Nätverkstan Kultur AB heter företaget som bland annat sköter AFA-tidningens prenumeranter.
"Vi är öppna med att vi ser våld som ett legitimt verktyg i kampen mot fascismen, oavsett om det är organiserat eller spontant. Med organiserat våld menar vi att både genomförandet och syftet med våldet är genomtänkt och planerat", heter det bland annat i en deklaration från AFA som tidningen lagt upp på sin hemsida under avsnittet "Om våld".
I Brands senaste nummer, se bild ovan, förekommer flera liknande våldsbejakande uttalanden från tidningen och/eller AFA.
Nätverkstan ägs av stiftelser, föreningar och studieförbundet Sensus. Det är registrerat som ett aktiebolag med begränsad vinstutdelning.
Förutom att vara med och driva AFA-tidningen driver Nätverkstan utbildningen Kulturverkstan med stöd från Myndigheten för yrkeshögskolan.
Nätverkstan sysslar även med att som "oberoende aktör" arbeta med kulturpolitisk kunskapsbildning på uppdrag av Västra Götalandsregionens kulturnämnd.
Nätverkstan får slutligen stöd av Kulturrådet, som sorterar under Ulf Kristerssons kulturminister Parisa Liljestrands kulturdepartement. Därifrån får man bidrag för att arbeta med "distribution och synliggörande av kulturtidskrifter".
Det har alltsedan 1990-talet varit känt att Brands redaktion i själva verket utgörs av aktivister från AFA.
Redan 2001 beskrevs tidningen som den "anarkistiska tidningen brand, vars redaktion administreras av AFA-gruppen i Stockholm" av Säkerhetspolisen, visar en PM som Avmaskerat publicerar.