Det här visar två attitydundersökningar som Novus gjort på uppdrag av Håll Sverige Rent och Naturvårdsverket – en i juni och en i november/december.
– Undersökningarna visar att konsumenterna har förändrat sitt beteende mellan juni och november/december. Exempelvis uppger 15 procentenheter färre att de använder plastkassar när de köper kläder, säger Joakim Brodahl, verksamhetschef Håll Sverige Rent, i ett utskick.
Varför väljs då bort plastkassen bort? De vanligaste svaren är att man "tänker på miljön" eller att vi inte har så många varor att vi behöver en påse. 11 procentenheter fler uppger sig tänka på miljön nu än de gjorde i juni.
Allt fler uppger att de har sett information om plastkassar i butiker, gallerior och köpcentrum.
– Vi ser att informationen har betydelse. Butiker och affärer har gjort fantastiska insatser för att informera om betydelsen att minska användningen av plastkassar. Nu gäller det att fortsatta, så att detta inte blir en tillfällig beteendeförändring, säger Jon Engström, enhetschef på Naturvårdsverket.
Det var den första juni 2017 som förordningen om minskad användning av plastkassar trädde i kraft. Alla som säljer eller ger bort plastkassar ska informera om plastkassars miljöpåverkan. I mars 2018 ska alla som importerar eller tillverkar plastkassar rapportera hur många plastkassar som används i Sverige.