Amazon, som skapade kontrovers genom att gå in och stänga av IT-tjänsterna för Trump-vänliga plattformar mitt under den amerikanska valrörelsen, har trots sin aggressiva politiska aktivism varit en kommersiell framgångssaga i stora delar av EU.
Men i Sverige är e-handeln redan etablerad med många nischade webbplatser med snabb och enkel betalning via Paypal, Klarna, Swish och liknande. Fraktkostnaderna är dessutom ofta gratis, medan Amazon ofta skickar sina varor från lager i Spanien eller Tyskland, med höga fraktkostnader till följd.
Prisjakt har analyserat 141.000 varor från svenska Amazon. De produkter som kartlagts säljs av minst tre andra konkurrerande plattformer och enligt studien var vänsterjätten bara billigast i drygt tre av tio fall.
Att Amazon skulle ha svårt att etablera sig på den marknaden är ingen överraskning. Det är helt enkelt svårt för det amerikanska vänsterföretaget att hålla lägst pris när svenska aktörer redan har en priskonkurrens som fungerar.
– Vår studie visar att konsumenter kan hitta ett lägre pris hos svenska butiker istället för Amazon i sex av tio fall, säger Ebba Ljungberg, konsumentexpert på Prisjakt.