Krisen kring Sveriges järnvägar fortsätter.
Nu framkommer det att järnvägen har tiotusentals besiktningsanmärkningar som väntar på åtgärd, närmare bestämt drygt 43.000. Det visar siffror som Trafikverket tagit fram åt SVT Nyheter.
Tusentals av problemen skulle ha åtgärdats för flera år sedan. 6.000 är kvar från 2016 och vissa andra går ännu längre tillbaka i tiden.
Akuta problem måste lösas direkt men så kallade mindre allvarliga fel kan vänta, dock egentligen högst tre månader.
Bara de senaste fyra åren har antalet förseningstimmar orsakade av signalfel ökat med 37 procent, skriver SVT.
– Jag är inte nöjd med att vi har många ickeåtgärdade besiktningsanmärkningar. Samtidigt måste jag konstatera att även om vi satsar väldigt mycket framåt kommer vi sannolikt aldrig komma fram till en situation där vi har noll, säger Jonas Bruce, underhållschef på Trafikverket, till SVT och påpekar samtidigt att anmärkningarna inte utgör någon säkerhetsrisk för passagerarna.
Regeringen har föreslagit att 125 miljarder kronor fram till 2029 ska användas för underhåll av järnvägen. Det kommer innebära stora konsekvenser för resenärerna i form av tågstörningar och förseningar.