Regeringen har beslutat att ge en särskild utredare i uppdrag att se över mindre myndigheters uppgifter och organisering.
Syftet är att "skapa bättre förutsättningar för regeringens styrning samt att främja en välfungerande statsförvaltning med hög kostnadseffektivitet och hög samhällsekonomisk effektivitet".
Utredningen beskrivs som ett steg mot regeringens ambition om att antalet myndigheter ska minska.
– Det är regeringens ansvar att organisera statsförvaltningen på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Många mindre myndigheter står inför liknande utmaningar när det gäller kostnader och resurser. Regeringen behöver därför ta ett samlat grepp för att säkerställa att statsförvaltningen är organiserad på ett effektivt och ändamålsenligt sätt och att skattemedel används där de gör mest nytta, säger civilminister Erik Slottner (KD).
Utredningen omfattar förvaltningsmyndigheter som har upp till 100 årsarbetskrafter. Utredningen ska bland annat analysera myndigheternas uppgifter utifrån vad som ligger i det offentliga åtagandet, och eventuella överlappningar i uppgifterna. Utifrån analyserna ska utredningen föreslå vilka myndigheter eller delar av myndigheter som bör avvecklas, samt till vilken eller vilka myndigheter som eventuellt kvarvarande uppgifter bör överföras. Översynen omfattar inte universitet och högskolor, myndigheter som leds av en nämnd eller vars uppgifter anges i grundlag. Eftersom domstolar inte är förvaltningsmyndigheter så omfattas de inte av uppdraget.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2024.