Under förra året betalade 3,5 av 4,3 miljoner hushåll tv-avgift. Samtidigt uppger sig i stort sett alla ha tillgång till och ibland även se på SVT:s program när de tillfrågas i enkäter.
Hushåll som saknar tv-apparat och endast använder dator för att se SVT:s program behöver inte betala, men den gruppen omfattar rimligen ett fåtal av de saknade 800.000 hushållen. Andelen avgiftsvägrare ökar varje år. Antalet hushåll som utsätter sig för risken att få betalningsanmärkningar och straffavgifter för att spara 2.216 kronor närmar sig en miljon. Utvecklingen står i kontrast till svenskarnas obrutna vilja att betala skatt. Enligt Ekonomifakta ligger skatteinbetalningarna för arbete och för hushållens kapitalvinster på över en biljon eller drygt 200.000 kronor per hushåll, alltså nästan 100 gånger mer än kostnaden för TV-licensen. Men svinnet på grund av skatteplanering och skattesmitning håller sig på en stabil nivå. Enligt riksgälden var inbetalningarna av skatt under 2015 "oväntat" höga.
TV för fåtalet
SVT kan räkna med att få sina kostnader täckta via politiska beslut. Ändå utgör kombinationen av sjunkande tittarsiffror och stigande betalningsvägran ett existentiellt problem för den statliga mediakoncernen. Problemet uppmärksammas i marknadsföringsvärlden och särskilt av de kommersiella TV-kanalerna, som länge ansett att avgiftsfinansierad TV snedvrider konkurrensen.
Göran Swahn, chefredaktör för Indikat Konsument, menar att utvecklingen hotar att ge kritikerna av public service rätt. Så länge en betydande majoritet av befolkningen anser programmen värda att titta på och betalar för dem, behöver man inte beakta de kommersiella kanalernas klagomål om att att statlig TV snedvrider konkurrensen. Men när SVT:s innehåll blir alltmer politiserat utmanas den ordning som är grunden för stats-TV:s existens. När till och med familjeprogram som Melodifestivalen genomsyras av radikala politiska budskap som bara en mindre del av tittarna kan instämma med är SVT ute på farlig mark. Enligt Swahn fjärmar sig SVT alltmer från den policy som säger att att SVT ska vara till för alla.
– I Melodifestivalen från Gävle visades en förberedd politisk aktion som gick ut på att justera texten i nationalsången. Genom den aktionen bröt redaktionen mot beslutet från april förra året som säger att SVT ska ”spegla befolkningens olika behov, intressen, perspektiv och åsikter”. För det var väl Sveriges befolkning som företagsledningen menade – och inte jordens? frågar han sig.