Det var på onsdagen som Calle Sjönell förklarade för Dagens Media hur han skulle se till att Ogilvy blir en mer feministisk arbetsplats. Enligt honom är bara 15-20 procent av de konstnärliga ledarna på bolaget kvinnor idag.
- Men jag har sagt att så fort vi kan anställa någon så måste det vara en tjej.
- Men man måste ju kicka några gamla gubbar för att få in tjejer, så är det bara.
Men att gå ut i svenska vänstertidningar och skryta om att man tänker sparka män på grund av deras könstillhörighet är inte ett agerande som Ogilvy centralt ställer sig bakom. När Fria Tider hörde av sig till Sjönells amerikanska chefer under onsdagen var beskedet tydligt: Hotet om att "sparka gubbar" strider mot bolagets interna riktlinjer.
"Kommentaren speglar absolut inte Ogilvys policy och är ogenomtänkt, saknar sammanhang och ska inte tolkas bokstavligt", uppger Theresa Nasi, managing director på Ogilvy i New York, i ett mejl till Fria Tider.
I intervjun med Dagens Media passar Calle Sjönell även på att ge en känga åt sina amerikanska kollegor.
- En amerikan tänker alltid först och främst: Kommer det här gagna mig, och min karriär inte om det är bra för kunden, säger han.
Huruvida intervjun med Dagens Media gagnade Sjönells karriär framgår dock inte av sammanhanget.