”SDU riskerar att svältas ihjäl”

Publicerat den 1 november 2012 kl 06:31

INRIKES. Sverigedemokraternas ungdomsförbund SDU har ekonomiska bekymmer efter det fräcka kuppförsöket mot förbundet tidigare i år. Det framgår i ett internt brev som Expressen har tagit del av.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Gustav Kasselstrand, vänster, tillsammans med William Hahne under förbundskongressen i somras.

Gustav Kasselstrand, vänster, tillsammans med William Hahne under förbundskongressen i somras. ()

Efter den misslyckade kuppen mot SDU är relationerna mellan moderpartiet och ungdomsförbundet fortfarande kärva, skriver Expo-journalisten David Baas i Expressen.

Trots att SD får 12 miljoner kronor per år i statsbidrag så delar de inte med sig till ungdomsförbundet, utan ger ”lån” för ”kritiska utgifter”, vilket föranlett förbundets ordförande Gustav Kasselstrand att skriva ett brev till de sverigedemokratiska kommunföreningarna och be om pengar.

”SDU har efter den gångna tidens turbulens förpassats till en situation där våra ekonomiska medel är näst intill obefintliga”, skriver Kasselstrand.

David Baas menar att detta är ett tecken på att ”moderpartiet med Jimmie Åkesson i spetsen velat svälta ut utmanaren och SDU-ordföranden Gustav Kasselstrand ekonomiskt”. Baas ser det hela som en strid mellan Kasselstrands mer nationalistiska inriktning och Jimmie Åkessons önskan att göra partiet mer ”omprofilerat”, vilket torde betyda socialliberalt.

”I SDU arbetar vi ideellt, trots att flera av uppgifterna skulle kunna vara heltidsjobb”, skriver Kasselstrand, samtidigt som partiledaren Jimmie Åkesson får en lön på 37 000 kronor i månaden av partiet, vid sidan av den lön på 57 000 kronor per månad som han uppbär som riksdagsledamot.

Artikeln är uppdaterad.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/sdu-riskerar-att-svalta-ihjal Bloggar om denna artikel
  • DrThomasJackson

    Åkesson bör snart lämna. Han är kall och cynisk, saknar värme.

    • 2skruf2

      Håller absolut inte med! Åkesson är grym! Bästa talaren någonsin och dessutom en ”svärmorsdröm” om man får tro Wachtmeister.

    • Calaverra

       Åkesson är anti-vit så givetvis bör han ersättas. Samt resten av ledningen.

  • micklaren

    Allt David Baas skriver om SD är trovärdigt …………nähä.

  • Love4Europe

    Tragiskt att SD-ledningen domineras av personer som tycker högerextrem Rothschildsionism är viktigare än Sveriges framtid.

  • mattias_sthlm

    Jag vill inte ta Sverigedemokraterna i försvar i konflikten med SDU, men när man har Expo och Expressen som nyhetskälla så har man nog tagit sig vatten över huvudet.

    SDU har förövrigt rätt till statsbidrag, liksom alla andra partiers ungdomsförbund, men har svårt att få det beviljat eftersom man granskas hårdare än andra ungdomsförbund. De övriga sju partiernas ungdomsförbund kan skicka in påhittade medlemssiffror och få mångmiljonbelopp i bidrag medan SDU hittills hela tiden fått anmärkningar på detaljer i sina handlingar och därmed fått avslag på samtliga ansökningar om bidrag.

    Inte särskilt korrekt agerat av Ungdomsstyrelsen, men det är väl ett led i den omfattande korruption inom svenskt myndighetsväsende som man som regimkritisk får leva med. Vi får hoppas att SDU lyckas få sina framtida ansökningar beviljade, det är inte moderpartiets uppgift att sponsra sitt ungdomsförbund.

  • Slasher2

    Brukar inte ungdomsförbunden ha rätt mycket i statsbidrag? Eller det kanske bara är om man fuskar med antalet medlemmer som ssu.

  • Jordnot

    Man bör ta det med minst en nypa salt när en EXPO-affilierad journalist granskar SD.

  • Axxel Ozalo

    Sorgligt!

    Jag håller på Kasselstrand och SDU, hoppas verkligen att Jimmie inser att de behöver försonas som parti.

  • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

    Jag läser i flera kommentarer att SD-hataren David Baas plötsligt gjorts till en trovärdig pk-journalist.

  • womenizer

    SOCIALKONSERVATIVT skall det var inget annat !!

    • mattias_sthlm

      I praktiken samma sak…

  • JonniBalle

    Det är en sanning med modifikation för bidrag utgår till hur många medlemmar ett förbund har. Ingen har väl undgått hur SSU fifflat i åratal med medlemssiffror för att på bedräglig väg få mer pengar. SDU och dess medlemmar gör ett fantastiskt jobb och om de nu har svårt med ekonomin så borde SD lyssna för det är ungdomarna som är SD’s framtid.

  • womenizer

    Gör som Sossarna fuska med antalet medlemmar!skämt åsido moderpartiet  o Jimmy Åkesson borde skämmas,skall SD överleva i framtiden så måste ju dom yngre förmågorna känna att dom är framtiden för SD annars kommer det gå som det gick för NYD rutshkana ut ur riksdagen !! Sen är väl INTE David Baas den säkraste källan för sanningen!!

  • Buttington

    Ja de har knappt råd med saft och bullar i SDUs lokaler tyvärr…

  • JonniBalle

    Öh? David Baas som källa. Alla vet väl att politiska ungdomsförbund lyfter stålar från medlemsavgifter och från statliga bidrag. Det borde ju Friatider känna till.

    • http://www.facebook.com/people/Jeff-Jensen/666154689 Jeff Jensen

      Det är gratis att gå med i SDU så där kommer det inte in pengar och när det gäller statliga bidrag så vet vi att SDU har lite problem med det för att staten prioriterar bara dom med ”rätt” åsikter!

      • Fredrik_H

        Fast SDU får väl föreningsstöd eller?

        • http://www.facebook.com/people/Jeff-Jensen/666154689 Jeff Jensen

          Vet inte, men tror inte det. Dom tycker ju inte rätt!

  • jannejakan

    Ser nu att Fria Tider skriver socialliberalt, måste väl vara en felskrivning.

  • Eufrat

    Om SD blir allt mer socialliberalt ökar säkert deras chanser att påverka i vissa enskilda frågor. Men samtidigt minskar deras förmåga att skapa de varaktiga och djupgående förändringar som vi så desperat behöver.

    I bästa fall fungerar SD som en politisk murbräcka för mer radikala krafter. SDU har fortfarande potential att kunna utvecklas till något mer, men då måste de stå på sig mot moderpartiet.

    • jannejakan

      Liberalt? Nu är du väl ändå ute och seglar. Skulle SD bli liberalt överger jag partiet omgående! Vi har redan sju liberala partier i riksdagen, vissa mer extrema än andra.
      Du har blandat ihop detta. SD är socialkonservativt.

      • Eufrat

        Jag utgick från ett antagande i artikeln:
        ”… Jimmie Åkessons önskan att göra partiet mer ”omprofilerat”, vilket torde betyda socialliberalt.”

        Om det är riktigt, vilket det kan vara, så har vi praktiken en 8-klöver och är riktigt illa ute.

        • jannejakan

          Jag läste artikeln lite för snabbt. Enligt mig vore det förfärligt om vi fick ännu ett liberalt parti. Då har jag inget att rösta på som konservativ.
          Åkesson har ju hela tiden pratat om folkhemstanken och tagit intryck av socialdemokraterna och högern innan 68. Tycker Ungern är en förebild idag. Liberalism är för mig något motbjudande.

          • Eufrat

            Det råder en allmän begreppsförvirring kring liberalism, konservatism, socialism, traditionalism etc. Termerna används ganska olika av olika debattörer, inte bara i Sverige.

            Men om SD ska vara ett seriöst alternativ måste de motstå frestelsen att ytterligare anpassa sig efter det rådande, socialist-liberalistiska systemet (med rötter i franska revolutionens blodbad) och våga gå mer på SDU’s linje, eller Ungerns, för den delen.

            • Eken26502

              Din sjuka jävel, du skulle varit slav utan franska revolutionen. Tro mig, SDU vill inte ta bort de mänskliga rättigheterna.

              • Johan_Eriksson

                Pappskalle. Det fanns inget slaveri i Sverige vid tidpunkten för den franska revolutionen.

                • Eken26502

                  Läs på. Varför skapades Centern.

            • jannejakan

              Instämmer!

      • pela68

        Då är det du som är ute och seglar.
        Socialkonservatism är ingen ideologi- det är ett förhållningssätt!
        Men du har helt rätt i att SD inte är ett liberalt parti, de är ju snarare socialistiska…

  • http://inrex.blogspot.de/ Beschwichtiger
  • ErikWhite

    Klimatet hårdnar, som kvällspressen brukar säga. Åkessons nya giv att ”rensa ut” partiet genom toppstyrning verkar få lite obehagliga konsekvenser. SDU har i mitt tycke mycket bättre politik än moderpartiet, bl a vad gäller våldtäkter och Israel. Det skulle inte förvåna mig om vi ser en del avhopp innan nästa val, och det gör inte den sverigevänliga rörelsen några tjänster att söndra och härska.

  • Infinitvm

    ”Galningar” i form av Gustav Kasselstrand, William Hahne och Mattis From rensas bort (”den stora utrensningen” av SDU). Och detta ska föreställa att ”demokratiskt” parti? Ungefär lika ”demokratisk” eller folkstyrd som Sovjet eller nuvarande svenska regimen.

    Bort med SD ledningen eller bort med partiet i förmån för nationalistiska alternativ när det visar sig att de inte kunnat hantera vare sig giriga ledare eller en stabil politisk linje.

    • frenologen

       så Sverige skall vänta ytterligare tio år till för att en ny nationalistisk rörelse skall få en stadig grund att stå på för att komma in i riksdagen?. 

      Det är nästan så man förlorar hoppet om att Sverige skall vakna upp ur törnrosasömnen med tanke på att sunda nationalistiska rörelser hela tiden skall splittra upp sig i mindre enklaver.

      personligen tror jag nog SD behöver mer tid att mogna och Kasselstrand fortfarande få revansch…  för SD kommer nog i sinom tid inse att de behöver sitt ungdomsförbund lagom till
      nästa val.

      • Infinitvm

        Vem har sagt att det krävs tio år, vem har sagt att riksdagen är det ”heliga altaret” där allt avgörs? Censurmedia och kommunisterna har ju sannerligen inte tyckt det, och se vilka förändringar de har uppnått.

        Gyllene Gryning i Grekland förstår detta, varenda en av deras 18 parlamentariker använder sina löner för realpolitisk aktivism. De delar ut mat, kläder, donerar blod och andra förnödenheter till Greker. De skyddar sitt eget folk från främlingsgäng som har tillåtits härja fritt av parlamentets påvar. Och de lyckas successivt att ta över samhället genom sina egna initiativ och institutioner.

        Greklands kommunister anfaller den folkvänliga oppositionen med terrorism och våld. Kommunisternas avantgarde av ickevita våldtar, rånar och mördar fritt, och då får dem ändå ”hårdare” behandling än i Sverige. Och Sveriges, som allt mer närmar sig denna situation med ett samhälle byggt på lögn och svek, Sveriges bästa skydd är då SD? Tillåt mig sucka.

        SD kanske har/fungerar som en mental ”isbrytare”, men i politisk handling kan det likväl vara en liten flotte som studsar envist och oförstående mot ett isberg. Oförstående av framtidens problem och utmaningar.

  • sweandr

    Socialliberalt? Vem fan skrev det här? Jimmie Åkesson vill göra det mer KONSERVATIVT istället för nationalistiskt. INTE socialliberalt. Helvete.

    • frenologen

       inte går det mot mer konservativt nu iallafall…

      • sweandr

        Visst fan gör det det, det enda som överhuvudtaget betyder någonting är deras integration/assimilerings-politik och migrationspolitik. Eftersom det är de enda två politiska frågorna som överhuvudtaget kommer vara avgörande för om Sverige förblir svenskt i framtiden.

    • Infinitvm

      Churchill var konservativ och slogs mot Axelmakterna och önskade förbjuda ickevit invandring, ändå stod han handfallen efter WW2 när etablissemanget ville ha ickevita.
      http://www.youtube.com/watch?v=t_aAZ5TVr-M
      De ”revolutionära” och nationalistiska krafterna som då kunde mäta sig med antivita politiker dog ut i WW2. Med hjälp av konservativa som hellre samarbetade med kommunister för att kunna mysa i det bekväma ”status quo”. Sen blev förstås konservativa utmanövrerade av sina libermarxist kamrater, just för att de saknat visioner och kampvilja själva.

      Så vad exakt har konservativa räddat, någonsin?

      Precis som (KD) och (M) dessa ”konservativa” ämnar endast att bevara det nuvarande politiskt korrekta samhället. Tills något nytt tar över och cementerar ett nytt samhälle för de konservativa att försvara från ”nymodigheter”.

      • sweandr

        Vi har inget världskrig idag att ta hänsyn till, och det borde vara övertydligt att SD’s invandringspolitik är tusen åter tusen gånger bättre än de övriga sju riksdagspartiernas. Om folk ska hålla på och bråka internt och hävda att om SDU hade ersatt SD så hade det gynnat SD, så är man verkligen ute o cyklar. Det som behövs just nu är att folk kniper käft och låter SD fortsätta växa, när SD väl har etablerat sig som det tredje största partiet för gott, då kan man börja snacka om vilken riktning partiet bör ta framöver. Jag förstår verkligen inte hur folk tror att interna konflikter över ideologisk riktning för SD skulle gynna SD i dagsläget.

        • Infinitvm

          Nej, inget världskrig, men historiens arv. Likväl hettar konflikterna upp i Europa, även om på en mindre skala.

          Vill vi ha restriktiv invandring eller ett homogent, svenskvänligt samhälle? Fremskridspartiet i norge är invandringskritiska liberaler, trots detta har deras veka kritik ignorerats och norrmännen är fortfarande påväg att bli minoriteter. Samma sak i Danmark där det mer rent nationalkonservativa Dansk Folkeparti stannat upp vid cirka 14%, statistik visar även där att Danskar kommer bli minoritet.

          Både ”mjukare” och ”radikalare” alternativ än i Sverige, trots det hamnar dem i minoritet och förintas. Samtidigt som SD allt mer försöker närma sig den så väldigt ”framgångsrika” norska situationen.

          Varför kniper vi inte käft mot sjuklövern, Folkpartiet har ju visat sig invandringskritiskt, även Moderaterna ibland? Ge dem några år så vaknar dem upp och inser invandringens kostnader, Alliansen 2014!!…

          Eller så inser man att radikala förändringar kräver radikal vilja och styrka, där ingår att stå upp för ideal och politik, kämpa för svenskarna i vått och torrt.

          Förändring har alltid kommit från radikala och fanatiskt hängivna personer. Som inte viker sig för vinden och fortsätter gå framåt tills vindens avtar och de står kvar som härdade och segrande.

    • Nogger White

      Men det förstår du väl att någon på FT tycker att det är viktigt att använda nyhetsplats för att motarbeta SD. Konkurrens på den nationalistiska arenan kan tydligen inte tolereras, hellre använder man sig då av MSM:s Exposkvaller för att försöka sänka det mest framgångsrika partiet. Då går det bra att lyfta fram Expo-artiklar i Excessen vars syfte är att påvisa en ”kris” i partiet (skitsamma att det handlar om ett äskande om mer pengar som inom vilken politisk organisation som helst – krisande partier kan ju gemene Excessenläsare inte rösta på), och sedan krydda anrättningen med en på stående fot påhittad spekulation om att det skall bli ”socialliberalt” (för det ordet väcker berättigad avsky hos gemene FT-läsare).

      Det finns folk som anser att SD genom att numera beteckna sig som BÅDE nationalistiskt och socialkonservativt därmed inte skulle kunna vara nationalistiskt. Något ”istället för” har det mig veterligen aldrig varit tal om, såvida man inte vill att nationalism skall ha ”lösa judefrågan” eller något annat mer okonventionellt som definition. Sedan springer man hem till sin egna lilla sekts ”kampgruppsmöte” och gnäller på att ”folkviljan” inte förstår att kasta bort sina röster på enfrågesekten. Och Expo gnuggar händerna.

  • http://www.facebook.com/people/Christopher-Pedersen/100000463837345 Christopher Pedersen

    Man kan ju bara hoppas att de många etnonationalisterna som felaktigt befinner sig i SDU tar sitt förnuft till fånga och går över till SvP istället.

    • Johan_Eriksson

      ”Etnonationalister”, ja. Dessa tokiga extremister som tycker att afrikaner och araber inte blir svenskar bara för att de får jobb och lär sig tala bruten svenska. Det vill säga samma självklara ståndpunkt som alla svenskar hade fram tills vänsterrevolutionen 1968, men som SD sorgligt nog är för fega för att stå upp för.

      • http://www.facebook.com/people/Christopher-Pedersen/100000463837345 Christopher Pedersen

         Ja ”numera” får man väl förtydliga eftersom många inom SD verkar ha glömt bort att det inte var allt för många år sedan man faktiskt stod upp för de etniska svenskarna. Innan trams så som ”öppen svenskhet” blev dogm inom partiet.

        • Johan_Eriksson

          Att gå över till SvP är dock helt fel lösning för missnöjda sverigedemokrater – istället bör de ta upp kampen mot de destruktiva krafterna inom SD.

          • http://www.facebook.com/people/Christopher-Pedersen/100000463837345 Christopher Pedersen

             Om de prioriterar sitt eget folk är det såklart rent politiskt helt rätt lösning att gå över till SvP. Om de vill vara arbetseffektiva är det såklart även lättare att gå med i SvP där vi har högt i tak och arbetar gemensamt för Sverige och svenskarna. Men slutligen är det faktiskt en lika bra lösning att försöka arbeta inom SD mot ledningen- det leder till uteslutning och då är man tillbaka på ruta: ”SvP” i vilket fall som. ;)

      • Infinitvm

        Hej, centraleuropée här, talar bra svenska och väldigt ”kulturellt assimilerad”. Men ändå inte svensk, oavsett om jag själv vill det eller SD.

        Detta är självklart för alla, vare sig de erkänner det
        medvetet eller omedvetet. De ”tokiga extremister” som inte accepterat kommunismens världsbild om att alla människor är exakt likadana var snarare de som rådde innan 68.

        Det vill säga onda satanister av typen Tage Erlander, ”Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden.”

        Varför accepterar du kommunismens crackpot teorier om naturen och världen?

    • kirre

       SDU-s medlemmar har sin karriär att tänka på, oftast går dom på Högskolan och är akademiker. Varför skulle SDU-s aktivister och medlemmar nedlåta sig att stå och heila med det kriminella, lågutbildade och det öldrickande slöddret inom SvP? Här pratar vi om helt olika socialgrupper. Det där skitsnacket om folkgemenskap försökte sig nazisterna i Tredje Riket sig på då det var gemensam utspisning av ärtsoppa. Hur det än är så skiljer vi oss människor åt socioekonomiskt snarare än att hudfärgen avgör med vem man umgås med.

      • http://www.facebook.com/people/Christopher-Pedersen/100000463837345 Christopher Pedersen

        Du har som vanligt ingen insikt i vad du talar om och vilket i sedvanlig ordning är ren och skär smutskastning från din sida sett. Du måste vara livrädd över alla framsteg som SvP gör hela tiden.

        Jag har för övrigt umgåtts och festat med flera toppar inom SDU och SD där ”öldrickandet” och andra mindre politiskt korrekta saker skedde- i samtliga fall var det SD:are som låt oss säga ”steg av den politiskt korrekta vägen”. Nu är jag inte så ogin att jag ”outar” vilka, men jag har varit politiskt aktiv i över 10 år nu, i Skåne, där en stor del av SD’s nuvarande ledning påbörjade sina politiska karriärer. Gissa om det är lockande att dra fram en massa smuts för att täppa till din trut- men som sagt, jag är inte så ogin.

        Sen är det även så att du är så fruktansvärt löjlig att man inte kan ta dig på allvar.

  • Fluffalot

     http://sdu.nu/2012/10/30/satsa-pa-ungdomen-satsa-pa-framtiden/
    Skänk en liten slant ifall ni har möjlighet :-) gav själv 200kr

  • http://www.facebook.com/people/Robert-Spannande/100001569228472 Robert Spännande

    Ledsamt att höra.

  • Johan_Eriksson

    Partiledningens trakasserier mot Gustav Kasselstrand är fullständigt oacceptabla. De bör respektera att Kasselstrand har valts till ordförande i god demokratisk ordning och med överväldigande majoritet. Åkessons och Söders arroganta maktfullkomlighet skadar partiet.

  • http://twitter.com/farang38 farang38

    Hur och på vilket sätt är SDU
    sammankopplade med SD (Sverigedemokraterna) ??

  • http://www.motpol.nu/ Nils Motpol.nu

    Sverigedemokraternas största fiende är sverigedemokraterna. Opinionen kommer vara mer och mer på deras sida, så det kommer krävas sådan här idioti för att misslyckas.

  • http://profile.yahoo.com/S7CA3TM4LPZIFEYHRCR43RHZRQ Stefan Stefansson

    Är helt säker på att inom dom närmaste åren så är SD precis som dom alla andra partierna i Riskdagen förlåt menar Riksdagen alltså 7 – klövern
    eftersom dom vill vara kvar vid köttgrytorna

  • http://twitter.com/MauritzNordlund Mauritz Nordlund

    ”Jimmie Åkessons önskan att göra partiet småborgerligt”Lite kul att vänster partier anses vara småborgerliga i Sverige. Visar hur långt Sverige har gått till vänster om man ser ur ett internationellt perspektiv. 

    SD är ett gammeldags socialdemokratiskt parti. Det är inte länge sedan som även sossarna hade mer restriktiv invandring. (bla med Blomman). 

    Inget parti har rätt. De är lag. Som AIK eller Häcken. Dock behöver Sverige mer bredd i politiken. Vi behöver ett äkta högerparti och ett äkta vänsterparti (som inte är galet). 

    På sätt o vis var det bättre på 80 talet med Palme och Adelsson. Det var två motpoler. Mellan dem fanns det som var bäst för Sverige. Idag är det vilket parti som är mest vänster.

    Från vänster till höger:
    MP är extrem vänster utan verklighetsförankring. Riktigt farliga
    V kommunister som gått mer åt socialdemokratiskt 
    SD är ett vänsterparti
    S
    M det tråkiga är att man inte vet längre vad som är mest vänster Nya Allah moderaterena eller S.
    FP
    C
    KD vilket kunde vara ett högerparti. Tyvärr har de drivits långt till vänster. Det närmaste vi har som mittenparti. 
    Dvs det finns inget från mitten och höger ut. 

    • PekingNorroping

      M är ju väldigt höger eftersom dem sysslar med lönedumpning och ger bort skattepengar till sina kompisar

      • frenologen

         det blir ett mittenparti dock när man slår ihop all deras politik varken höger eller vänster -lite allt möjligt precis som S.

  • http://vattentemperatur.blogspot.se/ AnnaF3

    Ungdomsförbund är en socialdemokratisk konstruktion för att stänga ut borgerliga infiltratörer från ”partiet”. Ungdomsförbunden vaskar fram politiker som har aldrig levt som vanliga människor, förbunden ligger bakom flera av den svenska demokratins sjukdommar och politikernas förakt mot väljarna som tycker altid ”fel”.

    • andre

      Funderade även själv på varför vi har just ungdomsförbund, men inte andra länder som tex USA. Det låter ganska troligt som du skriver.

    • Jern_Betong

      Makten har talat!
      AnnaF3 är Husbondens röst.

  • Strandnypon

    I somras hindrade SD-ledningen Kasselstrand för att komma till ett stort möte för att hålla tal där, det är väl tydligt vad som pågår?

  • skvadron

    Landets öde och överlevnad står på spel.Det finns knappast tid till internt käbbel som kan undergräva SDs framgångsvåg.OCH GE STÖD TILL UNGDOMSFÖRBUNDET!!!

    • sweandr

      Det är knappast ungdomsförbundet som man ska ge stöd till om man värnar om Sveriges framtid, det är snarare moderpartiet som är det viktiga. SD skulle ALDRIG NÅGONSIN gå frammåt om SD ersattes med SDU.

      • Gustav_Vasa

        felpost

  • Gustav_Vasa

    Förfärligt att Åkesson och partitoppen låter en personlig vendetta förstöra för den framtida sverigevänliga folkrörelsen. Vi vill ju alla Sveriges bästa, eller? Varje dag våldtas nya kvinnor, varje dag brinner våra förorter och misshandlas vårt folk. Fokusera på att lösa det Åkesson!! Inte att dividera om sådana här petitesser!!

    • Allanoskar

      Ja, lite löjligt är det. Men samtidigt får det inte var FÖR stor skillnad mellan moderpartiet och ungdomsförbundet. Visst ungdomsförbundet ska driva på, men delar de inte den grundläggande inriktningen måste något göras.

      Personligen tycker jag att moderpartiets anpassning och Åkessons ledning är bra. Den är realistisk och ger SD störst chans att påverka politiskt.

      • Gustav_Vasa

        Anser du att skillnaden ær så pass stor att Åkesson måste gripa in och inføra ekonomiska sanktioner mot ungdomsførbundet? Det anser inte jag.
        Den grundlæggande inriktningen i SD har genom åren varit nationalismen, ær bara de sista åren som socialkonservatismen kommit i førsta hand. Detta ær øverdrivet agerande.
        Vad ledningens anpassning anbelanger så tycker jag också att det ær øverdrivet att gå ut med: ”Vi kommer i princip inte att acceptera någon avvikelse alls”.
        Vad som ger SD størst chans att påverka beror på i vilket tidsperspektiv man ser frågan…

  • Olof123

    Har hört att SD är toppstyrt,det verkar som att ryktet
    är sant.

  • diskriminerad_svensk

    Jag hoppas att SDU kan få in bidrag från kommunföreningarna eftersom Jimmie Åkesson & Co är så ovilliga att hjälpa den avdelning i partiet som ska vara det framtida SD. Det är inte första gången partitoppen agerar så föraktfullt mot SDU och särskilt mot Gustav Kasselstrand. Istället för en uteslutning av Kasselstrand, som kan väcka stor irritation och turbulens inom SD, så försöker man knäcka honom genom att inte ge bidrag till SDU, som både förtjänar och behöver ekonomiskt stöd på att kunna fortsätta sin verksamhet. Under Kasselstrand har SDU växt så det knakar.

    Oviljan att stödja SDU är egentligen en ovilja att stödja Sverige eftersom SDU:s mål är att kämpa för Sverige och skapa ett bättre samhälle. Det är också genom SDU som SD på sikt ska få nya politiker och genom att strypa tillgångarna eller visa ovilja att skänka ens mindre belopp så visar man också att man inte vill ha folk från SDU till SD.

    Det är mycket oroande att Jimmie Åkesson beter sig så här och att partiledningen inte ens symboliskt vill lägga en enda krona av sina höga löner till SDU. Jag tycker att det är direkt kontraproduktivt att bete sig så mot SDU och fattar inte varför moralen i partitoppen är så låg. Det bästa som skulle kunna hända vore om Åkesson byttes ut mot någon som är mer mån om att ”ta tillbaka Sverige” och mer mån om sin egen organisation inklusive ungdomsförbundet. Åkessons taktik är att utestänga bra kandidater som kan hota honom och det är precis vad SD-toppen försöker göra med den populäre Kasselstrand.

    Jag önskar Kasselstrand all lycka och hoppas att han kan få ekonomiskt stöd från många kommunföreningar.

  • Kommunalgubben

    Har ingen insyn i detta men hoppas att det löser sig.
    Kan också vara ett sätt att komma åt SD genom att publicera negativa nyheter om partiet.

    • Friholt

      Naturligtvis är det så.

    • init100

      Självklart anser David Baas att han kan dra nytta av SDUs ekonomiska problem för att skapa negativ opinion, men det förtar ju inte det faktiska problemet, att SDU har ont om pengar medan moderpartiet håvar in miljontals kronor i statsbidrag.

  • PekingNorroping

    Jävla sionistparti! Man borde ju hjälpa sitt ungdomsförbund.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons