Det är Trafiknämnden i Stockholms stad som tagit fram nya riktlinjer för utomhusreklam i huvudstaden.
Enligt beslutet ska så kallad "sexistisk" och "rasistisk" reklam förbjudas.
– Vi har ansvar för att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de tycker är kränkande eller stötande, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Resumé.
De nya etiska reglerna kommer hädanefter skrivas in i de avtal som Stockholms stad ingår med företag som sysslar med utomhusreklam.
Sedan ska Trafikkontoret få makten att bestämma vilken reklam som är okej. De affischer som bryter mot reglerna ska tas ner inom 24 timmar.
Enligt Daniel Helldén är det extra viktigt att få bort kränkande reklam efter den så kallade #Metoo-kampanjen. Invånarna måste känna sig "trygga", förklarar han.
Men exakt vad som menas med "sexistisk" och "rasistisk" reklam är oklart. Nu ska en praxis utarbetas så att reklambolagen vet vad som gäller. Reglerna ska dock följa Reklamombudsmannens riktlinjer, som prövar reklam utifrån en "stereotyp bild av könsrollerna".
Nyligen fick klädkedjan Lindex kritik för en underklädeskampanj med kvinnor i enbart – underkläder. Det är inget svenskarna vill se, menar experterna.
– Konsumenterna uppskattar helt enkelt inte det här, säger Nina Åkestam, som forskar på "stereotyper inom reklam", till Expressen.
De nya reglerna ska börja gälla nästa år.