Bland unga är Youtube redan överlägset störst. Var tredje 15-24-åring använder tjänsten en genomsnittlig dag och tittare i denna åldersgrupp lägger lika mycket tid på Youtube som på all traditionell tv sammantaget. Unga tittar också på betydligt fler klipp per dag jämfört med äldre Youtubekonsumenter.
Samtidigt står det klart att även äldre i allt högre grad har börjat konsumera rörlig bild på Youtube. I gruppen 65-74 år har den dagliga räckvidden nästan fördubblats jämfört det första kvartalet i fjol.
Att Youtube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet, enligt Mediavisions vd Marie Nilsson.
– Det är, däremot, en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största tv-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella tv-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och TV-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Nilsson i ett pressmeddelande.
Det är inte bara tittandet på Youtube som ökar. Många konsumenter väljer också att följa fler kanaler eller konton, vilket tyder på ett ökat engagemang bland användarna. Genrer som komedi, musik och spel är vanligast att följa, men kraftigast ökning syns framför allt bland Youtubekanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode.