Penn State

Penn State

Skaffa barn vid hög ålder ökar risken för autism

Publicerat den 23 augusti 2012 kl 07:33

GENETIK. Äldre pappor löper högre risk än yngre att orsaka genetiska sjukdomar hos sina barn, enligt en isländsk studie som publicerats i Nature.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Enligt studien är det möjligt att både autism och schizofreni orsakas av att män blir pappor vid hög ålder.

Faderns ålder ska enligt studien vara den viktigaste enskilda faktorn som avgör hur många nya, icke-ärftliga genförändringar, så kallade mutationer, som uppstår hos barnet. Ett barn till en 36-årig pappa får i genomsnitt dubbelt så många mutationer som ett barn till en 20-årig pappa, enligt forskarna.

– Ju äldre fadern är, ju högre är sannolikheten att det uppstår mutationer, säger forskaren Kári Stefánsson vid deCODE Genetics i Reykjavik till Nature.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/skaffa-barn-vid-hog-alder-okar-risken-for-autism Bloggar om denna artikel
  • http://profile.yahoo.com/BNYHP4ZP4C5LZWTXYGXTCH4VBM Amorsite

    tja för att skaffa barn behövs det en kvinna.  Och vilken är den grupp som svikit vår ras mest?

  • Anonym

    Det är väl ingen konst att skaffa barn, men hur ska en 20-åring försörja familjen och vad skulle en lagom ung mamma ha för ekonomiska utsikter? Och om man sedan skiljer sig, då får vi ännu en kull med fattiga barn.

    Jag förstår varför unga människor väntar med barnafödandet, ingen vill bli 20-årig förälder med dagens familjepolitik och pensionssystem i åtanke. 

  • Anonym

    Öhhh… andelen schizofrena inom alla folkslag och kulturer är 1,0 – 1,5 %, så varken pappans ålder eller cannabis påverkar!

    PS
    jag läste fel först och trodde att pappans ålder ökar risken för altruism XD

  • Anonym

    Jaha, då var det kört att tänka på barn :-( Känns inte som jag var mogen vid 20 bast. Dessutom ska man helst hitta en tjej att vilja skaffa barn med, vilket jag aldrig gjorde. Jaja, kanske kommer nya forskaresultat längre fram, som säger något annat…

  • Anonym

    Allt blir säkert bättre om man med början i tonåren börjar befrukta sina kusiner och avlar fram drösavis ungar som det allmänna får försörja.

    • Anonym

      Nu står ju inte valet mellan att skaffa barn med sina kusiner som tonåring eller att skaffa barn vid 45+..

      • Anonym

        Du har rätt, man kan göra bådadera under ett livsspann. ; )

    • Anonym

      Jävligt barnslig kommentar. Skärp dig!

  • Anonym

    Varför vill en man skaffa barn på gamledagar? Nybliven pensionär,morfar,gammalmorfar,blir pappa! Och kvinnor som hormonbehandlar sig långt efter menopausen, för att skaffa barn efter 60! leker man inte med naturen? Eller är det här framtiden?

  • Anonym

    Detta med att öka nativiteten bland oss vita måste bli högprioriterat i framtiden. Det finns dock flera lösningar. Tex kan man minska aborttiden (helst hade jag sett att det inte förekom i annat än undantagsfall men just nu driver jag inte frågan) Man kan skapa ekonomiska incitament för kvinnor att även vara hemmafruar iaf periodvis för tillsist tar någon, oftast kvinnor, ändå hand om barnen. Det kan således lika gärna vara mamman. Samhället bör lyfta fram familjebildning och ansvar istället för överdriven promiskuitet och ytlighet som idag.

    Man kan aktivt stödja familjebildning på olika sätt och det finns en modell vi kan låna från tredje riket där varje ny familj erbjöds räntefria lån, vilka sen avskrevs allt efter att dom skaffade sig barn. Låt säga att varje barn skriver av en tredjedel av utgångssumman. Skaffa tre barn och du har fått pengarna ‘gratis’.

    osv osv..

    • Anonym

      Helt rätt väg. Det måste börja i skolan med att familjefrågor får minst en lektion varje dag. När unga män och kvinnor når giftasvuxen ålder ska de ha fått en så bra skolning att de vet vad som gäller. Familjebildning, barn, trohet till familjen, kvinnan ska ha större möjligheter att stanna hemma med ny skattelagstiftning. Sunda familjer som fått tre barn eller fler bör få medaljer och annan uppmuntran, kanske erbjudas en gård på landet. 

      Den genomsnittliga utbildningstiden för kvinnor bör kortas ned så att de inte glömmer bort att reproducera sig. Ett folks intellektuella kvalitet sjunker snabbare i länder där högt begåvade kvinnor gör karriär istället för att bilda familj och föda barn. Familjen borde vara karriären. Flera välartade barn borde vara målet i en klok kvinnas (och mans) karriär. Däremot ska WT-folk, kriminella och andra med usel social bakgrund få preventivmedel så att de inte förökar sig. Om det här frågorna inte lyfts fram på allvar och på ett bra sätt så kommer folk inte ens förstå hur viktiga de är.

      • Anonym

        Problemet idag med att svenskar föder barn sent i livet beror inte enbart på att kvinnor utbildar sig längre och gör karriär. En väldigt stor del av svenska män idag är inte vuxna förrän de börjar närma sig 40, då de känner att de lekt färdigt och då kan tänka sig skaffa barn. Både mäns och kvinnors utbildning borde kortas ner och kanske borde man införa allmän värnplikt igen för männen så att de tidigare i livet blev vuxna män.

        • Anonym

          Problem är till för att åtgärda. Vi ska inte acceptera att vuxna män inte växer ur tonårsintellektet. Vi måste återinföra värnplikten och tvinga dem att bli vuxna i rätt ålder. Allt går att ordna om bara viljan finns. 

          • Anonym

            Jag tror på att återinföra värnplikten för jag tror på idén att folket försvar sitt eget land, i förlängningen sig själva. Ett yrkésförsvar är å andra sidan oftast till för staten.

            Och det kan nog också vara karaktärsbyggande. Däremot tror jag inte att mogenhet hänger först och främst på värnplikt, jag har själv inte gjort den.

            Långt värre är den allmäna kulturen som närmast menar att man är ungdom upp i 40års åldern och inte har ansvar för något eller någon: Att allt bara är en lek.

            • Anonym

              Jag har fört många samtal med äldre människor som gjort värnplikten och alla är överens om att det inte finns något som är så bra för att få fram goda karaktärer som just värnplikten. Man lär sig allt från att passa tider, till socialt umgänge, till artigt och korrekt beteende och en hela massa annat praktisk och viktigt. Dessutom inympas en god försvarsanda och kärlek till fosterlandet. Det var väl en av anledningarna till att den allmänna värnplikten avskaffades. Landsförrädarna ville inte att staten skulle fostra goda försvarsvänner, utan istället skulle vi få generationer av ouppfostrade slöfockar. Där sitter vi idag.

        • Anonym

          Instämmer, vad klok du är. I Sverige har vi dagis både för barn , gubbar och hundar. Kärringar kör sitt ”godhetsrace”.

    • Anonym

       I Slovakien ville de bli lika bra som Västeuropa och införde barnbidrag. Det håll någon tid sen tog de bort det igen. Varför? Jo de många zigenarna i Slovakien började producera barn för att tjäna pengar.
      För att ekonomiska stimulanser för att öka barnafödandet i Sverige ska fungera måste det finnas etniska spärrar.
      38 000 barn aborteras varje år.

      • Anonym

        Barnbidrag borde vara behovsprövat och endast utgå till familjer som är stabila och ger bra barn.

        • Anonym

          Och hur ska man ta reda på vilka ”familjer som är stabila och ger bra barn”?

          Låter som ett ganska tidsödande och kostsamt projekt.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        barnbidrag är en idiotisk samhälsmodell.. fast det blivit nödvändigt pga de enorma skatterna som hindrar män från att försörja sina familjer medan frun är hemma och ammar

        en ond cirkel

        • Anonym

          Det ena utesluter inte det andra..

      • Anonym

        ”Detta med att öka nativiteten bland oss VITA måste bli högprioriterat i framtiden.”

        Sjävklart skall det finnas etniska spärrar. Vi kan ändå inte bestämma över politiken i nuläget men när vi gör det – så skall det absolut första som sker självklart vara ett repatrieringsprogram och upprättandet av en ny konstitution som erkänner Sverige som en eklusivt vit stat, där endast vita har rätt till medborarskap.

        Abort har jag vidare nämnt.

    • Anonym


      Man kan aktivt stödja familjebildning på olika sätt och det finns en modell vi kan låna från tredje riket där varje ny familj erbjöds räntefria lån, vilka sen avskrevs allt efter att dom skaffade sig barn. Låt säga att varje barn skriver av en tredjedel av utgångssumman. Skaffa tre barn och du har fått pengarna ‘gratis’.
      Är du medveten om att du förespråkar utpressning?
      Hur ska man i ovanstående samhällssystem hantera de män och kvinnor som inte kan få barn?  
      HBTQ då?  
      Ska de som adopterar också få sina lån avskrivna eller ska bara dem med biologiska barn få det?

      • Anonym

        Knappast, såvida du nu inte anser att belöning = utpressning.
         
        Vad gäller folk som inte kan få barn, ja det är en intressant invändning. HBTQ säger sig självt – de skall inte uppfostra barn för de är kort och gott inte lämpade.

        Men folk som inte kan få barn pga defekt.. samhället skall självklart sträva efter att barn inte behöver adopteras bort men det lär hända iaf, då kan det vara en lösning att andra, framförallt just de som inte själva kan få barn, kan adoptera dessa och att det då räknas som om det vore deras barn vad gäller dylika belöningar, ja. Det skulle kunna funka.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    HUPPSAN!

    vad ska alla barnlösa humaniora-studenter på Södertörn, Stockholms universitet, Umeås, Uppsalas, Lunds etc – ta sig till nu?

    ingen annan än de vill föda upp ”hen” – men själva kommer de få 1 eller högst 2 barn per maninna – och dessa blir dessutom autistiska hens ! :)

  • http://www.facebook.com/karlsen Thomas Karlsen

    Barn med äldre fäder och förfäder lever längre.
    http://sd-thomas.com/2012/08/23/barn-med-aldre-fader-och-forfader-lever-langre/

    • Anonym

       Om det som står i din länk stämmer så borde ju alla i mellanöstern vara supergamla och superfriska, eftersom 56 åriga gubbar får gifta sig med 9 åriga flickor.

    • Anonym

      Det är ju både fel och missförstått. Se mina kommentarer längre ned. De som tror på innehållet i den där texten är ju helt förledda av falsk propaganda. Jag noterar namnet på antropologen, Dan Eisenberg, som inte bedriver seriös forskning och helt saknar både perspektiv och helhetsbild. Alla vet att bäst för avkomman är om barnets föds av – i första hand friska föräldrar – men också om föräldrarna är relativt unga.

      http://se.babycenter.com/preconception/activelytrying/ageandfertility/

  • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

    Tittade just igår på min halvfärdig släktforskning från min mammas sida.
    Det slog mig, att Ingen, i rakt bakåtstigande led, så långt tillbaka som i 1700-talets början, hade skaffat barn tidigt. Mest i 30-35 år ålder började de. Ändå hann de med 2-5 barn allihopa. Bara 1 barn hade dött i späd ålder! i 300 års tid! Inga muntliga eller skriftliga källor hänvisar till några fysiska eller psykiska besvär. Tvärtemot. Friska, intelligenta, företagsamma och krya nästan allihopa!

    Det var bara 2-3 generationer för en sekel. Min mors-morfar var född 1835 och skaffade min mormor i 71 års ålder, som omgift änka. (Han hade tidigare en son, född 1871). Mormor var för tillfället 45 år gammal :-)

    Endast 1900-talet föddes det 4 generationer.
    Samtidigt vet jag familjer, var varje kull har någon barn som är utvecklingsstörd, nervsjuk eller med ärftlig åkomma.

    Gener spelar förmodligen större roll, än vi tror.

    • Anonym

      Jag är ursvensk som har tillgång till min släkts historia i visst fall tillbaka till 1490.
      I min släkt har de flesta bildat familj när båda föräldrarna var drygt 20 år.
      Inga kända missbildningar, hårt arbetande, skötsamma och kyrkliga människor.

      En annan aspekt som gäller över hela jordklotet: de var besläktade på långt håll, ofta 5-7 generationer bakåt;  samma för-föräldrar.
      Kusingiften förekom aldrig i min släkt. Kanske någon vet om det var olagligt i Sverige?

      • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

        Den sista är en intressant fråga. Har också funderat på det, men inte hunnit undersöka,

        Detta förekom ju över hela Europa i kungliga kretsar, men i många länder hade vanlig och klokare folk uppfattningen, att det är något oerhört pinsamt och korkat. Iaf hade jag den  uppfattningen från min uppfostran och omgivningen i uppväxttiden. Att kusingifte är laglig i Sverige, kom som en chock för mig.

        Folk i allmänhet har ju vetat länge, vilka konsekvenserna blir. I varje Europeiskt land, också i Sverige, har det förekommit kusingifte i isolerade byar och öar. Men övrig befolkning har ju varit klar över konsekvenserna av detta  och förhållit sig mycket nedlåtande till dessa människor, som oftast var utvecklingsstörda.

        Detta tål, att forskas lite i. 

        • Anonym

          En medicinare från Blekinge berättade att det finns en ö där med ”konstiga” människor pga inavel.

  • Anonym

    Med tanke på vad som står nedan:

    Va f*n ni låter som muslimska imaner när ni propagerar för barnafödande i tidig ålder! I ett fritt land gör man väl som man vill!!
    Om vi måste kn*lla en massa ungar för att inte bli överkörda av muslimerna, så är det dom det är fel på inte oss!!
    Jorden håller på att gå under pga. befolkningsökningen, men ni vill att vi ska skaffa ännu fler!

    • Anonym

      Nej, det är det inte. Rasens överlevnad är viktigare än din förbannade ”frihet” att supa ner dig på helgerna och hetsa mot muslimer framför datorn. Om inte svenskarna är kapabla att upprätthålla befolkningstillväxten så är det svenskarna det är fel på. Du tycks också leva under villfarelsen att Europa är en av de bidragande regionerna till den rådande befolkningskrisen – vilket naturligtvis är helt och hållet felaktigt. Hela Europas vita befolkning minskar, snarare än ökar. Det är uteslutande Afrika och Mellanöstern som bidrar till planetens befolkningskris – och på den vägen går det…

      • Anonym

        Snickelisnack!

        Rasens överlevnad hänger inte på hur många
        barn vi tillverkar! Svenskarna är i underläge pga. bl.a. befolkningsmängd redan
        från början!

        Jag dricker inte särskilt mycket och hetsar inte mer än
        vad
        du gör!

        Det måste till beteende förändringar i framförallt
        mellanöstern och i afrika!!

        Vi måste också sluta upp med att
        ta hit dom!                       

        Jag lever inte i någon
        villfarelse om att det är vi i Europa som är orsaken till befolkningskrisen, var skriver jag det?? Du
        säger att det finns en sådan kris, men vill ändå öka den!?

        Dina argument skelar!

        • Anonym

          Du skriver ”Rasens överlevnad hänger inte på hur många barn vi tillverkar!” Jaså! Om om vi tillverkar 0 barn så kommer svenskarna att överleva ändå? Är det vad du tror? Vi befinner oss i en demografisk utförsbacke utan like som gör att vi krymper för varje generation, det spelar alltså ingen roll för dig. Du saknar perspektiv på tillvaron.

          • Anonym

            Jag skriver att det behövs beteende förändringar i framförallt mellanöstern och afrika!!!! och att vi ska sluta upp med att ta hit dom! INTE att vi ska tillverka 0 barn!

            Dina perspektiv är inte förenliga med frihet och demokrati!

            • Anonym

              Vadå ”frihet och demokrati”? Vi har varken det ena eller det andra. Du låter för övrigt rätt förvirrad. Om du tror att ”frihet” innebär att man ska slippa ansvar för sin nation, för sin familj eller för sina barn så har du missförstått precis allt här i livet. 

              • Anonym

                Vem är det som är förvirrad? Jag har inte skrivit att vi HAR frihet och demokrati!!
                Mer än dom flesta länder, men helt och hållet nej!

                Så länge någon jobbar och betalar skatt är individen fri att ”spela TV-spel och supa”! Ansvarsfullt? Nej! Men han begår inget lagbrott!

                Vad är då din lösning?
                Om muslimerna skaffar 10 barn så ska vi skaffa 20!?
                Då går vi garanterat mot undergång!!

                • Anonym

                  Varför är inte mina åsikter förenliga med demokrati och frihet? Det är ju ett direkt förvirrat påstående av dig. Att jag ser att vanliga svenskar föder barn tidigare och kanske fler barn, vilket kommer att framtvinga en ändrad livsstil i samhället till det bättre är enbart positivt. De materialistiska karriäristerna och vuxna männen som beter sig som tonåringar, spelar dataspel och super med kompisar ska förhoppningsvis blir betydligt färre när ansvarstagande för en familj blir norm. 

                • Anonym

                  Du kan lugna ner dig själv!
                  Du läser inte mina inlägg korrekt, jag har sagt till dig flera ggr. nu! Du kallar dig diskriminerad Svensk, men drar dig inte för att tvinga folk att leva enligt dina etiska och moraliska principer! Vem f*n är det då som blir diskriminerad?? Vem är det då som inte får leva i frihet och demokrati?? Jo ditt eget folk!! Dom kanske inte vill leva efter dina småfascistiska normer! Hur ska man göra med dom?? Dina argument håller inte!! Du förstår inte frihet och demokrati!!! Problemet med invandringen måste lösas på annat sätt än att vi tvingas bli barnfabriker!! Hur ska man tex. göra med dom som inte vill ha 3 barn? Tänk om gör rätt!!

                • Anonym

                  ”Vad är då din lösning?Om muslimerna skaffar 10 barn så ska vi skaffa 20!?”

                  Enkelt:
                  Muslimer, icke-vita överlag, skall inte vara här och vi skall inte hjälpa dom i deras länder med mat, medicin eller pengar.

                  Våra födelsetal skall höjas till minst det som behövs för att upprätthålla våra antal, dvs 2.1, men helst mer. Sisådär 3 vore en mer lagom nivå.

                  Ta och lugna ner dig ett snäpp.

    • Anonym

      Man gör inte alls vad man vill i ett fritt land. man lever efter de lagar och förordningar som gäller. Utöver det så försöker man leva i enlighet med sin ålder. Det innebär att man vid trettio bör ha familj och barn och inte sitta och spela TV-spel eller vara ute och supa med kompisarna. Fast det finns ju gott om män som passerat trettio som lever som omogna tonåringar. Samhället har gjort dem till zombies. Sverige håller inte på att gå under av befolkningsökning, vår nativitet sjunker som en sten. Att det är problem med överbefolkning i andra länder innebär inte att vi svenskar ska ta död på oss.

      • Anonym

        När jag säger att man gör som vill när man lever i ett fritt land, menar jag NATURLIGTVIS inom lagen!!!
        Konstigt att jag behöver förtydliga det!!

        Vill man spela TV-spel och vara ute och supa hela livet så ska man väl få göra det! VAR i lagboken står det att man INTE får det!?? Kan väl också tillägga att man BORDE inte göra det, men det är väl individens frihet att kunna göra just det!?

        Överbefolkningen i andra länder ska man väl inte lösa genom att göra ÄNNU fler barn här!

        • Anonym

          Överbefolkning på global nivå (och det handlar alltid om den globala nivån vad gäller det) löses enklast genom att man slutar hålla de som förökar sig allra mest men bidrar minst till mänsklighen, dvs afrikanerna, under armarna med hjälp av ”hjälp” i form av mat och medicin, som bara resulterar i att det blir ännu fler man måste försörja. Antingen där eller så kommer dom hit. (och förvandlar våra länder till avfallshögar som deras egna)

  • Anonym

    Det är i allafall bättre med en svensk äldre fader än en somalisk ung dito. Somalier i Sverige har 3-4 ggr högre andel av autism än andra.  Vidare så har ju somalier en medelIQ på 70 så skolgång, karriär och inverkan på BNP är i alla händelser bättre för en svensk oavsett ålder. 
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/somalier-oroas-av-autismlarm_3766647.svd

    • http://twitter.com/MississL Mississ

      Summa summarum, så vet ingen i dagsläget vad just autism beror på. Ingen har (trots forskning) lyckats lösa autism gåtan. Detta är fakta.

  • http://www.facebook.com/people/Anders-Svensson/617504423 Anders Svensson

    Häromveckan redovisades forskarrön om att barn blir friskare och lever längre ju äldre fadern är. Telomererna i cellerna blir längre och kan därmed dela sig fler gånger, vilket gör att individen får ett längre liv och kanske fysiskt starkare.
    Missbildade barn gallras ur genom att de inte blir fullgångna barn.

    • Anonym

      Struntprat!

      • Anonym
        • Anonym

          Jo jo, men DN har som bekant en sällsynt förmåga att kasta fram undersökningar som visar de mest bisarra resultat man kan tänka sig, särskilt när det gäller att förstöra familjer, skapa hat mellan män och kvinnor, förstöra den demografiska balansen etc. DN brukar ”bevisa” att skilsmässor kan vara bra, att adoptioner är bra, att vara ensamstående är bra, att bara ha ett barn är bra osv. Det behövs bara en liten gnutta förnuft för att inse att barn ska man skaffa när man är relativt ung. Annars orkar man inte med sina barn när man blir äldre. Dessutom är det strikt biologiskt bättre att föda barn tidigare vilket mängder av undersökningar visar och som nu stöds av den FT hänvisar till.

          • Anonym

            Hos de flesta däggdjur är det inte ungdjuren som blir fäder. Naturen har väl tänkt fel som vanligt.

            • Anonym

              Det normala är att det är naturen som bestämmer. När könsmognaden är fulländad så blir det vanligtvis avkomma. Att det inte blir det hos människor beror på att vi skjuter upp barnafödandet på konstlat sätt med p-piller, något som uppmuntras av DN-liberalerna.

              • Anonym

                Hur förklarar du att mannen är kapabel att just ”tillverka” barn hela livet??

                • Anonym

                  Bara för att man kan ”tillverka” betyder inte det att man ska det. Dessutom är det i en normal relation en ålderskillnad på + – 4 år. En kvinnas förmåga att bli med barn upphör efter 40 + och om mannen är ungefär lika gammal blir av naturliga skäl inte fler barn. Dessutom finns det massor av folk i fertil ålder som inte heller borde ha barn.

                • Anonym

                  Jag håller inte med! Vem säger att man inte ”bör”? Vem säger att ålderskillnaden måste vara +-4 år? Vem säger att man måste vara tillsammans livet ut?? Vilka är dom fertila som inte borde skaffa barn???

              • Anonym

                Och du tror att en nyligen könsmogen lejonhanne eller
                älgtjur får para sig?

      • Anonym

        Gränsen för faderskapet går vid 54 enligt undersökning som gjorts.

  • Anonym

    Är 27 nu. Börjar känna pressen.

  • Anonym

    Men när man skaffar barn tidigt så hinner man inte leva

    • Eufrat

      Jodå, det gör man. Jag har fyra barn och det har inte hindrat mig från något av det jag velat göra.  :)

    • Anonym

      Det är ju när man har barn man som man lever.

  • Anonym

    Svenskarna, både kvinnor och män, har skjutit upp sin föräldradebut vilket är ett allvarligt steg bort från det naturliga livet. Tjejerna studerar och skaffar barn väldigt sent, de är ofta över 30 när de skaffar sig första barn men de borde vara under 25 när de föder det första barnet. Lika illa för killar som borde vara en bit under 30, kanske max 27 när de föder sitt första barn. Då hinner de med 2 – 3 till och och fullgjort sin reproduktion. Äldre män som skaffar barn är ofta personer som lekt sig fram i livet och struntat i familj eller gjort karriär när de var biologiskt mest lämpliga att skaffa barn. Ännu värre är de ofta äldre män, långt över 30, kanske 40 och 50, som lämnar sin första familj i sticket och skaffar barn med någon ny. Dessa barn med äldre fäder är verkligen i rikszonen bär det gäller genetiska sjukdomar. Även för kvinnor som är över 30-35 ökar risken starkt för barnens hälsa.

    Precis om som när det gäller andra viktiga frågor som borde vara föremål för politisk debatt i riksdagen så tiger man om familjefrågor helt och hållet. 

    Sverige skulle behöva en familjeorganisation som slåss för bättre, yngre och fler stabila familjer.

    • Anonym

      Just det. Svenskarna, andra vita folk och också t.ex. japanerna väntar så länge med barnafödandet att de inte hinner få tillräckligt många. Genomsnittet blir för lågt och därmed har vi våra usla demografiska siffror.

      Människor festar och lever krogliv till hög ålder, reser runt i världen som dårar, de ska ”leva ut sin sexualitet” (slampa runt) o.s.v.

      Istället så borde folk bilda familj och skaffa barn mycket tidigare än idag. En tjej på 20 år borde redan ha barn. Männen möjligen något senare.

      • Anonym

        Barnafödandet går i vågor. Just nu är det lågt, men kurvorna kommer garanterat att vända precis som de gjort 100-tals gånger förut i historien.
        Om vi bara kunde ge fan i att fylla på med negrer och araber och helt sonika låta befolkningen minska skulle detta inte vara något problem.

        Problemet med att försörja den åldrande befolkningen finns ju bara därför att pengarna de faktiskt jobbat ihop går till att försörja en invandrad befolkning.

        • Anonym

          ”Just nu är det lågt”. Den svenska nativiteten har sjunkit dramatiskt i minst 50 år och ingen förbättring har skymtat eftersom politiker inte redovisar hur allvarligt det är, inte föreslagit några åtgärder utan väljer att fylla upp Sverige med främlingar som ska ersätta svenskarna när de tynar bort. Sverige behöver en radikalt förbättrad familjepolitik med ökad nativitet annars går vi under.

          • Anonym

            Jag tänkte på ett längre perspektiv än så.

            En annan sak som är värd att blanda in är att vårt välstånd förmodligen beror i stor del just på att vi väntar längre. Det finns en stark korrelation mellan föräldrarnas ålder och barnens status i samhället.
            Äldre föräldrar har mycket större möjligheter att förse barnet med en känslomässigt och ekonomiskt stabil miljö.

            Det är inte utan anledning det betraktas som ”trashigt” att skaffa barn ung.

            • Anonym

              Vem betraktar det som ”trashigt att föda barn i en lämplig ålder.” Du? Dessutom växer barnen och föräldrarna blir äldre. Tillsammans sörjer familjen för att välståndet i familjen ökar med åren. Om du menar att man ska vänta tills man är femtio med att skaffa barn för att det kanske är först då man har en ekonomi så utgår du från fel ände. Ett sådant tänkesätt är vad som bidrar till landets demografiska förfall.

  • Anonym

    Vår regering måste ha mycket, mycket gamla fäder

    • Pantertanten

      Ja, hundraåringar-

    • http://twitter.com/MississL Mississ

      Menar du att de har autistiska drag ? Det får du gärna utveckla.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons