Polisen bekräftar för radion att myndigheten inte har några planer på att göra något åt situationen.
– Vi har begränsade möjligheter att vara på de här platserna, säger polisinspektör Jesper Molander, till radion.
Enligt SR-reportaget kör invandrarna motorn på högvarv med flit för att revoltera mot samhället.
– Det här är en rebell mot svenska staten. När de vill jävlas med oss då jävlas vi med dem, säger en person till SR och fortsätter:
– Vi ortare kör racing med våra bilar på Östermalm.
I praktiken handlar det om bilar där avgassystemens ljuddämpare har modifierats eller avlägsnats i syfte att störa omgivningen maximalt. En boende berättar att bilarna kan ha "fyra avgasrör".
Men invandrarna som SR talat med anser att de boende får finna sig i oväsen utanför.
– De kan inte äga marken, den går inte att köpa, det är ett fritt land.
Sverige har emellertid en skyldighet att hålla ljudnivåer på en acceptabel nivå enligt EU:s bullerdirektiv, enligt Naturvårdsverket.
En liknande situation finns i vissa länder i Sydeuropa, där den egna underklassen nätterna igenom kör runt i stadskärnorna med modifierade avgassystem för att terrorisera den arbetande delen av befolkningen, ofta i praktiken med polisens goda minne.
Frågan är inte sällan politiskt känslig lokalt, men på EU nivå har kommissionen gått vidare med hot om överträdelseförfaranden mot bland annat Cypern under 2020, för att framtvinga efterlevnad av direktivet.
Frågan om huruvida även den svenska polisen daltar med illegal streetracing blev aktuell 2013, när polisen själva deltog i ett illegalt streetrace i Jordbro utan att de inblandade poliserna drabbades av någon disciplinär påföljd.