E10 innehåller upp till tio procent etanol istället för fem procent som den nuvarande standardbensinen innehåller. Genom att successivt höja andelen etanol i bensinen hoppas myndigheter och politiker minska utsläppen av fossilt kol i atmosfären, vilket anses bra för klimatet.
Men många bilägare befarar att en ökande andel etanol i bensinen kommer slita mer på eller till och med förstöra bilens motor. Andra påpekar att en bil som körs på bensin med högre etanolinnehåll drar mer bränsle, vilket blir dyrare och motverkar klimatvinsten.
I Sveriges största Facebookgrupp Bensinupproret diskuteras frågan flitigt.
"Alltså politikerna har ju ingen verklighetsuppfattning eller teknisk kunskap", kommenterar en man. "Bilen drar mer och blir segare", skriver en annan.
En av dem som deltar i debatten är 22-årige Jonas Hammar i Stockholm. Han varnar för att inte alla bilar tål den nya E10-bensinen.
– Jag har en bil som inte tål E10-bränslet. En Toyota Avensis från 2007, berättar han för Fria Tider.
– Jag måste tanka 98-oktaniga E5-bränslet nu eftersom de infört E10.
Bil Sweden har tagit fram en lista över alla bilar som inte tål det nya E10-bränslet.