Regeringen har skrivit en promemoria om sin planerade nedläggning men helt utelämnat frågan om effekten på konkurrensen och priserna, vilket Konkurrensverket nu kritiserar i ett remissvar.
"Konkurrensverket vill påtala att om en avveckling sker är det viktigt att beakta frågor om hur denna avveckling och överflyttning av trafiken till Arlanda kan göras med så liten påverkan på konkurrensen på flygtrafikmarknaden som möjligt. Om dessa aspekter inte hanteras finns risk för försämrad konkurrens, vilket kan leda till högre priser och sämre utbud för konsumenterna", skriver myndigheten.
Enligt Konkurrensverket kan flygets regler om historiska rättigheter (så kallade grandfathers rights) till start- och landningstider (så kallade slots) utgöra ett problem som snabbt får priserna att stiga.
Coronapandemin har minskat flygresandet och det finns därmed ledig kapacitet som skulle kunna utgöra en möjlighet för överflytt av trafik från Bromma till Arlanda, enligt regeringen.
Hade de sedvanliga reglerna gällt hade också bolag behövt lämna tillbaka slots som de inte använder, såvida de inte fortsatt flyga med tomma flygplan för att behålla de mest attraktiva tiderna. EU-kommissionen har emellertid meddelat undantag från slotreglerna under Coronapandemin som gör att flygbolag inte behöver lämna tillbaka slots som de inte använt.
Redan 2001 varnade Konkurrensverket för att kapacitetsproblem och brister i regelverket gör det svårare att erhålla nödvändiga slots för utveckling av trafik inom flyget.
"Detta gäller framför allt nya aktörer eftersom redan befintliga flygbolag har sina slots garanterade genom de historiska rättigheterna", konstaterar verket i sitt remissvar.
Konsekvenserna av detta är att möjligheten att etablera nya linjer begränsas och konkurrensen på redan befintliga linjer hindras. Slutsaten är att en överflytt till Arlanda kan leda till svårigheter för de aktörer som idag flyger från Bromma, och svårigheter att över huvud taget hitta billiga flyg från och till Stockholm under rimliga tider på dygnet.