Samnytt har kartlagt annonsutgifterna för två Facebook-sidor som i huvudsak publicerar satir och hån riktat mot regeringspartierna och deras företrädare.
En av sidorna är "Sverige inför verkligheten" som först efter Kalla faktas avslöjande av SD:s aktiviteter i sociala medier lade till en informationstext som angav att kontot drivs av "AiP Media Produktion", som är ett S-kontrollerat företag. Samtidigt fick den andra sidan, "Samtidigt i Sverige" en ny beskrivning.
Genom åren har Socialdemokraternas företag marknadsfört sidorna med omkring 1800 annonskampanjer till en tital kostnad på ca 5 miljoner kronor, enligt Samnytt.
En av de hårdast marknadsförda inläggen, som partiet lagt 20.000 kronor på att sprida, pekar ut M-ministern Johan Forsell som en säkerhetsrisk eftersom han äger aktier i kinesiska företag.
Socialdemokraternas partiordförande Magdelana Andersson har tidigare kritiserat SD:s bruk av anonyma konton i sociala medier.
– Det visar vilket extremt parti SD är. De är inte ett parti som andra. De bygger på helt andra värderingar och arbetsmetoder, sade hon till SVT efter Kalla faktas avslöjande.