Egentillverkade eller kopierade värdegrunder är nu lika vanligt förekommande på svenska arbetsplatser som fri tillgång till kaffe, konstaterade de båda forskarna, och bestämde sig för att undersöka vilka fördelar allt arbete med värdegrunder leder till. Resultatet blev dock magert.
"Det är svårt att skönja några konkreta resultat av ansträngningarna", konstaterar forskarna.
Deras slutsats är att antagandet av en så kallad värdegrund ofta är onödigt.
"Överväg om något måste göras över huvud taget. Behövs det verkligen? Hoppa inte på värdegrundståget – eller andra förmenta förbättringsförsök – bara för att alla andra tycks göra det eller det ser bra ut", skriver de i DN.
Om det är beteendet på arbetsplatsen som ska förändras bör en konkret uppförandekod vara effektivare än en "omväg" som går ut på att ändra de anställdas åsikter, enligt forskarna.
"Organisationskultur och värdegrund är inte samma sak, den förra handlar om föreställningar och tankesätt, medan värdegrund är uttalade ideal som sällan kan spåras i organisationskulturen". skriver de.