För tre år sedan uppmärksammades Nationalmuseum när de försåg Gustaf Cederströms världskända tavla "Karl XII:s likfärd" med en varningstext om nationalism.
"Den populistiska och av nationalismen präglade synen på svenskhet, som används politiskt i dag, bygger på idén om ett statiskt idealiserat och konstruerat förflutet. Tanken att det finns en historisk tid och plats att blicka tillbaka på, där allt var på ett visst sätt, stämmer inte", påstod Nationalmuseum bland annat.
Nationalmuseums retorik, där tavlan av museet användes för att försöka komma åt Sverigedemokraterna och andra högerpartier, kulminerade när en vänsterextremist tog sig in på museet och vandaliserade tavlan.
Här filmas vänsterextreme knivmannen när han vandaliserar känd Karl XII-tavla på Nationalmuseum
Tavla med fiskare rasistisk
Men Karl XII:s likfärd är långt ifrån den enda tavla på Nationalmuseum som försetts med en politisk varningstext. Det konstaterar nu arkeologen Leif Gren vid Riksantikvarieämbetet, som är kritisk till texterna.
På flera platser i museet har varningar satts upp som upplyser besökarna om att målningarna skildrar politiskt inkorrekta ideal.
En av tavlorna som försetts med sådan varningstext är Carl Wilhelmsons "Kyrkfolk i båt" från 1909. Anledningen är att den skildrar svenska fiskare på landet, något som enligt museet är rasistiskt.
"Alltsedan romantiken hade idén om att det fanns nedärvda folkliga särdrag präglat tyskt och nordiskt tänkande. Lantbefolkningen, bönder och fiskare, som levde enligt äldre kulturmönster och hade kroppar märkta av hårt arbete, fick exemplifiera de nordiska nationella typerna. Från mitten av 1800-talet förstärktes det perspektivet genom de anatomiska museiexempelsamlingar som fick en antropologisk rasforskningsinriktning", skriver Nationalmuseum i sin varningstext.