SD fortsatt framåt – slår Sifo-rekord

Publicerat den 14 oktober 2012 kl 05:22

INRIKES. Sverigedemokraterna får 7,7 procent och vore fjärde största parti samtidigt som Kristdemokraterna skulle hamna utanför riksdagen och de övriga regeringspartierna bara skulle få 39 procent av rösterna. Det visar nya Sifo.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Opinionsinstitutet Sifo intervjuade 1 910 personer under perioden 1 till 11 oktober med frågan vilket parti de skulle rösta på om det vore val idag.

Miljöpartiet är den stora vinnaren i mätningen med en uppgång med 1,1 procentenheter, samtidigt som socialdemokraterna backar med ungefär lika mycket.

49 procent skulle rösta på Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet och 42 procent skulle rösta på de borgerliga parterna. Sverigedemokraterna fortsätter att växa och skulle få 7,7 procent av rösterna – deras högsta siffra någonsin i Sifo.

Riktigt illa ser det ut att gå för Kristdemokraterna som skulle riskera att falla ur riksdagen med sina 3,4 procent. Med dem ute skulle de borgerliga partierna ha hela 10 procentenheter färre röster än S,V och Mp. Sd skulle i så fall inte bli vågmästare.

Samtliga förändringar sedan september ligger inom de statistiska felmarginalerna.

  • M – 28,8% (+0,1)
  • C – 4,4% (-0,4)
  • Fp – 5,6% (-1,0)
  • Kd – 3,4% (-0,4)
  • S – 32,1% (-1,2)
  • V – 6,5% (+0,6)
  • Mp – 10,0% (+1,1)
  • Sd – 7,7% (+0,5)

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/sd-fortsatt-framat-nytt-rekord Bloggar om denna artikel
  • Olof123

    Nu darrar dom på aftonbladet,handen skakar så dom knappt,kan hålla i pennan.

  • Wladman

    De som faller bort från SD lär ju inte bli mindre sverigevänliga för det utan kanske hittar ett lite radikalare parti som passar dem bättre. Då lockar SD fler och fler ”lagoma” svenskar samtidigt som radikalare alternativ växer sig starkare. Det är en win-win situation för Sverige att våra folkvettspartier är tydliga med vad de förväntar sig av sina representanter tror jag!

  • lasse1

    Sd tycks ligga stabilt inom en härad mellan 7 – 8 % i de senaste opinionsundersökningarna, och trenden kommer säkert att öka….inte minst av Jimmies  utspel när det gäller en hyfsad framtoning med behärskning inom Sd..
    Möjligt att vissa kan komma att vända Sd ryggen men förlusterna kommer att kompenseras av nya sympatisörer på sikt…Ingen som helst tvekan…
    Partiet har som alla vet inte råd med frikostiga utspel som kan betraktas som smått löjeväckande av de flesta svenskar…

    Det kan man överlåta till Mp hålla på med, då det gäller kungastatyers placering i huvudstaden, samt att Sverige borde ta emot alla världens flyktingar…

    En gissning om valet 2014 så håller jag inte för otroligt, att Sd kan hamna mellan, 10 – 12 % Kanske ytterligare någon %…om 7 -klövern inte kan behärska sig, med att lägga band på en helt orimlig asyl/flyktinginvandring…

    • http://dalkullansrevir.wordpress.com/ Karin

      Inom SD måste man vara fri från stora skulder/Inget Polisregister (brott) om man ska ställa upp för dem i Kommuner etc.
      DET är ju betydligt bättre än 7-klövern vars riksdagsmän/kvinnor har betydligt ”svartare” förflutet.

      • lasse1

        Jo, så är det…Däremot så kan de andra partiernas representanter leva loppan och ingen bryr sig speciellt…

        Ett nytt parti är alltit ett hot mot de andra…Om inte annat, så kan partiet ta deras platser…

        De sju edsvurna kan man också kalla dem för….

  • elvert

    Socialdemokraterna har inte kurage nog att presentera sin egen politik när det gäller invandringen till Sverige. Man presenterar ingenting i denna fråga. Carin Jämtin har inte förmågan eller intresse av att informera väljarna hur de mer konkret ställer sig till den fortsatta invandringen om de får makten 2014.

  • Vote_for_SD

    Man är INTE rasist för att man säger STOP !!!

    Själv är jag född svensk och har släkten här sen över 500 år bak i tiden. Jag har varit ett missionärsbarn som har bott i Afrika/Zambia i 3 år och där hjälpte vi dom att få rent vatten att dricka från nya brunnar. Nya skolor, Mer sjukvård, kläder och verktyg. Jag hade en svart dagmamma. Jag hade bara svarta grannar och vänner och jag har dansat och sjungit till trummor och ätit något som måste vara världens fattigaste mat. ”inshima” som är i stort sett mjöl och vatten och lite krydda. Jag har sett dom dö av sjukdomar och svält och inte ens ha något tak över huvudet. Det är synd om DOM !
    Man blir INTE rasist efter något sånt.

    Självklart ska man hjälpa ett barn som är sjuk, svältande, eller inte har någon som tar hand om dom. Men lilla Sverige kan inte ta hand om hela världen på skattebetalarnas bekostnad. Det är över 100+ Miljarder skattepengar till massinvandringen.

    Öppna ögonen, Ser du:
    Nedskärningarna inom sjukvården och skola mm.?
    Arbetslösheten ca 10% ? Bostadsbristen? Hemlösa ? Massinvandringen ?
    Ökad Brottslighet ?  Påtvingad religion i form av böneutrop ? Uppsägningar? Förbud på nationalsången på skolor och nu på Hockey matcher? (dom anser att det är rasistiskt)  Regeringen anser väl att svenska flaggan är en rasist symbol. Jag anser att den tillhör Svenska folket !

    Jag värnar om ER som känner att ni är missnöjda med samhället och framtiden. Vill ni göra skillnad? vill ni ta ansvar ?

    RÖSTA PÅ SD !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Kopiera den här texten och Dela gärna ut detta på Facebook och övriga ställen.

    • Airscape

       På din text verkar det som att du förstår att de inte är som oss.
      De är helt enkelt sämre.
      Ändå så tycker du tydligen att de ska värderas lika högt som oss!?!?
      Märkligt. Mycket märkligt.

  • Calaverra

    Även om SD fick egen majoritet, vad skulle de göra för att stoppa folkmordet? Vad jag vet vill de bara begränsa invandringen (dvs fortsätta ha hög invandring), OCH tvångsassimilera alla icke-vita med oss så vi blandas upp och dör ut. Eller?
    Är förövrigt partilös.

  • http://sweden.cu.cc/ Norman Bates

    Jag har kört en enkät om väljarsympatier och den är öppen till 27:de
    Deltag och se ställningen här:
    http://suomi.onlinewebshop.net/poll/

  • Lazzaruzz

    Den senaste tiden har jag träffat många som säger att de ska rösta på SD 2014…men flera av dom säger att de inte sympatiserar med SD…man kommer helt enkelt rösta på SD för att inget annat parti ser problemen med haveriet med den politiska agendan bakom den nu förda invandringspolitiken…skulle ett annat etablerat parti ta efter SD i dessa frågor…ja då skulle flera av dom rösta på det partiet…

    • denaknakejsarna

      Det är mycket möjligt att 7-klövern eller delar av den framöver kommer strama åt invandringen. Att de tidigare utmålat dem som velat göra så som ondskan själv kommer inte ligga dem i fatet, de klarar sig undan med några floskler. Det kommer tvärtom att kännas skönt för många, för då kan de som funderat på att överge sitt gamla parti för SD fortsätta ge sitt stöd till det man tidigare röstat på, eftersom de nu tagit över denna viktiga fråga. Men ingenting kommer givetvis lösas av detta, man kommer endast att minska på problemen. Men Svensson känner sig nu lugnad medan Sverige och svenskarna fortsätter sin färd mot någon sorts ruin.

  • PekingNorroping

    Menar ni inte krisdemokraterna?

  • http://www.pkcensuren.host-ed.me/ 400.000 flyktingar

    ”politiskt oberoende” SVT skriver SD ökar

    När såg vi det senast?

  • axel4

    SD har övertagit Kd:s roll som försvarare av svenska kyrkofriheten

  • axel4

    Mp tillför ingenting. Dom bara skriker och väsnas, men gör inget i praktiken. Vad har dom egentligen åstadkommit mer än kostnader?

    • http://www.pkcensuren.host-ed.me/ 400.000 flyktingar

       Dom vill bara säkra kommunala framtida valröster med ”flyktingar”

    • Vote_for_SD

       Tänk på det när du tankar bilen..svider det? tacka MP….

  • ariouleelay

    Folk börjar väl inse att man inte bara kan pressa ihop folk från vitt skilda kulturer på en och samma plätt utan att det blir konflikter.

  • bertamelof

    Var denna mätning före eller efter Jimmies utspel om rensningarna i de egna leden?

    • mattias_sthlm

      Sverigedemokraterna förstår sig inte på sina egna väljare. Folk röstar inte på dem för att de ska prata om antirasism och värna främmande folkgrupper. De röstar på dem för att många tröttnat och mer eller mindre vill köra ut alla invandrare ur Sverige.

      Sverigedemokraternas enträgna kamp för att bli accepterade av de politiskt korrekta, av Expo och av de grupper som ständigt hetsar mot svenskar och uttrycker hat mot brottsoffer är därför förgäves.

      Jag tror Jimmie Åkesson skulle kunna öka sina siffror kraftigt om han tog ett tydligt nationalistiskt ställningstagande istället för att låtsas vara socialist, socialkonservativ eller vad han nu vill kalla sig.

      • kultainen

        Vill inte köra ut mig själv från Sverige. Vad är problemet?

        • http://www.facebook.com/kalle.svensson.35110 Kalle Svensson

           menar du på allvar att svensken vill kasta ut skandinaver?

          • kultainen

            Inte jag, men det verkar som många svenskar tror det.

          • mattias_sthlm

            Det finns en hel del skandinaver, även etniska svenskar, som jag vill kasta ut ur landet. Jan Helin finns med på den listan exempelvis. Jag vill landsförvisa honom ut ur riket med förbud för honom och hans ättlingar att återvända de närmaste tusen åren…

    • kirre

       Efter Jimmies utspel kommer vi att få se en stark tillströmning av nya väljare till SD. Partiet söker folk med en annan profil, som idag inte vill ansluta sig till SD på grund av att en del konstiga och avvikande personer innehar förtroende poster. Kroppstatueringar och rakade skallar, ring i örat tilltalar inte medelklassen, om inte ringen i örat sitter på Anders Borg och den rakade skallen tillhör Fredrik Reinfeldt.

    • diskriminerad_svensk

      De allra flesta har inte den minsta aning om vilka interna utspel SD gör och det påverkar inte partiets opinionssiffror alls. SD kommer att öka oavsett hur dåligt de sköter sig eftersom invandringsmotståndet är så stort och inga andra invandringskritiska alternativ är synliga. Däremot kommer SD att förlora i goodwill bland dem som är mer insatta i hur turerna i partiet går när Jimmie leker Stalin.

  • Mufti

    Tro inte att muslimerna kommer att starta ett eget parti, kämpa i 20 år som Miljöjöpartiet gjorde. De klarar inte att bli ifrågasatta. Nej de kommer att kapa nåt redan etablerat parti. Kapa är ett för dramatiskt ord, succesivt söka sig till, och påverka kanske man kan säga. Muslimerna söker ett parti som är etablerat, har höga röstsiffror, och har en harmlös hjärtefråga som de kan gömma sig bakom. Den sakfråga är miljö och partiet är Miljöpartiet.

    Mp är för hög invandring, har hög grad av invandrarrepresentanter, många invandrare ser förebilderna och röstar på Mp. Mp har varit skickliga på att appellera invandrarna. Tippar på att Mp t.o.m. har högre andel invandrare än S.

    Inga problem, det är bara demokrati. Det kommer att dröja 80 år innan partier av slaget muslimska brödraskapet etablerat sig som ett reellt hot i Sverige. De kommer inte heller att behövas lika mycket för ty Miljöpartiet har krattat manegen. 

    Låt mig säga så här, för att helt passa muslimerna behöver Miljöpariets stadgar skrivas om både en och två gånger. Det kan ske om men skulle stöta bort halva väljarkåren inom överskådlig framtid. Det kan ske först kanske om 80 år, men jag tror ändå inte det. Miljöpartiet blir aldrig Muslimska Brödraskapet, men vinsten för muslimerna är att de använt Miljöpartiet som sin megafon i 80 år som en förberedelse och uppmjukning inför det som komma skall. Det kommer att komma en tid när muslimerna är i majoritet, det vet vi. Men Sverige är nte redo för ett Muslimparti på många år. Muslimerna behöver gömma sig bakom något etablerat och seriöst till dess.

    • snakeplizzken

      Typ:
      http://suomenislamilainenpuolue.fi/puolueEN.html

      Får inte muslimerna gehör inom dom etablerade partierna kommer säkert ett ”MuslimDemokraterna” att dyka upp på scenen.

      • kultainen

        Oundvikligt. Det är ju syftet med Waberi i Försvarsutskottet, att han skall ta över efter Reinfeldt, som har k—t sig till EU toppjobb med sin fördelning av ministerposter i Sverige.

  • vargolle

    Vore intressant att få veta hur röstfördelningen skulle se ut om man delade Sverige i två grupper; norr och söder om Hudiksvall. Förmodligen skulle Vänstern i den norra delen ha en majoritet på 85%. I söder skulle Vänstern knappt uppgå till 10%.Är det dags att dela Sverige?

  • Lars Andersson

    Samtliga mina vänner ink jobbarkompisar önskar en invandringspolitik enligt modell Sd.Om alla som röstar på Sd tar sitt ansvar och övertygar minst en person så ökar antalet röster med 100% Jag har med all säkerhet norpat ett antal röster från både s och m.  

  • Mufti

    Ingenting skulle få Sverige att må bättre än om Mp kunde ta lite stryk. Mp kan byta namn till avskaffa-bilen-och-öka-kravlösa-invandringen-partiet.

    Dessa populister är inte vana att ta ansvar och behöver näpsas. De är medias darling och slinker billigt undan i granskningen. M & co. kan inte kritisera Mp pga migrationsöverenskommelsen. Sossarna sitter i samma block och kan därför inte kritisera Mp. Mp är immuna mot kritik samt har media på sin sida. De har en guldsits. Deras 10 % är de lättast ihoptjänade rösterna. De har haft det för lätt. Men om de skulle bli granskade, om de skulle bli kritiserade av M, Fp, Kd och C – och bibehåller sin populatitet, jag då ska jag lyfta på hatten. Men det tror jag inte ett ögonblick på.

    Jag har absolut ingenting emot att Mp:s röster går till S eller V bara de går från Mp. Jag tycker att Mp är ett uselt parti som aldrig blir granskade.  

    Det är glädjande att Sd går framåt. Detär fan inte lätt att vara Sverigedemokrat i lokalpolitiken. Hur orkar dom? Men hut går hem, brukar det heta. Bara det inte dyker upp nån skandal i elfte timmen som vingklipper Sd’s röstetal. De ska bara sitta still i båten nu. Bättre att dom ökar sakta men stabilt än 4 % upp och ner från en månad till en annan.

    Det Jimmie Åkesson gör är att städa upp lite för rasistiska uttalanden. Det mainstreamar/urvattnar partiet. Sd kommer att förlora några röster till partier av slaget Svenskarnas parti etc. Invandrarfrågan måste ägas och domineras fullständigt av Sd liksom miljöfrågan domineras av Mp, rätt eller fel. Sd kommer aldrig att bli respekterade och älskade av de andra partierna ändå.

    Men å andra sidan leder upprensningsarbetet till att livet blir lite lättare för de lokalt arbetande Sd-politikerna. Mer tid frigörs från att försvara sig ideligen. Folk blir kanske inte så ängsliga att rösta på – eller till och med arbeta för Sd. Det kommer att bli mindre socialt självmord att droppa på fikarasten att man funderar på Sd. Och rösterna som tappas till Nationaldemokraterna etc går som sagt till partier utanför riksdagen ändå. Tror inte flöder blir så stort. Vill man förändra så vill man. Vill man bara protestera, ja då väljer man någon rörelse utanför riksdagen, som Fi, Afa, Nd e.d. Sammanfattningsvis tror jag städningen inom Sd kan vara bra om den görs med förstånd. Som sagt, bättre sakta men säkert.

    Tack

  • anderslilleman

    Sakta börjar de sömndruckna vakna.

  • skvadron

    Det mest positiva är att SD ökar i Stockholm. ÄNTLIGEN!!!!

    • kultainen

      Tacka oss för det, vi som gör vår röst hörda varje dag.

      • skvadron

        Bra kultainen,läser dina inlägg med behållning.

    • kirre

       Det var på tiden. Här i min valkrets, Sthlm innerstad var det bara jag och någon enstaka till som röstade på SD. Tror att SD fick under 1% här och det går ju inte, om nu SD siktar på att bli riksdagens tredje största parti.

      • kultainen

        Jag klistrade Jimmies affish på Övre Östermalm. 4 hela dagar överlevde den. Inte så illa i det moderata området.

      • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

        Då var det jag och frugan som var de enstaka, då!
         
        Nä, vi för kämpa på för att även innerstaden och de bättre bemedlade kranskommunerna vaknar!

        • kirre

           Ja, det var nog inte så många mer. Jag bor i Vasastaden, på en av dom ”hetaste” adresserna, och när jag tittade på valresultatet i min specifika valkrets så visade det sig att SD bara fick 19 röster. Moderaterna här är urstarka och har över 50% av väljarstödet. MP liksom VpK går också bra. Underligt att VpK har så starka siffror, faktiskt mer än riksgenomsnittet. Med tanke på att nästan samtliga hus här är bostadsrättsföreningar, den grupp som VpK vill bestraffa med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt, så är det märkligt att så många röstar på VpK. Sossarna går det åt helvete för cirka 10%, och jag tror aldrig att sossarna kan återhämta sig och ta makten i Sthlm kommun.

  • axel4

    Reinfeldt tar in Mp i stället för KD och behåller makten

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

       Befarar att du har rätt, men då skulle nog många av ”gammelboderaterna” sätta sitt eftermiddagsthé i vrångstrupen, och gå över till SD.

  • NakenKejsare

    Så här säger Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsundersökningar till SvD.

    ”I den senaste partiledardebatten i tv är det ju uppenbart att SD gynnas när alla angriper dem. Det ger dem uppmärksamhet som de aldrig får annars.”

    Vad han säger egentligen är att så fort människor får chansen att uppmärksamma migrationspolitiken utan medias traditionella vinklingar och opinionsbildande, så gynnar det SD.

    Vad säger det om sömntutan, svenne kålrot och vad säger det om svensk media?

    Framför allt, vad säger det om sanningen?

  • denaknakejsarna

    Bra. Eller kanske inte, jag är osäker. Måhända skulle det upplevas som om rejäla, positiva förändringar sker i samhället om SD lyckas få inflytande och kanske t.o.m. en minskning av invandringen på sikt. Men SD är inte ett parti som månar om svenskarna, för svensk tycker de, precis som de övriga sju riksdagspartierna, att alla kan bli. De som redan är här har de inga planer på att skicka hem igen, de ska tvärtom bjudas in i ”svenskheten”. Möjligen är det då bättre att det blir etter värre för att folk ska inse vad som krävs.

    Precis som någon skriver här nedan är de inte anti invandringen, och det är mycket tråkigt. Kanske känns det skönt för en SD-sympatisör att kunna säga det till sin mycket skeptiska omgivning för att slippa smutskastning. ”Nej då, de är så positiva till invandring, lika mycket som de andra partierna egentligen, de vill bara ställa lite krav på invandrarna”. Men vilken nytta gör de då? Vilka problem ser egentligen en SD-röstare i samhället och vad önskar de ska göras åt dem? Beroende på svaret undrar jag även om SD verkligen är rätt parti att rösta på, eller om man inte ser något annat alternativ, om man anser att det är det minst sämsta.

    Förresten, sade inte Nyamko Sabuni att invandringen kan komma att behöva stramas åt framöver? Kanske finns skäl för SD-are att rösta FP framöver då, de kanske har den del gemensamt trots allt.
    Och förresten igen, vad gör en person född i Burundi med föräldrar från Kongo-Kinshasa i svensk politik? Det finns ingenting som skyddar majoritetsbefolkningens position som just sådan, utan alla kan få sig ett medborgarskap här och därmed fritt avancera mot ett yrke som beslutsfattare eller annan maktposition för att försöka förändra landet efter behag (David Schwarz, say no more (nu var inte han politiker, men nog lyckades han påverka allt…). Bara en sådan sak verkar SD (precis som 7-klövern) vara ok med. Den framtida demografin och antalet svenskar kontra antalet icke-svenskar förefaller inte bekymra dem nämnvärt. Vad som händer framöver med tanke på hur olika nativiteten ser ut hos svenskar och andra grupper är det ingen som vet. Det huvudsakliga problemet är beteende, om invandrare ser sig själva som svenskar – om de omfamnar ”svenska” värderingar. De så besvärliga muslimerna vill Åkesson ändå ha kvar i landet. De ska anpassa sig över några generationer. Fläsk, skolavslutningar, icke könssegregerade badtider – ni kan tugget vid det här laget – sedan är saken biff (ursäkta vitsen). De ska t.o.m. få ha sina moskeer här i Sverige.

    Fundera lite på om SD verkligen för en politik ni sympatiserar med, om ni tycker att de har goda framtidsplaner för det här landet. Det har jag gjort.

    • kirre

       Jag ser ingen möjlighet för dig annat än att du får startar ett nytt parti.  För något trovärdigt alternativ till SD finns inte i dagsläget.

      • denaknakejsarna

        Nej, jag tänker inte starta ett nytt parti, det duger jag nämligen inte till. Jag är bara nyfiken på vad folk har för syn på Sverige, hur de ser på den svenska folkgruppens framtid och vad det är man vill eller tror att SD ska åstadkomma.

        • kirre

          Om du tänker på den svenska folkgruppen ur ett ras/etniskt perspektiv så hittar du inte många svenskar som har sina rötter i medeltiden, utan att under århundradena som förflutit blivit uppblandade. Flera generationers invandring har sedan århundraden assimilerats i Sverige, då i huvudsak européer. ”Resande folket” kom på 1500-talet och judarna på 1700-talet. Genom giftemål finns det avkommor till dessa. Jag har mycket svårt att tro på repatriering i något jätteskala. Men däremot bör folk från Mena länderna skickas tillbaka med ett återflyttar bidrag.

          • denaknakejsarna

            Jag betackar mig för ”historialektioner” av den där typen. Men det som har hänt är hursomhelst omöjligt att förändra, varför man bör fokusera framåt. Jag tror att det mesta är möjligt om man inte låter sig hänfalla åt defaitism, och en återvandring av folk från Mena-länderna skulle jag kalla repatriering av ganska så stor skala.

    • kaliyuga6000

      Ja, den demografiska/etniska frågan gäckar partiet och hela Sveriges åsiktsklimat. Det är så etablissemanget har jobbat under ett antal decennier: genom att få en åtstramning av den slapphänta invandringspolitiken att verka ”extrem” så kan de i sin tur göra frågor om demografi och etnicitet (svenskhet) att bli ”nazistiskt” och så vidare. Det viktiga är att nationalkonservativa partier får så mycket makt som möjligt, fastän det är fler faktorer som spelar roll. Det avgör hur mycket de kan påverka. Om ett nationalkonservativt får 52% av rösterna så kan det börja göra rejäla förändringar i nationell invandrings-, återvandrings-, integrations- och kriminalpolitik. Var för sig är dessa helt verkningslösa, men parallellt så kan det ske konstruktiva förändringar och däribland en ganska omfattande återvandring (exempelvis ska alla kriminella bli av med sitt medborgarskap).

      Jag anser att Sverige, med ytterst få undantag, inte ska ta emot några fler asyl-, flykting- och anhöriginvandrare alls under väldigt lång tid, så visst är SD:s ”sänkning med 90%” problematisk. Men man måste också se till nettoeffekter och inte hamna i ogenomtänkt populism.  

      Det absolut bästa vore ifall fler sunda människor kunde ansluta till SD – som vill göra en del ”radikala” förändringar men samtidigt har stil, klass och kompetens. Och framför allt att de släpper den jolmiga kulturnationalismen och sionismen/kontrajihadismen till förmån för ett mångsidigt etnokulturellt inriktat nationalkonservativt parti i stil med SVP i Schweiz. Islamism och jihadism är en problematik – det finns mycket annat att fokusera på.

  • unahans

    Som sagt, detta är bara början…..

  • allnicknamestaken

    Sympatierna för SDs politik kan vara så hög som 60 – 80%, om något skulle hända i när tid kan antalet personer som är villiga att lägga sin röst på SD öka markant, 10% eller mer är ingen omöjlighet.
    Lika så kan antalet minska om något eller några av dom andra partierna börjar anamma SDs politik, men det gör inte mig något för då har vi vunnit det vi var ute efter…

  • BangkokBob

    ☭redrik ☭einfeldt vill avskaffa välfärdssamhället genom massinvandring…
    Skatterna räcker snart bara till för det mångkulturella experimentet…

  • kirre

    Ser hyfsat ut för SD även om jag personligen trott att 10% strecket var passerat med god marginal. 

    • init100

      I September 2010 fick SD 4.0% i SIFOs mätning, så 7.7% i SIFO är riktigt bra. Det kan mycket väl betyda närmare 10% i verkligheten, och då är det ändå nästan två år kvar till nästa val.

  • intealls

    Kan bara vara en Sverigefienlig människa som inte röstar på SD.

  • Bombi_Bitt

    Läs och njut, SD vinner i längden.
     http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fortsatt-upp-for-sd-i-sifo_7580736.svd
    SD2014

    • Slasher2

       Ja, jag blev mycket förvånad att läsa en så positiv artikel i gammelmedia.

  • kultainen

    Fikade i Gallerian i Stockholms centrum i går. Hjorder av svarta fick min ”nyväckta” väninna att reagera på vilka vi har tagit till Sverige.
    Hon sade att hon har inte tänkt på det innan jag började tala om eländet.
    De sk ensamkommande i massor , man tror att man har flyttat till Afrika.

  • kultainen

    Låt mig gissa. SD 2014 20 %!
    Mycket beror på oss , hur vi påverkar utåt.

  • negroidbollen

    Det är nästan en fördubbling av ”övriga” till 1,4%. Jag trodde att både Piratpartiet, Fi och Junilistan var helt utdöda vid det här laget?? 

  • PolarenPer

    I de sjutton senaste mätningarna har SD ökat i sexton. Snart når SD en brytpunkt där det inte längre är konstigt att rösta på SD. Det kommer innebära att SD kommer att öka ännu mer!

    • negroidbollen

      Precis så är det! Ju större partiet är desto lättare är det att öka en procentenhet ytterligare. 

    • Slasher2

       Vi får hoppas. Det viktiga är att svensken väcks ur sin hjärntvätt och börjar se vad som händer omkring honom.

  • halkabalka

    SD 2014 troligt 15%

  • Denoroligedemokraten

    Visst, Vänsterpartiet är egentligen värst, men ”man vet var man har dem i alla fall”.

    Däremot så har Miljöpartiet seglat fram som det riktigt extremistiska partiet, med fri invandring på sikt som ett av sina mål (och de verkar heller inte ställa några större krav på försörjning). Men dumsvensken, speciellt unga människor och människor som bor i städer, tror fortfarande på att miljön är partiets viktigaste fråga.

    Miljöpartiets verkar i stället bestå av förklädda ultrakommunister, som vill krossa välfärdsstaten för att sedan lättare kunna införa planhushållning. För det krävs bland annat hög invandring.

    • loofon

       The traffic lights …
      They call themselves Green because they are too Yellow to admit that they are really Red!

      • Sven Olsen – (argdansk)

        Den var bra!

    • Slasher2

      Melonpartiet. Gröna på ytan men röda inuti :)

      • Sven Olsen – (argdansk)

        Broccoli-talibaner – farliga för sin omgivning och går endast på djuriska instinkter då ingen intelligens finns tillgänglig.

      • init100

        Vattenmeloner är ett bra namn på miljöpartister, men ett annat jag gillar är Gröna Khmererna. :)

  • http://avpixlat.info Max Payne

    SD är ett parti som är stadigt på väg framåt/uppåt och vi har en politik som är förankrad i verkligheten. Vi månar om vårt land och dess ursprungsbefolkning, inte tävlar om vem som kan böja ryggen djupast för den nya adeln.

    • Revelj

      Vill SD skicka hem invandrare som redan finns i landet? Om inte ,på vilket
      sätt månar de då om ursprungsbefolkningen? Vet du hur många barn en somalisk mor skaffar i genomsnitt? Vet du hur många barn en svensk mor
      skaffar i genomsnitt? Med ganska enkel matematik kommer man fram till
      vadå?

      • http://avpixlat.info Max Payne

        Till att börja med vill vi skicka hem alla kriminella invandrare. Utvisa dem efter avtjänat straff. Sen är tanken att vi ska få dem att självmant dra ner på barnafödandet OCH uppmuntra dem på olika sätt att åka hem. Sänka barnbidraget kraftigt efter andra eller tredje barnet, kraftigt sänka deras alldeles för frikostiga bidrag.

        Detta är inga hemligheter, SD har propagerat om detta förut. Läs våra förslag.

        • denaknakejsarna

          Varför inte bestämma det åt dem istället för att försöka göra det så pass obekvämt att de självmant tar initiativ? Det är som att öppna fönstren på vid gavel för att kyla ska komma in och sätta på högljudd musik i hopp om att ens gäster ska ge sig av, istället för att helt sonika säga åt dem att det är dags för hemgång.

          • http://avpixlat.info Max Payne

            Kan 7-klövern byta grundlagar så kan vi. Vad är det som säger att vi inte kan ändra grundlagen så man får ta tillbaka givna medborgarskap om dessa exempelvis fåtts på falska grunder, eller vår nya medborgare är en notorisk kriminell?

            • denaknakejsarna

              Ja, det låter bra.

  • http://twitter.com/farang38 farang38

    Mest skrämmande är att det finns folk
    som röstar på MP och V!

    • http://twitter.com/PAPersson PA Persson

      Håller med dig, men säkert hälften av dom är kriminella invandrare!!!

      • Slasher2

         Tyvärr tror jag inte det. Invandrarna röstar nog på de som lovar mest bidrag vilket var sossarna i förra valet. MP och V röstarna är tyvärr svenskar som inte förstår bättre.

    • Sven Olsen – (argdansk)

      Att rösta på Broccoli-talibanerna och kommunisterna är ju en mani hos bland annat svensk medias representanter – vilket ger ett utmärkt inblick i dessas mentala habitus och brist på ens grundläggande intelligens.

  • pj73

    SD är inget Naziparti. Sd är ett parti som värnar om Svenska samhället. Tyvärr förstår inte många det. Jag tror tex inte att någon människa som är SD kritisk fattar att miljarderna man satsar på invandringen till Sverige istället skulle göra att miljoner skulle få bättre tillvaro i närområdena. Till er som är inne och tittar nu och som är skeptiska till SD, fundera lite, gå in och läs på deras hemsida och försök förstå. Ni ska veta att är det någon som bryr sig om människan så är det SD och SD är inte anti mot invandringen men dom vill att den ska minskas för att inte bli ohanterbar.

  • Hedander

    Sifo kör väl dessutom enbart med telefonundersökningar? Man får nog lägga till ett par procent till SDs siffror. Glädjande!

    • kenersys

      Jag har tänkt samma tanke.
      Jag är ung och läser högskola. I min klass om ca 30 så är det noll som har fast tele samt många som oreggade kontantkort.

      Så du kan plussa några procent utan att oroa dig.

    • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

      Sifo september 2010 (strax innan valet) 4% jämfört med valresultatets 5,7%
      Du har rätt i din analys.

    • Realist08

      Sifo har även webbundersökningar för en del inbjudna, jag är en av dem som brukar få 1-2 undersökningar per vecka, där i brukar politiska frågor komma relativt ofta.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Jag skulle rösta KD ifall inte en falang inom partiet nu förvandlat det till ett hbtq-parti…

    Därför kommer jag att rösta – blankt!

    • http://sverigedemokratermotrasism.wordpress.com/ Elefantmannen

      Varför röstar du inte på sd?

    • RolandHolm

      Även om SD är för liberalt, och för mycket vänster i min smak, ser jag det som att en röst på dem kan om möjligt stoppa vänterliberalernas önskan om att upplösa vår nation. Stöd SD är väl bättre för Sverige en blankröst?

    • kultainen

      Ulian. Nu får inte du svika oss, som röstar på SD!

    • Bombi_Bitt

      Prova med SD istället för blankt, de ligger närmast KD i många frågor.

    • Slasher2

      Rösta på SD istället. Vem vet, du kanske blir positivt överraskad till slut.

    • Sven Olsen – (argdansk)

      Om du röster blankt, så är det en fördel för de etablerade – skriv i stället något typ Flintstones på valsedeln, då blir den ogiltig i stället.

      Fast det bästa för dig vore nog att rösta SD som har bra, svenska värderingar och som värnar om det svenska

    • init100

      Att rösta blankt är att överlåta rösträtten till resten av befolkningen. Detta eftersom rösten räknas som ogiltig, och därför inte påverkar slutresultatet.

  • Strandnypon

    Att oppositionen mot den destruktiva politiken i Sverige växer, är glädjande….men jag tvivlar på att SD är kompetent och moget att ha en ledande ställning.  

    • Sunnil

      Jag anser att SD är det parti som är mest kompetent och moget att leda Sverige.

      • pkgulag

        Det ledande politiken för Sverige skall givetvis vara nationalism och de som leder såklart nationalister.
        Om SD är best lämpade för att ta tillvara på de begreppen kan man ställa sig tvivlande till. Utan att för den skull inte säga att partiet i nuläget har sina fördelar, utanför det sammanhanget. 7.7 % skulle mycket väl kunna vara 17 eller 27 %.

        • Sven Olsen – (argdansk)

          Om SD skulle trycka för hårt på det nationalistiska så skulle det omedelbart uppfattas som att de stödjer nynazistiska tendenser – du vet ju att allt nationalistiskt betraktas så i detta ack så efterblivna land.

          • pkgulag

             Om de trycker för löst kan det kännas meningslöst att engagera sig.

            Ditt andra resonemang är just vad de antinationella vill åstadkomma med sådana jämförelser. Jag tro faktiskt att majoriteten av folket ser igenom sådant trams. Tyvärr verkar SD inte riktigt förstå det.

    • Bombi_Bitt

       Låt dem prova, det kan iallafall inte bli sämre.

    • Slasher2

       Jag röstar inte på SD för att Åkesson ska bli statsminister (även om han nog skulle göra ett bra jobb där). Jag röstar på SD för att få till en ändring av debattklimatet i Sverige. För att få upp ögonen på svensken, att väcka honom ur medias hjärntvätt. När väl det har hänt så är det en ny spelplan.
      En röst på SD är en taktikröst.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons