Sentios opinionsmätningar

SD fick bra siffror – då slutade SVT redovisa Sentiomätning

Publicerad 24 juli 2015 kl 17.08

Radio & TV. Sverigedemokraterna har fått mycket bra siffror i Sentio Research senaste opinionsmätningar, men statliga Sveriges Television valde under våren att sluta redovisa institutets siffror i sin nyhetsrapportering.
– Det är ett publiceringsbeslut som vi har fattat, säger SVT:s rapportredaktör till Fria Tider.

Gilla artikeln på Facebook

Det har gått bra för Sverigedemokraterna i opinionsmätningarna de senaste månaderna och allra bäst siffror har partiet fått i norska Sentio Research opinionsmätningar – det institut som hittills varit bäst på att förutspå SD:s valresultat inför de senaste riksdagsvalen.

I en opinionsmätning som publicerades igår fick SD hela 23,3 procent av väljarstödet och blev därmed Sveriges näst största parti – större än Moderaterna och bara 0,8 procentenheter mindre än Socialdemokraterna.

I takt med att SD fått allt bättre siffror i Sentios opinionsmätningar har SVT under våren tagit ett "publiceringsbeslut" om att inte längre redovisa institutets siffror. Enligt SVT är anledningen att Sentio använder sig av så kallade "självrekryterande webbpaneler".

– Vi publicerar inte några opinionsundersökningar från det institutet, det är ett publiceringsbeslut som vi har fattat för att vi inte anser det tillförlitligt, säger SVT:s rapportredaktör David Oscarsson till Fria Tider.

– Däremot har det publicerats en sådan opinionsundersökning tidigare i vår från det institutet efter att vi fattade det beslutet, men det var ett misstag i arbetet, fortsätter han.

En strid ström av SVT-tittare har hört av sig till det statliga TV-bolaget och undrat över publiceringsbeslutet. En av tittarna har fått följande svar från SVT Nyheters webbredaktör Thomas Larsson:

"Statistiker och statsvetare är eniga om att det inte ger ett representativt urval av befolkningen och att tillförlitligheten är låg. Vissa statistiker går så långt som att säga att resultat från självrekryterande paneler är meningslösa rent statistiskt."

Men de anklagelserna tillbakavisas av SVT:s motsvarighet i Norge, norska NRK, som igår inte hade några problem med att uppmärksamma nyheten om SD:s framgångar i en artikel. I ett mail till tidningen Nyheter Idag, som Fria Tider fått en kopia på, kommenterar man sin syn på Sentio såhär (se artikelbild):

"I Norge är Sentio en respekterad byrå som funnits här under en lång tid. Webb-baserade mätningar har i Norge visat sig vara signifikanta och är således okontroversiella. NRK har därför hänvisat till undersökningen som har utförts av Sentio".

När Fria Tider ringer upp Sentio Research Sverigechef Arve Østgaard får vi dessutom veta att man inte har någon egen webbpanel i Sverige, istället upphandlar man tjänsten av Sveriges största webbpanel Cint med 400.000 registrerade respondenter.

– Vi använder oss av Cint, säger Østgaard till Fria Tider.

Cint är samma webbpanel som United Minds använde sig av fram till mars i år när man valde att skrota sin väljarbarometer – fram till dess publicerades United Minds väljarbarometer regelbundet av Aftonbladet. Efter riksdagsvalet i höstas konstaterade dessutom SVT själva att just United Minds, trots att deras undersökningar är "meningslösa rent statistiskt", "prickade valet bäst".

Cint används även flitigt av SVT när det gäller andra saker än just Sentio Research väljarbarometer. För snart två år sedan dög webbpanelen för att göra en nyhet om att "Tre av fyra svenskar har klimatångest" och så sent som i maj i år rapporterade SVT om en undersökning om svenskars arbetsvanor som genomförts med hjälp av Cints webbpanel.

Men frågan om varför Cint duger i andra sammanhang, men inte när det gäller Sentio Research senaste väljarbarometrar, är känslig för SVT.

– Det här är en diskussion som handlar om mätmetoder som har långa rötter, den fanns i förra valet också. Vilka man ska tro på eller inte tro på, säger David Oscarsson.

Jo, precis, men SVT Nyheter använder sig av olika mätningar som kommer från Cint i andra sammanhang, så sent som i maj i år till exempel?
– Jag sa ju att vi har använt det vid ett tillfälle felaktigt efter det här policybeslutet.

Men den här webbpanelen används till väldigt mycket mer än bara att mäta väljaropinionen, den används till väldigt mycket annat, och i de sammanhangen fungerar den här webbpanelen uppenbarligen utmärkt och anses tillförlitlig av SVT Nyheter?
– Jag vet inte om det har tagits något policybeslut på det, men det har tagits ett policybeslut vad gäller deras opinionsundersökningar.

Därefter vill Oscarsson inte svara på fler frågor utan hänvisar övriga frågor till SVT:s nyhetschef Ulf Johansson. Fria Tider har upprepade gånger under fredagseftermiddagen försökt nå Johansson via SVT:s växel men inte lyckats få tag på honom.


Bland varsomhelstare och någonstansare. Joakim Andersen om den globala klassens lågintensiva krig mot sina undersåtar.0 Plus

Ekonominyheter

Dyrare än någonsin bygga hus i Sverige

Kostnaderna steg 2,9 procent 2019.. Nu ökar Sverige försprånget – är redan dyrast i EU.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.