"Made in Sweden" går hem i USA

Publicerad 28 april 2015 kl 20.05

Entreprenör. Förtroendet för svenska produkter är högre än för produkter från något annat land i världen, visar en stor mätning bland amerikanska hushåll.

Dela artikeln

Det är opinions- och marknads­undersöknings­företaget Edelman Trust Barometer som har frågat 27.000 amerikaner vilket förtroende de känner för produkter från företag som är baserade i olika länder. Respondenterna fick gradera sitt förtroende på en skala mellan noll och nio, där en nolla betydde "Känner inget förtroende alls" och en nia betydde "Känner mycket starkt förtroende för".

Sverige är det land som flest amerikaner – 76 procent – känner starkt eller mycket starkt förtroende för. Det är bättre än både grannlandet Kanada och Europas största industriland Tyskland, som delar på andraplatsen med i genomsnitt 75 procents förtroende bland amerikanska hushåll. På tredje plats kommer Schweiz, där 74 procent av amerikanerna har förtroende för produkter från bolag som är baserade i alplandet.

Fortfarande går det trögt för nyblivna industriländer som Kina, som bara har 36 procents förtroende i mätningen. Ännu lägre förtroende har produkter från Mexiko, som enbart 31 procent av amerikanerna har förtroende för. Trots sin geografiska närhet exporterar Mexiko förhållandevis lite industriprodukter till USA. Exporten av droger och illegala invandrare är dock omfattande.


Efter snyftreportaget i GP. Joakim Lamotte ställde kompletterande fråga till jättefamiljen.0 Plus

Fyra i matchfixningshärva. Allsvenskan-matchen var uppgjord på förhand.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Teorin: "Välförtjänt kalas" väntar svensk medelklass

"Dags att ta fram festkläderna".. Snart börjar bolånetåget rulla igen, spår experten Claes Hemberg.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.