Under april steg matpriserna med 0,4 procent, visar en ny rapport från Matpriskollen. Men parallellt med prisökningarna blir förpackningarna allt mindre – ett fenomen känt som krympflation.
– Det är jättesvårt när förpackningen ser likadan ut, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till SVT.
Han förklarar att många konsumenter inte märker att exempelvis pepparkaksburken väger 50 gram mindre än förra året eller att chokladpåsen krympt med 75 gram.
Enligt Mazur sker det här ofta utan att priset justeras nedåt. I de fall jämförelsepriset ökar, ser Matpriskollen det som krympflation och inte bara ett nytt format.
– I grunden så vill man ju inte lura sina köpare, men däremot så vill man ju inte tappa köpare heller, säger han.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, bekräftar att rädslan att förlora kunder ligger bakom många av förpackningsförändringarna.
– Leverantörerna ser ju att konsumenterna lämnar deras produkter för att de blivit för dyra, och för att komma ned i pris så bestämmer man sig för att minska förpackningsstorleken för att komma under det här kritiska priset, säger hon i SVT:s Morgonstudion.
Hon uppmanar konsumenter att fokusera på jämförelsepriserna i butikshyllorna, så man kan jämföra de olika varumärkena mot varandra. Alla minskar ju inte sina förpackningar samtidigt.