Det var när flygplanet skulle landa strax före klockan fyra på eftermiddagen som någonting gick snett och någon typ av tekniskt problem uppstod, skriver polisen på sin hemsida.
En räddningsinsats drogs igång, men blåstes senare av efter att flygplanet lyckats landa, tillsynes utan större problem. På försvarsmakten säger man till Fria Tider att det inte var de som utlöste haverilarmet.
– City Airport, det är Linköpings flygplats, säger Lasse Jansson som är informationschef på Helikopterflottiljen Malmen i Linköping.
– Saab kan det vara, Saab delar flygplats med Linköping. Om det är ett Gripenplan på Linköping City Airport, då är det Saab.
Sebastian Karlsson är presschef på Saab AB. Han förklarar för Fria Tider att haverilarmet inte är någonting att oroa sig för.
– Vi har testverksamhet i Linköping och ibland när det finns vissa utslag så har man en viss rutin. Så det händer från tid till annan, men det är inget haveri eller incident som har varit, däremot agerar man enligt protokoll när det gäller flygsäkerhet.
Men det var ett av era plan?
– Ja, det är det. Eller, vi äger inga plan, det är försvarsmaktens plan, men det är vi som opererar ett antal av dem i testverksamhet.
Är det här något nytt plan ni håller på att ta fram?
– Det är ju bara C/D plan som flyger. När sådana här larm dras så behöver det inte vara fel, så det är ingen dramatik i det, utan det händer tämligen ofta i testverksamhet i Linköping.
Så det är inte nya Gripen NG, eller 39 E som drabbats?
– De flyger inte än, de flyger längre fram de planen. Så det är inte ett sådant plan, de finns inte uppe i luften än.