I augusti i år sände Viaplay matchen mellan Sverige och Schweiz i juniorvärldsmästerskapet i hockey. Sändningen bröts flera gånger för reklamavbrott i samband med avblåsningar. Vid två tillfällen fortsatte dock matchen under tiden som reklamen visades.
Det innebar att tittarna missade 26 sekunder av matchen i första perioden och 46 sekunder i tredje perioden. Vid båda avbrotten spelade Sverige i numerärt underläge. Eftersom avbrotten var placerade så att tittarna riskerade att missa något väsentligt i matchen strider sändningen enligt granskningsnämnden mot bestämmelsen om när program för avbrytas för annonsering.
Reklampauser får göras när det sker ett avbrott i programmets kontinuitet. I sportprogram utan längre pauser bör avbrotten placeras så att tittaren inte riskerar att missa något väsentligt.
Den 1 januari 2021 flyttade Viaplay (tidigare Nent) sina sändningslicenser från Storbritannien till Sverige. Programföretagets tv-kanaler TV3, TV6, TV8 och TV10 lyder därmed under svensk lag och det går att anmäla program i dessa kanaler till granskningsnämnden.
Det är andra gången Viaplay fälls av granskningsnämnden för att ha brutit mot bestämmelsen om när program får avbrytas för annonsering. Nämnden har därför beslutat att ansöka hos förvaltningsrätten om att Viaplay ska påföras en avgift om 25.000 kr per reklamavbrott, totalt 50.000 kr.