Kritiken mot SOS Alarm

SOS Alarm: Folk ljuger ibland om att ha blivit skjutna i huvudet

Publicerad 20 februari 2015 kl 14.27

Inrikes. Att SOS Alarms larmoperatör misstrodde den unge man som ringde 112 efter att ha blivit skjuten i samband med en gänguppgörelse kan ha att göra med att larmoperatörerna får in tusentals falska larmsamtal varje dag. Det händer till och med att människor ringer in och ljuger om att ha blivit skjutna, berättar SOS Alarm för Fria Tider.
– Det förekommer, allt det som händer i verkliga livet förekommer också som fejkade samtal, berättar man för Fria Tider.

Dela artikeln

© SOS Alarm

Anders Klarström är presschef på SOS Alarm.

SOS Alarm är kritiska till det larmsamtal som idag uppmärksammades av Sveriges radio där en ung brottsbelastad invandrare i oktober förra året ringde 112 efter att ha blivit skjuten i samband med en gänguppgörelse och de frågor som ställdes i samband med samtalet.

– Vi tycker ju att samtalet inte är tillräckligt bra gjort, man har varit för hård mot den som ringer in och det har ställts åtminstone en helt onödig fråga och den frågan är ju den här frågan "hur kan du tala med oss eller ringa 112 när du är skjuten i huvudet", den frågan har ju inget berättigande alls i sammanhanget, säger SOS Alarms presscef Anders Klarström till Fria Tider.

Är det vanligt att man blir misstrodd?
– Att folk ringer till 112 när det inte är nödsituationer, det är mycket vanligt, det sker 4000 gånger varje dygn.

Och hur många äkta larmsamtal har ni varje dygn?
– Ungefär 6000 varje dygn.

Så det är två av fem som är falska då, varje dygn?
– Nja, två av fem, ja det blir det ja. 40 procent.

För nu i sociala medier och på olika forum är det många som vittnar om att de har liknande upplevelser, att de har blivit misstrodda och så vidare, hur ställer du dig till det?
– Nödnumret ska fungera i alla nödsituationer och självklart skulle det fungera väldigt mycket bättre om man inte ringde 112 annat än i nödsituationer. Därmed inte sagt att det här inte är en väldigt allvarlig nödsituation. Men självklart finns det de som ringer 112 för att hitta en genväg till polisen om man tappat sitt pass eller fått sin cykel stulen. Men åter till den här intervjun så tycker vi inte att den är tillräckligt bra och det ska vi vidta alla åtgärder vi kan för att inte det här ska upprepas.

Hur ofta händer det att någon ringer upp och säger att de är skjutna i huvudet och håller på att dö?
– Det är ovanligt, det är mycket ovanligt

Att man ljuger om det?
– Det förekommer, allt det som händer i verkliga livet förekommer också som fejkade samtal.

Förra veckan gick SOS Alarm ut med ett pressmeddelande där man skrev att "förändringar i samhället" leder till att man får ta emot fler larmsamtal. Sedan 2010 har antalet skarpa nödsamtal ökat med 22 procent.

– Vi ser en stor skillnad på bara några år när det gäller antalet skarpa nödsamtal, sade SOS Alarms VD Johan Hedensiö då.

Den uppfattningen bekräftas av presstalesmannen Anders Klarström.

– Tack och lov är den här typen av allvarliga brott väldigt ovanliga, även om det förefaller som att skjutningar rent allmänt har ökat i Sverige, säger han.

– Vi bedömer väl att det händer mer i samhället, att man behöver samhällets omedelbara hjälp. Så de skarpa samtalen har ökat, och även andelen skarpa eftersom de felaktiga samtalen har minskat.

Upplever ni det som att det har blivit våldsammare och att ni har fått en större arbetsbelastning?
– Ja, operatörerna har ett stressigt och ansvarsfullt jobb där det ligger på med många samtal, så är det.

– Jag kan väl också säga att i det här samtalet så är det inte så att hjälpen har försenats, utan alarmeringen av ambulans har skett snabbt. Ändå fortsätter samtalet med de här frågorna som kanske inte är relevanta, fortsätter han.

Klarström berättar även att man under varje larmsamtal gör en medlyssning där man kopplar in en operatör till i samtalet som larmar ambulans under samtalets gång.

– I det här samtalet så tror jag att själva dialogen varit bättre om operatören ännu tidigare hade sagt att ambulans larmas, det säger hon ju, men det är en bra bit in i samtalet, konstaterar han.

Nu ska SOS Alarm följa upp med särskilda samtal och informera medarbetarna om samtalsmetodik för att förhindra att något liknande händer igen.

– I det här fallet så har vi ju särskilda samtal med den här personen, den här personen behöver också personligt stöd givetvis efter det som har hänt, säger Klarström.


Nyheter från förstasidan

Andersson: Gubbängen "en existentiell fråga" för Sverige

"Det är en existentiell fråga". Hotar hela "vår demokrati och vårt sätt att leva" enligt S-ledaren.0 

Ekonominyheter

Fler svenskar har kontantreserv efter krigsstarten

Nu har varannan kontanter hemma i beredskapssyfte.. "De senaste årens omvärldshändelser har ökat svenskarnas medvetenhet."0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.