Foto: Dmitry Valberg

Foto: Dmitry Valberg

Breiviks mål: Skapa ”häxjakt” på konservativa

Publicerat den 19 april 2012 kl 05:21

OSLO. Anders Behring Breivik dödade kallblodigt 77 människor på Utøya och i Oslo i somras. Nu berättar massmördaren själv om sitt motiv: Att "provocera fram en hetsjakt" på moderata konservativa och nationalister som valt att arbeta med parlamentariska metoder. Men i svensk media vinklas uttalandet på ett helt annat sätt.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

I Sverige och på andra håll har det efter terrordåden i Norge pågått en klappjakt i media på demokratiska invandringskritiker. Nu visar det sig att detta kan ha varit själva avsikten med attentaten.

Det var i sitt försvarstal under tisdagens rättegång som Breivik i detalj beskrev vad som hade drivit honom till massmordet. Han upprepade flera gånger att syftet varit att framtvinga en mediahets och censur som skulle göra den parlamentariska vägen oframkomlig för moderata kulturkonservativa och nationalister.

Skulle radikaliseras
– Att utlösa och provocera fram en häxjakt på moderata kulturkonservativa var nödvändigt för att tvinga fram mer censur. Vilket i sin tur kommer att öka polariseringen, som i sin tur kommer att bidra till en ökad radikalisering, sa Breivik.

Enligt Breivik skulle hetsen från media och politiker leda till att demokratiska nationalister och konservativa tvingades överge tron på demokratin och bli ”militanta”, precis som han själv. Han konstaterade vidare att han hittills verkade ha lyckats i sin avsikt.

– Jag tror att 22 juli lyckades provocera fram en häxjakt på moderata kulturkonservativa och nationalister. Se bara på Stoltenbergs nyårstal, i vilket han i princip kallade alla som var kritiska till invandringen för extremister. Det är verkligen precis vad jag hade hoppats på, konstaterade han.

Gick i fällan
Men även i Sverige verkar det som om Breiviks taktik kan ha skördat framgångar. Intoleransen mot högerpespektiv har enligt många bedömare skärpts avsevärt den senaste tiden – debatter om genus och mångkultur har kvävts i sin linda och konservativa har tvingats under jorden.

Flera ledande opinionsbildare på vänsterkanten, däribland DN:s Maria Sveland och Aftonbladets Anders Lindberg har utnyttjat Breiviks attentat för att slå hårt mot liberala kritiker av mångkulturalism och radikalfeminism.

Vinklas i media
I svensk media har har man dock avstått från att lyfta fram Breiviks motiv. När TT beskriver Breiviks uttalande i rätten antyder nyhetsbyrån istället att massmördaren skulle ha uppfattat förföljelsen av moderata som något negativt.

”Han menar att dåden den 22 juli gav en ”häxjakt” på det han kallar ‘moderata nationalister’.
- Då kallades alla som var kritiska till invandring för extremister, säger han”, skrivet TT helt kort.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Anonym

    I tusentals år har vi haft olika nationer och i de flesta har det krigats i men för den skull ska dem inte upphävas och låta oss bli nomader i en Anarkistisk värld där det kommer att handla om djungelns lag att äta eller ätas utan skydd mer än att ständigt måste gå beväpnad detta är målsättningen för globalisterna och alla som deltar i detta samhällsfrånvända bygge kan se sig själva som kriminella!

  • http://avpixlat.info/ Kalohux

    Man kan inte dra någon annan slutsats än att vänsterextremisterna på TT är lika tokiga som Breivik, dom hoppas nog också på öppet inbördeskrig.

  • Anonym

    fast jag kan ha fel. frågan är väl vem som har rätt.

  • Anonym

    hans mål efter att ha skjutit ner dessa blivande sosse politiker var att skjuta ner varenda politiker som varit delaktig i att omforma  norge. sen var det journalisternas tur som i sin tur gav skapelsen en verklig bild som önskades av norges politiker.

  • Anonym

    intressant samt roande är det att läsa varandras teorier. kanske en syntes växer sig fram till slut. mina egna funderingar kan nog inte tillägga något som någon annan inte redan har. 

  • http://www.facebook.com/people/Zeke-Varg/100003195913093 Zeke Varg

    ABB fokuserade på symtomen. Dvs han lät sig förledas att muslimerna var problemet. Inte varför de kom hit från första början. Dvs att västerlig underrättelsetjänst backade proxys destabiliserar deras hemländer.  Samtidigt som man rånar deras hemländer så är fiatvalutasystemen under en allt snabbare inflation. Vi ser den inte pga den central eko planeringen i mat ( subventionerad) samt WTO producerat gods. MEn en jmv med guld priset sen 90 talet och övriga råvaror visar sanningen.
    Invandringen är inte problemet utan BIDRAGEN som möjliggör densamma, detta verktyg används för att köra divide and convour strategin fullt ut i EU och USA. Motsättningarna nyttjas för att rättfärdiga polisstat och 1984 samhälle och ju djupare in vi går i den finansiella kollapsen ju mindre vill bankirerna som kontrollerar de stora bankerna och många av centralbankerna att vi ser och inser att det är deras fel utan vi ska fokusera på tusen andra saker, gärna terrorister och invandring. Vi ska tro att det är Irans fel att soppan kostar 20 sek litern snart, inte att det har med det korrupta valutasystemet att göra och banker som procuderar pengar ur tomma luften i en takt världens aldrig skådat.

    • Anonym

      mm Zeke. Håller med att korruptionen är total. frågan är väl vad vi gör åt det. tycker du ska ställa din fråga till svenska folket på ditt sätt. vet inte om mejl funkar då det kan hamna i spamfiltret tyvärr. 

    • Anonym

      De kom hit för att politikerna i riksdagen öppnat för en politik som gjorde det möjligt för dem att komma hit. Så enkelt är det. Man behöver inte krångla till det och framställa det som mer komplicerat än det faktiskt är.

    • Snille

      Breivik är väl i högsta grad medveten om att det är den mediepolitiska eliten i Norge som är huvudproblemet. Islamiseringen är ju en sekundär effekt av kulturmarxisternas sätt att ”straffa folket eftersom de är rasister”, Desto mer rasism eliten ”upplever” desto mer minareter byggs ju. Norrmännen är ju ändå lite ”vakna” Norska EXPO tex är ju utskrattade och bannlysta av alla medier och partier idag. I Sverige är EXPO allvetande gudar.

  • Anonym

    Denne Breivik verkar vara anställd av Aftonbladets och Expressens redaktioner för att bli den brandfackla som skall bränna ner de sista resterna av det som en gång var svenskarnas Sverige till grunden och på ruinerna skapa ett genomkontrollerat 1984 samhälle där en fascistisk ny-kommunism skall råda och där det etniskt svenska folket är måltavlan för en politik som syftar till dess slutgitiga avskaffande.

  • Snille

    Breivik kör samma taktik som Nelson Mandela. Mandela var i ANC militanta del ”Nationens spjut” och han dödade även mest ”förrädare” dvs andra svarta. Precis som copycaten Breivik. Av de Mandela dödade så var bara någon enstaka procent vita. Både Mandela och Brevik har försvarat sina handlingar som ”an act of war”. Jag vet inte vem som dödat mest människor, Mandela eller Breivik. Mandela sprängde även av bomber ”lite hipp som happ” lite varsomhelst. – Brevik dödade en massa på en gång. Mandela tog bara några i stöten. Mandela var även mer sadistisk. Mandela införde tex sk necklasing. Det är när man trär ett bildäck över en person och tänder på. Inte många medier vill prata om Mandelas gärningar än idag. Istället ordnande man galor och samlade in pengar till honom.

    • Anonym

      Intresssant. En annan bild av Mandela än den vanliga man fått sig till livs.

    • Anonym

      Det här har det aldrig stått något i pressen om. Så det finns en svart Breivik i Sydafrika då - eller kanske en vit Mandela i Norge?

      • Snille

        Att inte ”göra motstånd” hade enligt Mandela varit likställt med en ovillkorlig kapitulation. Mandela förklarade vidare om manifestet Manifesto of Umkhonto av den som visade att det Nationella partiets politik riskerade att skada landets ekonomi eftersom utländska investerare skulle dra sig för att investera i landet.

        • Anonym

          Det gäller väl även i lika hög grad för oss. Hittills så är väl kapitulationen för vår del ett otrevligt faktum, men det kan förmodligen ändra på sig över en natt. Förhoppningsvis får jag väl här lägga till.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=687023217 Isak Nygren

    Det bekräftar nästan teorin att Breivik är en ”false flag” med tanke på hur mycket Arbeiderpartiet har tjänat på tragedin.

    • Anonym

       Alla sionistiska ”nationalister” är false flag, ditt SDL inräknat även om ni själva är omedvetna om det.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=687023217 Isak Nygren

        Det är främst nationalister och patrioter i SDL. SDL:s åsikt om sionismen är att vi har beslutat att inte ta ställning.

  • Anonym

    De som har tjent på hans terror er de venstreekstreme kreftene i samfunnet, og de bruker terroren  til det fulle for å kneble ytringsfriheten og å ødelegge demokratiet.

  • Anonym

    Jag tycker nog han har lyckats ganska bra, i Sverige i alla fall, med att lura vänstern m.fl. De har svalt hans strategi med hull och hår. Det har ju inte varit någon hejd på media och Expo som sen attentaten tagit tillfället i akt och idkat om möjligt ännu mer häxjakt på SD bland andra. 

    • Snille

      Att han fått kultureliten (i Stockholm) att gå i spinn och demonisera så det osar är det ingen tvekan om. Men tex SD är ju iskalla. SD har inte radikaliserats. Däremot kan jag tänka mig att folk ”hoppar över” SD när de byter parti (från ex sossarna)  och går till extrema partier istället.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Jag tror inte att han har haft någon strategi alls. Han har velat ”slå till” mot samhället på något sätt och någon har fått in honom på tankebanan om en massaker på Utöya. Frågan är vem och varför. Måltavlan är så totalt tagen ur luften och har ingen som helst koppling till hans ”manifest”.

      Jag tror definitivit på att han letts in på det spåret av någon gruppering inom någon av de israeliska underrättelsetjänsterna. De ville röja undan de mest Palestinaaktiva ungdomarna helt enkelt. Ola Tunander var inne på Israelspåret och jag litar mer på en professors ord efter månader av efterforskningar än någon kvällsblaskas journalisters krönikor efter en fyllekväll.

      • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

         Instämmer. Jag har svårt att tro att kom upp med allt det här själv. Det luktar sionism lång väg.

      • Snille

        Har du ens läst manifestet? Tror du det var en händelse att han hamnade på ett ”kulturmarxistskt” ungdomsläger? Och alla dessa israelteorier står mig upp i halsen. Nu är israel/judarna skyldiga för Utöya med? Eller?

        • Anonym

          …..om det är mig du svarar ovan så vill jag påpeka att jag inte skriver under på någon Israel teori.

        • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

          Jadå, jag har ett exemplar av manifestet. Jag har inte lusläst det, men skummat igenom det. Jag har faktiskt argumenterat väldigt väl för mina teorier. Att du sedan försöker förvränga det till någonting annat får stå för dig.

          Jag tror liksom Ola Tunander var inne på att det finns kopplingar till Israel på något sätt. Det finns en uppsjö av underrättelseceller, agenter och rena terrorgrupperingar inom de israeliska underrättelsetjänsterna som mycket väl skulle kunna vara involverade.

          • Anonym

            Manifestet är rätt omfattande. För den som vill få en överblick så kan det vara av intresse att läsa Breiviks förklaring som inte direktsändes i media men som flera norska medier redovisat ordagrannt i skriftlig form: [http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/rettssaken/article1807628.ece]. Det kan även vara av intresse att läsa norska Aftenpostens analys av sanningshalten:[http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Her-er-Behring-Breiviks-faktafeil-6807491.html].

      • Anonym

        Det tror väl egentligen inte jag heller, det vore smått otroligt om han själv hade kommit på allt detta, dock, han verkar att ha haft många år på sig att organisera sig. Jag vet inte, man kan bara spekulera och från honom lär vi nog aldrig få några verkliga svar, han är ju inte frisk, man kan inte vara frisk om man planerar och utför sånt här och på fullt allvar säger att han skulle göra det igen om han fick en chans.

      • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

         kopplingen är främst att han ville ha publicitet till sitt manifest.

  • Anonym

    I Sverige och på andra håll har det efter terrordåden i Norge pågått en klappjakt i media på demokratiska invandringskritiker. Nu visar det sig att detta kan ha varit själva avsikten med attentaten.

    Detta är inget nytt egentligen. Redan ganska snart efter attentaten var det flera oberoende debattörer som pekade på att detta motiv fanns beskrivet i Breiviks manifest, och man varnade för att gå i fällan och spela honom rakt i händerna. Det örat ville dock inte svenska medier och politiker lyssna på, utan man gjorde precis som Breivik ville och ökade beskyllningarna och försöken till stigmatisering kraftigt.

    Mitt intryck är dock att dessa försök inte lyckats speciellt bra. De åsikter etablissemanget inte vill höra fortsätter att höras trots de idoga försöken att smeta Breivik på dem, och alternativa nyhetsmedier fortsätter att växa i en omfattning som måste skrämma slag på sådana som Maria Sveland och Anders Lindberg. Jag tittade t.ex. precis nyss på Alexa, och där har Fria Tider rankningen 82 på listan över Sveriges populäraste webbplatser, en bra bit ovanför t.ex. ICA, Sydsvenskan och Avanza. Senast jag kollade fanns FT på plats ca 110, och det var bara för några månader sedan. Än mer imponerande är naturligtvis Avpixlat med plats 37, en bit ovanför Sveriges Radio, Handelsbanken, AMS och Skatteverket, för att nämna några.

    • Anonym

      Det ska bli ganska intressant att se vad som sker på alexa-rankingen, om mainstreammedia fortsätter att mala på om Breivik i hela 10-veckor. T o m svd kör det fortfarande som toppnyhet efter 4-dagar?! …själv har jag redan tröttnat o zappar in pk-tvnyheterna först kl 19:45 (de gånger jag öht tittar på dem).

  • Snille

    Avlyssning, infiltration, åsiktsregistrering, demonisering, lögner, guilt by association osv, osv – 08-Journalisternas metoder/agendor har varit många mot SD i alla år.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Det jag fortfarande inte begriper är varför Breivik detonerade bomben i regeringskvarteret en fredageftermiddag mitt under semestern om hans mål var att slå till mot alla de förrädare han skriver om i sitt manifest.

    Om man ögnar igenom Breiviks 1500+ sidor långa manifest vet man snart att han klassificerar ”förrädare” i olika kategorier; A, B, C och D. Dem som tillhör kategori A förtjänar dödsstraff menar han, detsamma gäller i huvudsak dem som tillhör kategori B. Men inget av hans dödsoffer tycks tillhöra någon av dessa två kategorier.

    Och det är det märkliga. Av någon anledning tycks han ha velat undvika att döda högt uppsatta politiker såväl som statsråd eller alla de journalister han uttrycker hat emot. Istället har han åkt ut till ett läger med och dödat försvarslösa ungdomar i en blodig massaker. Det finns ingen logik i agerandet.

    Den enda person som offentligt studerat Anders Behring Breivik är professor Ola Tunander vid Fredsforskningsinstitutet i Oslo. Han arbetade heltid i flera månader under hösten för att kartlägga Breivik och försöka reda ut hans ideologiska bevekelsegrund. Hans slutsats var att Breivik inte agerat ensam utan antydde någon slags inblandning ifrån Israel.

    Och det låter rimligt att någon extern part med erfarenhet av bilbomber varit involverad. Att en avdankad ekonomistudent som aldrig befattat sig med kemikalier eller elektronik framgångsrikt lyckas bygga en mycket kraftig fjärrutlöst sprängladdning måste betraktas som högst osannolikt.

    Och kanske var måltavlan just de ungdomar som dagarna innan anordnat en pro-palestinsk manifestation. Bomben i Oslo var enbart en skenmanöver för att ge nationalisterna i Skandinavien kollektivt skulden för ett ultrasionistiskt blodbad. Norge är allt sedan Osloavtalet en nagel i ögat bland extrema krafter inom de israeliska underrättelsetjänsterna och Breivik kan ha varit ett tillfälle för att slå till mot den norska arbetarrörelsens Palestinaaktivister via ombud.

    • Anonym

      Låter väldigt långsökt. Mossad o andra sionister är tillräckligt intelligenta för att inse att det är de överlevande ungdomarna som får sympatierna efter denna typ av dåd. Vill underättelsetjänster undanröja irriterande portalfigurer har dom alla möjligheter att ordna ”bilolyckor” o liknande istället.

      • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

        Du menar lika intelligenta som man var när man sköt ihjäl Folke Bernadotte på öppen gata i Israel?

        Och att de överlevande ungdomarna får sympatier är ju inga bekymmer om det är nationalister i Norge som får skulden. Jag tror definitivt att det finns en poäng i Tunanders antydan om att det kan finnas kopplingar till Israel i någon form. De israeliska underrättelsetjänsterna är spretiga och inte så centralstyrda att det här behöver vara ett attentat styrt uppifrån.

        • Anonym

          Bernadotte sköts ju för att uppnå ett direkt mål, innan staten Israel existerade i sin nuvarande form o dessutom i en tid då det var ännu lättare att vifta med ”gaskammarkortet”, när det blev dålig PR. Gissar att staten Israel är mer känslig nuförtiden.

          Och att blanda in en knäppgök som Breivik, om det nu skulle vara någon form av covert operation, verkar isf inte så vattentätt …men vi får väl se, om han ”plötsligt” avlider lär det väl bli en helt ny diskussion.

          • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

            De israeliska underrättelsetjänsterna brukar ofta agera via lejda mördare och ombud, det är inte heller första gången man i sådana fall slår till i Norge. 1973 mördade Mossad en norsk kypare i Lillehammer i Norge, fel person visade det sig sedan. Det bevisar att man inte drar sig för att döda människor till och med i Norge om man anser att det uppnår vissa politiska syften. Det bevisar dessutom att man inte är så nogräknad med detaljer, vilka som genomför attentaten och om eventuellt oskyldiga drabbas.

            Så kopplingen till Breivik är inte ens nästan långsökt. Ansåg någon avdelning inom de israeliska underrättelsetjänsterna (det finns fler än Mossad) att man kunde vinna något på att döda Palestinaaktivister i Norge, då fanns det egentligen inga moraliska hinder för det.

          • Anonym

            Lustigt att du nämner Bernadotte. Såg just i nyheterna att det pågår något jippo i USA till Raoul Wallenbergs ära. Undrar varför Folke Bernadotte och hans insatser, framhålls så sällan.

    • 1984

      Nej, han ville bl.a. slå till mot journalister men hann inte. Han ville även göra en större bomb men lyckades inte med det heller.

      • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

        Journalistträffen var på fel datum. Utöya var på rätt datum och var det mål som var möjligt den dagen, vidare så är journalisterna fortfarande en mycket viktigare grupp för ockultisterna än vad politikerna är, politiker är kanonmat, vilken marionett som helst kan slängas in, dvs. de är expendables för de ersätts lätt.
        En marionett journalist måste skolas, en politiker däremot behöver inte skolas.

        Ni som studerat ockultisternas nummerologi vet att numren är otroligt viktiga för de, bara titta på 9/11 som har numren i ordning, 7/7 och Madridbombningarna likaså.

        Samma sak med detta attentat den 22/7.

        • 1984

          nummerologi är struntsaker.

    • Anonym

      ”Och kanske var måltavlan just de ungdomar som dagarna innan anordnat en pro-palestinsk manifestation. Bomben i Oslo var enbart en skenmanöver för att ge nationalisterna i Skandinavien kollektivt skulden för ett ultrasionistiskt blodbad. Norge är allt sedan Osloavtalet en nagel i ögat bland extrema krafter inom de israeliska underrättelsetjänsterna och Breivik kan ha varit ett tillfälle för att slå till mot den norska arbetarrörelsens Palestinaaktivister via ombud.”

      Ingen aning om det kan ligga något i de här teorierna, men det är i alla fall ett faktum att det bröt ut jubel i Israel när nyheterna om Utöya kablades ut över världen:

      https://www.flashback.org/t1622397

      Och på den Israelälskande sajten Avpixlat publicerade man en artikel där man jämförde ungdomarna som dödades på Utöya med Hitlerjugend.

    • Snille

      Breivik var en pedant. Han kan omöjligt ha missat att myndigheterna var tomma på folk när han smällde bomben. I Danmark har man bara 36 timmars arbetsvecka och alla går hem till lunchen på fredagen. Har de samma system i Norge?

      • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

        Fast i sådana fall en skenmanöver han ägnade en oproportionerligt stor del av sin planering till. Vilket inte går ihop med tanke på att endast åtta dog i bombattentatet jämfört med 69 på Utöya. En mer effektiv skenmanöver hade ju varit tidigare på dagen i sådana fall. Fler dödsoffer och skadade hade krävt mer polisiära resurser.

        Det mest rimliga hade ju varit att bygga en kraftig bomb som slog ut större delen av regeringen och sedan ta sig till Dagbladet eller liknande och slakta folk. Hela upplägget tyder på att han aldrig hade för avsikt att döda dem han sade sig vilja döda…

        • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

          Här kan jag hålla med dig, hade han velat skada ännu fler så hade han gjort fler bomber och ställt ut fler bilar på turiststråk och att han tog en Fredag eftermiddag i JULI klockan 15:25 så sprängs den första, inte ens en vanlig Fredag hade haft mycket folk vid den tiden i de kvarteren.

          Handlar om datumet specifikt och en helt annan agenda än vad folk tror.
          Precis som 9/11 hade datumet som en av de viktigaste ingredienserna.

    • Snille

      Den Norska krigshjälten Max Manus hade också graderat fienden. Han hatade nazisterna och förtyskningen av Norge men han hatade ännu mer norrmän som samarbetade med tyskarna och-de han hatade allra mest var på sin skala var de norska kvinnor som låg med tyska soldater. ”norska tyskhoror” var ”A” i Max Manus värld. Tyska nazister kom alltså först på tredje plats.

  • Anonym

    De som påpekar just detta om häxjakt i svd:s kommentarsfält rensas nu frenetiskt bort, i en nästan häxjaktliknande stil :D

    Men samtidigt låter dom svaren, som också nämner detta stå kvar!!?? …hursomhelst så får de som nu blir utrensade ännu ett gott skäl till varför man inte ska prenumerera på en svensk dagtidning.

    • Anonym

       Är det sant? Menar du helt oskyldiga kommentarer som påpekar att Breivik hade det här motivet?

      • Anonym

        Ja, ett antal kommentarer som påpekat Breiviks verkliga avsikter med sina dåd har plockats bort, trots att de varit välskrivna och utan invektiv. Däremot låter man notoriska vänstertroll som ”Bulten i Bo” mfl att härja fritt …med andra ord som vanligt i svensk media.

  • Anonym

    Eftersom han har en mycket stor del vänster/kommunistlitteratur på sin favoritlista gör det Vänsterpartiet, EXPO mm automatiskt medskyldiga enligt deras egen logik och retorik.

  • Eufrat

    Kan i och för sig vara en efterhandskonstruktion av ABB. Det verkar som han njuter av uppmärksamheten och spelar med i det spel som media bjuder honom. Han vill kanske framstå som mer genomtänkt än han var från början. 

    Men visst, om det stämmer så har pk-eliten gått rakt i hans fälla. 
    Mer på samma tema här: http://atland.motpol.nu/?p=809

  • Anonym

    Det här är ett moment 22 för vänstern. Antingen fortsätter man att alienera invandringskritiker och nationalister vilket kommer att skapa ytterligare nationalistiska militanter och frustration hos likatänkande. Eller så tar man in invandringskritiker i debatten vilket kommer att skapa ytterligare nationalister och ta handen från munnen från likatänkande. I vilket fall belyses multikultifrågan. ABB har vunnit. Han är ett geni. (Även om jag inte stöder hans mördande). 

    • Anonym

       Det är nog med största sannolikhet det som var hans plan. Läser dagligen alla utdrag från rättegången.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Man kan aldrig kalla någon som dödar barn för ett geni. Jag hade förmodligen haft lite respekt för honom om han skjutit ihjäl regeringsmedlemmar eller journalister på någon kvällsblaska. Det var ju faktiskt dem han i första hand pekat ut som förrädare. Nu finns det dock ingenting som imponerar i hans agerande på något sätt. Att ge sig på förvarslösa och oskydliga barn kan aldrig betraktas som någonting annat än fegt och motbjudande.

  • Johnny

    Alla som förespråkar mångkultur är ansvariga för alla dess konsekvenser.

  • http://theorderofthedragon.com/ ANTI LSK

     Kreftene som driver asyl-innvandringen er såkalte sosiale krefter og de er ødleggende

  • Anonym

    Breivik förefaller mig vara en människa som handlar först och kommer på anledningen till varför han har handlat efteråt. Men, i vilket fall som helst så är det nog en naturlig reaktion, vare sig avsiktlig eller ej.

  • Anonym

    Jag vill gärna se källor på dessa uttalanden. 

    • Anonym

      http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/her-er-breiviks-ordrette-forklaring-3757760.html

      ”Jeg mener at 22. juli klarte å fremprovosere en heksejakt av moderate kulturkonservative og nasjonalister. De ser man også. Det er bare å se på Stoltenbergs nyttårstale hvor han i prinsippet kalte alle som var kritiske til innvandring for ekstremister. Så det er absolutt blitt nøyaktig som jeg håpet på. Så jeg, jeg, så er det mange nasjonalister som har skrevet brev til meg og som tror at hva er det du driver med, vi får jo ikke noe mer oppslutning av det her, kampen vår blir jo svekket, men da har de jo helt misforstått motivene, målet er ikke at vi skal få en umiddelbar boost, det vil bli en krise rett etterpå, men på veldig, veldig lang sikt så vil det jo være en fordel fordi at man bidrar til å øke sensuren i Europa, som igjen på veldig lang sikt bidrar til radikalisering av kulturkonservative og nasjonalister, og bidrar til økt polarisering, så de nasjonalistene som tror at jeg gjorde dette her for å få et kortsiktig boost”

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Han har lyckats.

  • http://farligatankar.wordpress.com Farliga Tankar

    Man kan i princip sammanfatta mediamarxisternas retorik så här:

    ”-Alla som har minsta lilla politiska beröringspunkt med Breivik är skyldiga till dådet. Liknande åsikter leder till fler dåd!”

    ”-Det är fruktansvärt när det görs politik av misshandalen i Kortedala. Man ska inte utnyttja tragiska händelser på det viset!”

    • Nogger White

      Precis. För att inte tala om några andra gamla favoriter som inte tycks vara lika populära att applicera på en för en gångs skull vit gärningsman med en annan ideologi:

      ”- Jovisst, [WTC/London/Madrid/Bali/Bombay/et c. et c. et c.] var ju inte så bra, men vi måste förstå de utlösande faktorerna: förtrycket av muslimer!”
      ”- Vi får inte ignorera de bakomliggande orsakerna! Mer dialog med (=eftergifter till) den muslimska världen!”
      ”- En persons terrorist är en annan persons frihetskämpe!”
      ”- Det handlar bara om ett mycket litet fåtal extremister som har feltolkat islam, till skillnad från oss gamla rödskägg på tidningsredaktioner i den f.d. kristna västvärlden! Vi vet ju att islam egentligen är Fredens och Toleransens Religion!”
      O.s.v.

      Inte för att jag själv tycker att Breiviks massmord i sig på något sätt behöver ”förstås”, men det är intressant att notera att ingen av dem som vanligen vill ”förstå” terroristers motiv längre är intresserad av det.

    • 1984

      Hur fan kan en liberal tidning förespråka marxism? Den mest framträdande ideologin i världen är just liberalismen, i stort sett allt handlar om pengar.

      Marxismen är nästan död.

      • Joakim Fredriksson

        Ja, riktig marxism handlar om social organisation och ekonomi. Den marxismen är i stort sett död. Men sedan har marxismen muterat genom den nya vänstern på 60-talet och det har lett till vad man kan kalla kulturmarxism. Den har gett upp ekonomin, men vill revolutionera kulturen. Istället för kapitalister mot arbetare sätter man män mot kvinnor, invandrare mot svenskar och utnämner den ena gruppen till offer och den andra till förtryckare.

        • 1984

          Kulturmarxismen är rena påhitten.

          • Joakim Fredriksson

            Var det svårt att förstå det jag skrev? Alla begrepp är påhitt, frågan är om de är träffande.

            • 1984

              Nej, inget är svårt med det. Men att det finns någon sorts kulturmarxism i världen när marxismen är död är helt åt helvete. Vi är nu i konspirationsvärldar.

              • Joakim Fredriksson

                Jag skrev inte ett ord om någon konspiration. Varifrån fick du det? Nej, det är ingen konspiration, utan ett idéhistoriskt och kulturhistoriskt faktum. Ibland sker kulturella förändringar. En sådan förändring kom på 60-talet. Det är det termen ”kulturmarxism” syftar på. Om du inte kan din historia så kan du studera följande nyckelord på wikipedia: ”den nya vänstern”, ”1968″ och ”Frankfurtskolan”. Sedan kanske du kan diskutera saken även om du inte tycker att det kritiker kallar ”kulturmarxism” är negativt. 

              • Joakim Fredriksson

                En sak till: jag kan hålla med om att det låter knäppt att det finns en slags marxism när marxismen samtidigt är död. Det tyckte Paul Gottfried också. Han har skrivit en bok om saken som heter just ”The strange death of marxism”. 

  • Anonym

    Svd har just nu en stor rubrik: ”Breivik spelade WoW i 16 timmar.”

    Slutsats: Förbjuder vi World of Warcraft så blir alla snälla och multikulti-positiva :D

    • Anonym

      De hade ju säljstopp på ”Call of Duty” i Norge ett par veckor.

      • Anonym

        Det måste ha ökat aktiviteterna i nedladdningsbranschen :-)

        OT: På tal om Call of Duty, är det någon som vet om dom tyska moddarna någonsin blev klara med den där CoD-moden dom höll på med, där man kunde spela tysk mot datorn?

    • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

      Jag skulle nog säga att förutom WOW, Dragen Age och det där skjutar spelet där man rensar en flygplats tillsammans med terrorister så har hans evolutionistiska syn på tillvaron en större inverkan på hans slakt
      av dessa ungdomar, tror man att folk bara är djur vad gör det då om han rensar ur de svagare djuren, det är ju
      exakt det evolutionsläran lär ut, så därför är det extra konstigt när folk som är evolutionister har en kreationistisk världsbild helt plötsligt när det kommer till massakrer.

      Brevik agerar ju delvis efter denna agenda:
      http://www.answersingenesis.org/articles/2007/11/08/finland-fruits-of-humanism

      vilket även förklaras i hans mentor Lee Silver:
      Who Is Lee Silver? Ask Anders Breivik
      http://www.jihadwatch.org/2011/07/who-is-lee-silver-ask-anders-breivik.html

      men folk vill ju inte se att det är deras egna religion evolutionsläran som är den riktiga bakgrunden.
      Bara titta på det djuriska samhälle som vuxit fram, vi har gått från ett samhälle som trodde på Kreationism till ett samhället som är Evolutionsbaserat, då ska man inte heller bli förvånad när folk springer och massakrerar varandra.

  • Anonym

    Maria sveland gick i fällan, men inte vi!

    Det är min korta analys!

  • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

    Lite oväntat, att han sa det.

    För mig hade all analys av ABB och Ytöya varit mycket absurd från första början. Ingen nationalist, vem vill väl till sitt land, skulle genomföra dylika hemskheter. Resultatet kan ju småbarn räkna ut och dessa gagnar allra minst nationalstaten och den nationella rörelsen.

    Jag tar nu bladet från munnen och går ännu längre. Jag tror nämligen inte ett dugg, att han ville ”tvinga nationalister till väpnad motstånd”. Jag tror, att han har skrivit ihop sin manifest från olika källor, vilka han vill skada.
    Att han är inte ensam hjärna och regissören bakom dådet. Att han är en nyttig idiot, och vissa krafter står bakom honom. 
    De kan vara allt från vänsterextremister till……X.

    Avsikten med manifestet var förmodligen, att stänga effektivt alla invandrakritikers och förnuftiga människors munnar.
    Nästan allt, som folk skriver här, passar ju in i hans manifest i ett eller annat sätt och bli förmodligen förbjuden.
    Stängda kommentatorsfält hos media uppnådde han ju omgående.

    Att beväpnad motstånd inte skulle bringa något gott med sig, är ju självklart. Nordiska stater har mycket stark makt över sin befolkning, genom ekonomiska och bidrags modellen, inte heller kan man här leva i fjällen och slåss, avstånder är för stora.
    Inte att tala om praktiskt taget fullständig övervakning av befolkningen ( internet, telefoner, vägkameror, allmänna kameror osv.)
    I allra sist – de nordiska folkena (majoriteten) är länge sedan glömt, vad betyder självständighet, samarbete utöver staten, att hålla ihop och hjälpa varandra, angiveri är utbredd och accepterad (tänk bara på 15000 LO´s angivare, helt öppet!), att lita på staten sitter långt inne, att lyda myndigheter okritiskt likaså. 

    • World Traveller

      Jag sa direkt efter dadet precis vad du skriver haer. Nagra har paverkat ABB och anvaent honom for att effektivt fa tyst pa kritik mot invandring och islam. ABB kanske inte fattar det sjalv. De kan mycket mojligt ha utgett sig for att vara nationalister eller hogerextremister. En mycket obskyr men maktig Europeisk organisation hade dagarna innan attentatet moten i Finland, Sverige och Norge. Deras mal ar att ta over makten i samtliga Europeiska laender genom infiltratorer, upplopp, valfusk eller vilket saett som helst. malet helgar medlen. De samarbetar med sina ”broder” i mellanostern, d.v.s. Muslimska Brodraskapet och har hjalpt dom pa olka saett under ”revolutionerna” dar. Hur vet jag detta? Av en haendelse saa traffade jag tva franska damer i 40-ars aldern som fick for sig att jag hade samma asikter som dom och blev mer eller mindre utsatt for ett varvningsforsok. Detta intraffade naera Norska gransen 2 dagar innan attentatet. Damerna var vid varvningstillfallet berusade och jag spelade med. Jag gick lange och funderade pa om jag skulle rapportera denna haendelse till nagon myndighet efter ABB’s dad men gav till slut f-n i det. Jag vet nu iallafall att det finns en vaelorganiserad anarkistisk grupp i Europa som ar ute efter att ta makten (eller ge den till MB). Jag tror inte som manga haer konspirerar att Israel ar inblandat, snarare tvartom. Ska man bry sig? Jag vet inte.

      • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

        Ja, vi tänker likadant. 
        ABB är bara en fåfäng, naiv person, vem tror, att han gjort något viktigt. Att han går till historien som Europeisk hjälte.
        Det finns husse (hussar), till vem han tittar upp med vördnad. Han är stolt, att kunnat bevisa till dem, hur duktig han är och att han klarat uppgiften.

        Det finns mycket skumt i världen. Som tur är, har de flesta människor ingen aning om detta eller egna erfarenheter. Verkligheten skulle låta för ”konspiratorisk”. Många människor verkar då och då i diverse organisationers syfte, utan att själv ha en aning om detta. Man kan manipulera den bästa och ärligaste människan att utföra något, när den tror, att han/hon gör en god sak och står för de rättas sida.

        Att tvinga någon att döda unga oskyldiga människor, kräver dock vissa förutsättningar. I ABB ´s fall var en förutsättning förmodligen, att han har förkärlek till ”krigsromantik”. Men inget är säkert. 
        För övrigt finns det hypnos, suggestion, hjärntvätt osv. I de flesta fall behövs det dock inte. Man kommer långt med vanlig psykologi, om man känner sin objekt ingående.

        Darför är sunda värderingar och yttrandefrihet ytterst viktiga.

  • Anonym

    Jag kommer aldrig falla i Breiviks fälla. Finns nog förövrigt inte en SD Breivik kan lura.
    Därimot lurade han hela media kåren;(

  • Anonym

    Dom i vänstern sprider vidare Breiviks åsikter, alltså kan dom ses som medskyldiga.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  • Anonym

    ”Marionetterna gör jobbet
    Anders Behring Breivik kan känna sig
    nöjd. Den 32-årige norske massmördaren har lyckats med sin plan.
    Isolerad i häktet behöver han som en demonregissör bara sitta passiv
    medan marionetterna gör resten av jobbet åt honom, precis som han har
    förutsett.

    Om han inte vore avskuren från all
    mediekonsumtion skulle han antagligen njuta ohämmat av det som nu pågår i
    media när journalister och diverse andra ”experter” lika lydigt som
    förutsägbart axlar sina roller och bidrar till ökad polarisering och
    splittring. I Sverige med frontalfigurer som Lisa Bjurwald, Annika
    Hamrud, Daniel Poohl och Alexander Bengtsson från vänstertidningen Expo,
    Anna-Lena Lodenius och Lena Sundström, som verkar se sig själva
    upphöjda till objektiva ”experter på främlingsfientlighet” och anlitas
    som sådana av media, trots att det är uppenbart att de har en egen
    politisk agenda. Drevet går. Häxjakten är i full gång. Hyckleriet når
    nya höjder. Det sunda förnuftet lyser med sin frånvaro, liksom den
    eftertanke William Shakespeare talar om i Hamlets tredje akt:

    ”Så går beslutsamhetens friska hy
    I eftertankens kranka blekhet över.”


    skrivet av Julia Caesar 30 Juli 2011

    http://snaphanen.dk/2011/07/30/s%C3%B8ndagskronik-ansvar-och-skuld/

    • 1984

      Breivik kommer inte att bli nöjd, för häxjakten är ett överdrivet ord. Det blir inga större konflikter av det här och han kommer få sitta många år i fängelset utan att få till någon egentlig förändring.

  • Anonym

    Om det nu någonsin blir en ändring på läget här i Sverige så blir det väl så radikalt att jag med sameblod i mig får lämna landet också. Tack, journalister!

    • Grävskopan

      Du slår med ett par väl valda ord huvudet på spiken. Det är ungefär det jag har tänkt många år ( utan sameblod ;-D ), och det är en stor del av orsaken till att jag så länge har deltagit i debatten och försökt få fler människor arr vakna i tid. Reaktionen mot galenskaper kommer alltid, och det hade varit mycket bättre om den hade kommit innan allt går överstyr och motreaktionen blir lika illa som orsaken till den. 

  • Anonym

    Vi har lysande ”oberoende” journalister och rapportörer. När får vi uppmärksamhet från FN kring detta fenomen. Nordkorea och Kina kritiseras för exakt detta. Men Sverige missar man.

  • Anonym

    Detta finns i manifestet. sid 1399 (pdf-versionen) under rubriken ”2003″.

    Det är det mest logiska motivet till terrordådet. Det förklarar brutaliteten och även riddargrejen. Ju brutalare och galnare han framstår som desto mer hetsjakt på invandringskritiker.

    Undrar vad som händer först?
    1. Anders Lindberg, Göran Greider och alla andra hetsare kommer att inse att de är Breiviks nyttiga idioter.
    2. Helvetet fryser till is.

    • Anonym

      Tvåan är en lågoddsare!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=654193627 Henrik Persson

    Norges Bader-Meinhof.

    • Anonym

      Korrekt analys. Och berömligt kortfattad. Liksom strategin misslyckades för RAF (Baader-Meinhof i folkmun) kommer den att misslyckas för Breivik. Majoriteten av oss som avskyr Islam gör det pga att det är en fascistoid övermänniskoideologi som helt bygger på hat och våld. Vad är sannolikheten att vi som vänder oss mot hat och våld kommer att använda oss av hat och våld som metod? Breivik gör med andra ord samma tankefel som Andreas Baader, Ulrike Meinhof och de andra stollarna från 1970-talets Västtyskland.

  • Ree
  • BALKANBARBAREN Rodalinjen

    Den här taktiken är mycket enkel och uppenbar för alla logiskt tänkande människor.

    islamister använder den dagligen – de vill skapa ett hat mot troende muslimer – för att väcka en militant resning hos muslimerna, som sen ska börja attackera ickemuslimer.

    Frågan är varför svenska vänstern väljer att gå i fällan och göra exakt som Breivik vill?

    Här har amerikanska högern och skandinaviska vänstern har något gemensamt! – båda väljer att samarbeta med terroristerna i deras planer, förblindade av sina egna visioner och sin nya världsordning.

    • gugge

      ”Frågan är varför svenska vänstern väljer att gå i fällan och göra exakt som Breivik vill?”
      För att vänstern inte är smartare än så!

    • Anonym

      En mycket bra analys!

    • 1984

      Nej, det är skillnad på kristna konservativa och vänstern. Ena sidan förespråkar krig medans andra påpekar att det inte fungerar, bla. genom att säga till folk att ett av Bin Ladens mål var att få USA att gå i konkurs, på samma sätt som det gick för USSR. Det är endast på det sättet man verkligen kan skada USA (och världen för den delen också).
      Sedan så kan man påpeka att kriget mot terrorismen använder sig av fel medel:
      http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB9351/index1.html

      Men det finns andra ideologier som vissa har som GYNNAS av terrorismen! Som t.ex. PNAC och full spectrum dominance planer där man säger sig slåss mot diverse terrorister men egentligen ser till att bygga ut den militära närvaron för egna icke-altruistiska syften.

      “[In 1992] the goal was global dominance, and it met with bad reviews.
      Now it is the answer to terrorism. The emphasis is on preemption, and
      the reviews are generally enthusiastic. Through all of this, the
      dominance motif remains, though largely undetected.”
      [Harper's, 10/2002]
      http://www.historycommons.org/timeline.jsp?geopolitics_and_9/11=centralAsia&timeline=complete_911_timeline

      Elfte september var enormt gynnsamt för de som står på de neokonservativas sida.

      • BALKANBARBAREN Rodalinjen

        jag skrev inte att de inte va skillnad. Jag skrev att här har de NÅGOT GEMENSAMT! – båda hjälper aktivt terroristerna.

        • 1984

          Ser inte någon som helst samarbete mellan vänstern och terrorismen. Däremot så finns det på neokonservativas stöd för grupper som MEK.

          (disqus funkar skit numera)

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons