I maj förra året var väntetiden för att polisanmäla ett brott via telefon 6 minuter och 51 sekunder.
Vid samma tidpunkt i år var den genomsnittliga väntetiden för att komma fram till polisens kontaktcenter 19 minuter och 34 sekunder.
Bakgrunden är bland annat en ökad arbetsbelastning, då det kommit in "tusentals fler anmälningar" det här året. Framför allt handlar det om kortbedrägerier.
Den främsta orsaken till den längre väntetiden uppges dock vara ett nytt arbetssätt.
– Medborgarna förväntar sig att vi gör mer vid första kontakten med oss och då vill vi ge dem det. Vi säkrar vittnesuppgifter och bevisning i större utsträckning än vad vi gjorde innan den här förändringen, säger Anna-Carin Åström, chef för Polisens nationella kontaktenhet, till SVT.
För att råda bot på problemet ska nu polisen utveckla en e-tjänst som gör att vissa brott som stölder och bedrägerier enklare ska kunna anmälas via internet.