Aftonbladet-profilens pinsamma ordväxling med Volvo väcker skratt

Publicerad 22 april 2021 kl 14.57

Media. Aftonbladets feministiska ledarskribent Jonna Sima anklagade Volvo för att ha en "manlighetssymbol som logotyp". Men det svar hon fick från biltillverkaren var nog inte det hon hade förväntat sig.

Gilla artikeln på Facebook

"Varför har @volvocars en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt", frågade sig Jonna Sima på Twitter på torsdagen.

Men bara drygt en kvart senare fick hon följande svar från Volvos officiella konto, på engelska:

"Vårt järnmärke på Volvo är den uråldriga kemiska symbolen för järn. Vi ville ta upp denna symbolik och skapa associationer till den svenska järnindustrins hedrade traditioner: stål och styrka med egenskaper som trygghet, kvalitet och hållbarhet."

Jonna Sima låter sig dock inte nedslås av det svaret utan vidhåller att symbolen ändå kan "skicka fel signaler i ett modernt sammanhang". Hon hänvisar till "diskussionen om Frölunda Indians".

Ordväxlingen blev omedelbart en stor snackis bland andra användare på den sociala mediesajten. Ett stort antal twittrare gör narr av Jonna Sima, och flera av dem drar paralleller till hur Aftonbladet-profilen nyligen hyllade den kriminelle somaliern och gangsterrapparen Yasin.


Chockerande videon. Skräckdådet sker mitt på dagen – inför publik.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Åtta gånger fler sjuka med vaccin än utan

Stockholm massvaccinerades. Då ökade smittspridningen med 800 procent.0 

Ekonominyheter

Swedbank har Sveriges minst nöjda kunder

Nya siffror från Svenskt Kvalitetsindex.. Här är Sveriges bästa – och sämsta – banker.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.