En jämförelse mellan fem diesel- och fem elbilsmodeller visar att dieselbilar tappar mycket mindre i värde – både i procent och kronor.
Största vinnaren är Skoda Kodiaq TDI som bara förlorat 18 procent av sitt värde på tre år. Det motsvarar 71.300 kronor. Även Audi A6 Avant och VW Passat Alltrack har klarat sig bra med tapp på under 23 procent.
Sämst bland dieselbilarna är Volvo V60 Momentum, som tappat 33 procent – ändå klart bättre än bästa elbilen i listan, Polestar 2 Standard Range, som tappat 43 procent.
Tesla Model Y Long Range är den stora förloraren. Med ett nypris på nästan 720.000 kronor och ett andrahandsvärde på 338.900 kronor har bilen rasat 381.000 kronor i värde. Även Kia E-Niro och Volvo XC40 Recharge har tappat omkring hälften av sitt värde.
– Det tyder på att efterfrågan fortfarande finns och att de håller sitt värde väl för den som vill köpa begagnat, säger Kevin Neemé, som gjort sammanställningen, till Carup.
Skillnaden förklaras bland annat av en större efterfrågan på begagnade dieselbilar och att elbilar ännu ses som mer osäkra köp på begagnatmarknaden. Men trots bättre värdeutveckling har dieselägarna haft högre kostnader för skatt och bränsle under ägandet.