Raketmotorn F-1 började utvecklas av Rocketdyne redan på 1950-talet och det är en av de mest kraftfulla raketmotorer som någonsin konstruerats. Motorn kom att få stor uppmärksamhet eftersom det var den motor som lyfte Apolloprojektets Saturn V-raketer till omploppsbana runt jorden för vidare färd till månen. Tack vare F-1-motorn kunde Neil Armstrong och Edwin "Buzz" Aldrin i juli 1969 som de första människorna i världshistorien kliva ut på månens yta. Ytterligare tio andra astronauter kunde därefter göra om bedriften innan Apolloprojektet avslutades i december 1972.
Nu har NASA dammat av den över 50 år gamla raketmotorn F-1 och man har restaurerat några exemplar av den som legat i malpåse. Bakgrunden är att NASA, som för tillfället helt saknar möjlighet att genomföra bemannade rymdfärder på egen hand, håller på att utveckla ett nytt rymdraketsystem som går under projektnamnet SLS - Space Launch System.
Ett ständigt bekymmer för NASA är prislappen då budgeten för rymdforskning ständigt skurits ned i ett land som har växande ekonomiska problem. I det läget har man nostalgiskt sneglat tillbaka på NASA:s glansdagar och tittat på ritningar till de raketmotorer som användes då.
- När vi började utreda olika slags framdrivningssystem med kapacitet att lyfta en raket som är så tung som SLS, så tog vi fram motorskisser för F-1 och annan lagrad data och studerade en F-1-motor som vi hade tillhands på Marshall, säger Nick Case som är ingenjör på avdelningen för framdrivningssystem på Marshall Rymdcenter i Alabama, till NASA:s presscenter.
Med hjälp av modern teknik ska NASA analysera F-1-motorn och försöka bygga en uppdaterad och effektiviserad version av den, till viss del med hjälp av Rocketdyne som byggde de ursprungliga raketmotorerna på 50- 60- och 70-talen. Den nya motorn kommer att gå under beteckningen F-1B och ska ge värdefulla kunskaper för NASA:s fortsatta utveckling av framdrivningssystem för SLS.