Bilden som användes i annonsen visar fyra nakna kvinnor i träskor och budskapet: "Go Natural".
"En bild på en naken kvinnokropp bör inte väcka känslor som skam och synd. Detta trångsynta förhållningssätt är destruktivt för kvinnor och män", står det i en text på engelska under annonsen som är signerad Emy Blixt, en av Swedish Hasbeens grundare.
Sveriges Kvinnolobby, som finansieras av de svenska skattebetalarna, ansåg tvärtom att annonsen var sexistisk och anmälde den till Reklamombudsmannen.
Annonsören försökte försvara sig med att budskapet egentligen var det motsatta – att motverka den sexualiserade bilden av den kvinnliga kroppen och slå ett slag för feminismen.
"Annonsörens grundare definierar sig själv som en radikal feminist som inte anser att kvinnolobbyn arbetar för att stärka bilden av den kvinnliga kroppen som något naturligt och fint utan verkar föredra att kvinnor ska se på sina kroppar som ett skamligt sexobjekt som ska döljas och censureras och som kvinnor inte själva äger rätten till", skrev Swedish Hasbeen i sitt bemötande.
Invändningarna var dock förgäves, och Reklamombudsmannen fastslår att kvinnorna i den feministiska annonsen framställs som "rena sexobjekt".
"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna, genom att vara nakna förutom skorna, framställs som rena sexobjekt. Framställningen av kvinnorna har inte någon koppling till de marknadsförda produkterna träskor, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver organisationen.