Katalogen utan kvinnor gjordes för att locka ultraortodoxa haredijudar till möbelbutiken. I katalogen som spreds bland de bokstavstrogna judarna finns inga mammor, döttrar eller systrar. Och i bokhyllorna syns bara religiösa skrifter.
Ikea Israel försvarar katalogen med att man fått förfrågningar om produkter och lösningar i enlighet med haredims livsstil.
På Ikea Sverige är man dock inte positiva.
– Den lokala broschyren lever i vår mening inte upp till Ikeas värderingar och vad Ikea står för, säger Jakob Holmström pressansvarig Ikea Sverige till DN.
Ikea Israels försäljningschef Shuky Koblenz har tvingats be om ursäkt och säger att framtida publikationer kommer återspegla vad Ikea står för och samtidigt visa respekt för Haredigemenskapen.Men detta är inte första gången Ikea hamnar i trubbel för en liknande katalog. 2012 gav man ut en katalog utan kvinnor i Saudiarabien.
Då skrev företaget i ett pressmeddelande:
"Det är inte den lokala franchisetagaren som har exkluderat kvinnor från dessa bilder. Felet har skett i arbetet med att ta fram förslaget till Saudiarabien. Vi har övergripande ansvar för katalogen och tar också på oss ansvaret för detta fel.”
Ultraortodoxa haredijudar utgör cirka 10 procent av Israels befolkning. Enligt deras regler ska kvinnorna bära anspråkslösa kläder som täcker hela kroppen.