Konstverket är från 1762 och specialbeställdes till rådhussalen i Gamla rådhuset i Bergen som då användes som polishus och domstolsbyggnad. Det är målat av Mathias Blumenthal, en av Norges främsta rokokkomålare, året innan han dog. I mitten av tavlan finns den romerska gudinnan Justitia, rättvisans gudinna, som under sina fötter har en mörkaktig figur som symboliserar det orättfärdiga och onda.
Den mörka figuren har alltså inget med mörkhyade afrikaner att göra utan symboliserar något helt annat. Men det spelar ingen roll, menar kritikerna. I ljuset av Black lives matter-rörelser, antirasistisk kamp och prat om "rasistiska strukturer" ges tavlan en helt annan innebörd. Därför måste konstverket, som hängt i det gamla 1500-talsrådhuset i 258 år, från tiden då Norge tillhörde Danmark och Bergen var Norges största stad, bort.
– Det gick upp för mig att konstverket visar en vit kvinna som står ovanpå en svart man som hon har segrat över. Symboliken fick mig att tänka på den strukturella rasismen som hela världen talar om numera, säger den miljöpartistiske lokalpolitikern Richard Johannessen till NRK.
Han får medhåll från konsthistorikern Siri Meyer vid Universitetet i Bergen. Hon tycker inte heller att konstverket passar på väggen i en byggnad för stadens högsta politiska organ.
– Symboliken är väldigt dåligt anpassad till vår tid. Det är ganska konstigt att ingen har reagerat på motivet tidigare, säger hon.
Men de två får mothugg från museidirektören Henrik von Achen, som tycker att konstverket ska hänga kvar i Gamla rådhuset. Han tycker inte att tavlan är rasistisk, och påpekar dessutom att den mörka figuren inte föreställer en människa, utan en furie.
– Figuren har framställts som mörk för att den tillhörde dödsriket och mörkrets rike. Målaren präglades av att skapa en motsats mellan rättfärdighetens ljus och mörkret från mord och annat elände, berättar Henrik von Achen.