ett uppstått och falskt behov av kontroll och byråkrati.Hade människor verkligen brytt sig om barn så hade de inte försökt dämpa konsekvenserna utan agerat på det riktiga poblemet. Dock är majoriteten av människorna ganska dumma, den övriga delen är överstimulerad samt tankeförlamad av Idol/Lets Dance och konsumption.Vårt samhälle vittnar om att socialism inte är den utopi som makthavarna påstår.Trots alla experter och beteendeforskning och andra vänsterliberala samhällsidéer så fungerar inte konceptet.Vi har bara sett början på förfallet. Det kommer bli mångfalt värre i framtiden när det inte längre finns några pengar att omfördela.Avslutningsvis, folk är får och politikerna är fåraherdar. Därför finns det en starkt korrelation mellan populariteten hos t.ex. invandringspolitiken och antal sökande till socionomutbildningar. Just Lunds universitet har nog den ”bästa” och mest eftertraktade socionomutbildningen. Intervallet för antagningspoängen bör därför ligga runt 0-1 för en majoritet av antagningsåren.Överambitiös kommentar jag vet :/

            • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

              Håller med fullständigt!

              Det jag skrev om handlade inte om att HP poäng = smart, utan jag reagerade bara på att han skrev 0.1 när jag hade annan fakta om just Lund. Skitsak att påpeka, jag vet, för i slutändan är socialt arbete ett skämt i vilket fall som helst. 

              Tack för din kommentar :)

              • Anonym

                :)

                Vilket socialt arbete anser du vara rättfärdigat och fungerande?

                • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

                  Ärligt talat vet jag inte tillräckligt om socialt arbete för att kunna göra en välgrundad bedömning, men jag antar att de fungerar ”bra” som administrativ enhet för ex. försörjningsstöd. LSS-verksamheten har jag hört positiva saker om. Kuratorer på skolan kan vara bra. Mer än det kommer jag inte på! :P

          • Anonym

             Har Marie en psykologexamen och dessutom intervjuat och kollat Allans intelligensålder och hans förmåga till logiskt tänkande, hans språkliga rörlighet, språkliga förmåga, sociala förmåga, hans perceptuella förmåga, minnes-numeriska förmåga och spatiala förmåga?

            Misstänker svaret är nej.
            Finns väl viss brist i logiken, men att kalla honom osmart eller rättare sagt ointelligent, vilket det framgår du menar, åtminstone om man kan läsförståelse, att det är vad som avses, så är det ett typiskt exempel på egen brister i intelligens eller åtminstone något vederbörande anklagats för.

            Märkligt att personer, som känner sig attackerade, för det är rätt uppenbart Marie är socionom, skulle vilja bli eller vänner med såna, eftersom hon känner sig påhoppad och därmed flyttar fokus och dessutom gör personliga påhopp.

            Varför är det aldrig intelligenta personer som anklagar andra vara ointelligenta?

            • http://twitter.com/snowbelle_ Marie

              Sant, jag skulle inte sänkt mig till hans nivå. När flyttade jag fokus? Mitt fokus har hela tiden varit på HP resultatet i Lund. Sedan att andra personer tolkade just mitt inlägg på ett visst sätt är väl både mitt misstag (formulering) och deras. 

              Jag är inte socionom/läser inte till socionom. Att ha socionomvänner är inget jag eftersträvar, känner endast en person, och han är seriös. 

              Klart jag känner mig attackerad när jag blir beskylld för att läsa en sådan utbildning. Håller med ditt sista stycke.

      • GG

        Populärt är inte samma sak som bra. 

        Levande exempel: Justin Bieber, XFactor, Nikki Minaj, Aftonbladet, Socionomutbildingar…

      • Anonym

         Socionomutbildningen är en klipp- och klistra-utbildning, som borde fråntas sin akademiska status.
        Deras prov på t ex förvaltningsekonomi, skulle på andra utbildningar ge max 1 poäng som ger 5 på socionomutbildningen.
        Grupptentor och massa dravel.
        När jag läste i Lund, var socialfjantarna ett stående inslag skoja om.
        Däremot lätta få i säng.

        Vilka läser till socionom, antingen överklasstjejer som ska rädda/frälsa världen, som endast sett knarkare och alkoholister på film. Dessa har Florence Nightingale-syndromet. En annan grupp är tjejer som själva varit föremål för socialens intresse, där deras egen förmåga som förälder ifrågasatts av deras kommun.

        Sen finns det naturligtvis ett fåtal seriösa socionomer som gör ett bra jobb, men dessvärre är de i minoritet.

  • Anonym

    Man kan ju bara hoppas att Sverige får sig en rejäl avhyvling på detta område.

    • Anonym

       Säkert, men till vilken nytta? Vad Ryssland inte förstår är att Sverige vet alltid bäst=ironi.

      • Anonym

        :-) :-)

 

Svenskarna minst rasistiska folket

Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent. I alla fall om man får tro vad svenskarna själva svarar i en internationell enkät.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


SAMMA URSPRUNG? Kankan/CC-BY

Asiens språk kan ha sitt ursprung i istida Europa. Tiotusentals år gamla ord spårade.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons