Beslöjad muslims försök att få jobb på SAS anklagas för att vara islamistisk PR-kupp

Publicerad 4 maj 2017 kl 18.40
Av Mattias Albinsson

Politik. Aye Alhassanis försök att få jobba på SAS iförd slöja var en PR-kupp med islamistiska förtecken. Det hävdar den borgerliga debattören Rebecca Weidmo Uvell i ett blogginlägg.
– Ingenting av det hon har skrivit är sant, säger Alhassani till Fria Tider.

Gilla artikeln på Facebook

Det var i tisdags förra veckan som 23-åriga Aye Alhassani i Sollentuna i samband med en intervju fick nej på en ansökan om att jobba på flygbolaget SAS på Arlanda flygplats. Anledningen uppges ha varit att hon bär slöja. Nyheten om den muslimska kvinnan som inte fick jobb på grund av sin slöja slogs upp stort dagen därpå av SVT, Sveriges Radio, Expressen och Aftonbladet.

Efter SAS-nej till beslöjad personal: Muslimer kräver slöja på jobbet

Men i ett blogginlägg som den borgerliga debattören Rebecca Weidmo Uvell publicerade igår hävdas att storyn är planterad. Som belägg för det presenterar Weidmo Uvell en lång rad indicier; bland annat att en demonstration till stöd för rätten att bära slöja på jobbet påannonserades redan 19 april, alltså sex dagar innan Alhassanis anställnings­intervju på SAS. Den borgerliga debattören publicerar även skärmdumpar från en sluten Facebook­grupp som kan tolkas som att försöket att få jobb på SAS gjordes i opinionssyfte.

"Grattis till grymt bra opinionsarbete!", gratulerar den muslimske konvertiten och aktivisten Johnnie Dunberg i ett inlägg två dagar efter att nyheten slagits upp stort i svenska medier. "WE MADE IT!!!!" svarar Alhassani.

Rebecca Weidmo Uvell påpekar även att Alhassani i intervjuer sagt att hon fokuserar på "det här fallet" och inte söker några andra jobb, något hon tolkar som att jobbet egentligen inte var så viktigt när ansökan gjordes. I den slutna gruppen, med namnet "Bojkotta SAS", görs även uppmaningar om att ringa ned SAS i protest mot att Alhassani nekas jobba för företaget med slöja på sig.

– Ingenting av det hon har skrivit är sant, säger Aye Alhassani till Fria Tider om Rebecca Weidmo Uvells blogginlägg och tillägger:

– Allt är påhittat.

– Det finns en förklaring bakom varje skärmdump, hon tolkar saker och ting på sitt sätt. Hon tar bara en skärmdump och förklarar allt utifrån sin egen tolkning.

Alhassani berättar att skärm­dumparna med gratulationerna handlar om att gruppen lyckats uppmärksamma arabiska Al Jazeeras nyhets­tjänst AJ+ om slöjförbudet på SAS så att de gjorde en nyhet om det.

– De har ju jättemånga följare, det var det vi menade med "We made it". Vi nådde AJ+ som valde att skriva om det, säger hon.

Förutom att vända sig till arabiska medier och opinionsbildare har aktivisterna runt Aye Alhassani även översatt en text om händelsen till turkiska. Det är något som oroar Rebecca Weidmo Uvell.

"De planerade att via formgivning få artikeln att se ut som ett brev och skicka runt för spridning, förmodligen med målet att nå turkisk media. Av Erdogan kontrollerat statsmedia alltså", skriver hon och hävdar att den muslimska aktivist­gruppen försöker "flytta fram positionerna för landets mest framträdande islamister".

Aye Alhassani tycker däremot inte att det är konstigt att man försöker hitta stöd för aktionen mot SAS via medier och debattörer i Mellanöstern.

– Det var för att få det till en världsnyhet så att fler kan agera, det är inte alla som förstår engelska eller svenska. Tanken var att fler skulle kunna förstå händelsen och problematiken, säger hon.


Få våra viktigaste nyheter

Gör som tiotusentals andra svenskar och följ Fria Tider på Facebook!

Nyheter från förstasidan


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.