Rapporten, Duckface/Stoneface, har tagits fram av Michael Forsman, medievetare på Södertörns högskola, på uppdrag av Statens medieråd.
Titeln syftar på två typer av grimaser som 10- respektive 13-åringar använder när de fotar "selfies", självporträtt, som de lägger upp på nätet.
En av rapportens viktigaste slutsatser är nämligen att barn och tonåringar efter att ha tillägnat sig "genus genom ålders- och könsbunden socialisation" gör olika poser beroende på sitt kön.
Att göra en "duckface", det vill säga är att pluta med munnen framför kameran, är en position för tjejer, lyder rapportens slutsats. För killar är idealet istället ett "stoneface". Då handlar det om att framstå som oberörd och samtidigt handlingskraftig.
Det finns en stark medvetenhet om vilka bildkonventioner som är genuskodade som "killiga" respektive "tjejiga" både hos tioåringarna och hos trettonåringarna även om den är mer utvecklad hos de senare. I dessa åldrar framstår det som mycket viktigt att hålla isär könen, även på internet, varnar Michael Forsman.
Studien, som bygger på ett omfattande intervjumaterial samt workshoppar gjorda bland elever i årskurs 4 och 7 i fyra Stockholmsskolor, blev en dyr historia för skattebetalarna. Anslaget gick via Kulturdepartementet till Statens medieråd.
Det här är ett uppdrag som vi har fått ifrån Kulturdepartementet, så anslagsposten ligger hos dem. Det har inte kostat Statens medieråd något, säger Martina Högberg, kommunikationsansvarig vid Statens medieråd.
Hur stort var det anslaget?
650.000 kronor.