Val 2018
Jimmie Åkesson (SD).

SD växer i media – och i sociala medier

Publicerad 30 juni 2018 kl 09.05

Utrikes. Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson får allt mer uppmärksamhet i nyhetsmedier och sociala medier. Det visar Sifos senaste Mediemätaren, som görs på uppdrag av Ekot. Migrationen är ett hett ämne, och invandringsmotståndare är mycket duktiga på använda sig av internet.

Dela artikeln

Mediernas fokus på Sverigedemokraterna växer mer och mer, enligt Mediemätaren.

Detta gäller både sociala medier som de stora tidningarna och etermedia.

Från och med maj till mitten av juni har SD varit i starkt fokus på Twitter och Facebook samtidigt som partiets närvaro i traditionella nyhetsmedier ökat.

Förklaringen är bland annat att invandringen står i blickfånget för hela den politiska diskussionen, men även partiledardebatter och duellen i SVT mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.

På Twitter och Facebook är invandringen det som diskuteras mest, och på Facebook berör hälften av inläggen på ett eller annat sätt migration.

Dessutom uppges invandringen vara ett sådant ämne som skapar mycket känslor och reaktioner.

– Man ska också komma ihåg att invandringsmotståndarna är väldigt aktiva på sociala medier, det förekommer datorprogram som sprider dessa budskap automatiskt och dessutom betalar SD för att få ökad spridning för sina inlägg på till exempel Facebook, säger Ekots politiska kommentator Fredrik Furtenbach till SR Ekot.

Enligt mätningen är Sverigedemokraterna det enda partiet som haft flest positiva nyheter. Detta förklaras med att partiet ökat så mycket i opinionsmätningarna. I sociala medier är SD också det parti, av de tre största, som debatteras med minst negativ ton.

Precis som sitt parti ökar även partiledaren Jimmie Åkesson i mediernas artiklar. Bland omnämnanden i tidningar, radio och TV hamnar han på tredje plats efter Stefan Löfven och Ulf Kristersson. Han var även den mest googlade partiledaren under perioden. Sverigedemokraterna som parti är också det mest googlade mellan vecka 20-24.

I den totala nyhetsrapporteringen får Socialdemokraterna mest uppmärksamhet, följt av Moderaterna. Sedan kommer Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, som nästan delar tredje platsen.

Samtidigt som SD ökar i mediernas fokus, går det sämre för vissa andra partier. Kristdemokraterna har väldigt litet genomslag i sociala medier.

Socialdemokraterna får visserligen mycket uppmärksamhet i media, men ofta handlar det om negativ sådan och partiet omnämns numera i en övervikt av negativa nyheter. Även Miljöpartiet får just nu "rätt mycket stryk i medierna", som Ekot uttrycker det.


Efter snyftreportaget i GP. Joakim Lamotte ställde kompletterande fråga till jättefamiljen.0 Plus

Fyra i matchfixningshärva. Allsvenskan-matchen var uppgjord på förhand.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Livstid och utvisning för mordet på Joullnar

Kvinnans kropp hittades dumpad i skogsområde. Mahmouds bror samtidigt efterlyst av Interpol för orelaterat dubbelmord i Nässjö.0 

Ekonominyheter

Skattesubventionerade "serverhallar" var bitcoinfabriker

Nya cirkusen kring politikernas skandalsatsning.. "Hur mycket pengar den här sedelpressen spottat ut i tillgångar, det vet vi inte."0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0 

Hysterisk konflikt om svenskfientlighet. Nu anklagar vänstern Ivar Arpi för att ha blivit nazist.0 Plus

Vetenskap

Genombrott för forskning om nya platta skärmar. Svenska forskare först med ny teknologi.0 

Ungas krav på könsbyte går oftast över med åren. Upplevelsen av att vara "född i fel kön" oftast tillfällig.0 

Kultur

Dolph Lundgren till svenskarna: "Vakna, vikingar!". Hollywoodstjärnan rasar mot låga straffen för våldtäktsmän.0 

Kommenterar "stora tuttar" – då blir programledaren vansinnig. Feministkaoset i "Bachelorette Sverige".0