Kvinnor avgör vad det blir till middag – och står för planeringen, inköpen och matlagningen.
Endast 4 procent uppger sig ha en partner som själv tar besluten.
En kommentar från en kvinna – Frida, 35 – lyder: "Min man saknar helt förmåga att planera så handling och matlagning landar på mig."
– Det är en makt att vara den som bestämmer och tar köpbesluten, inte minst då det vi handlar och äter berättar mycket om vad vi på ett samhällsplan står för och tycker är viktigt. Det kan kännas något nedslående att vi inte kommit längre. Det är fortfarande kvinnorna som lägger tiden, hanterar förväntningarna och axlar ansvaret i köket. Men vi ska inte glömma att det finns en stor ekonomisk kraft hos kvinnor, säger Carolina Månsson, Head of Insights på Aller Media.
Hälften av alla kvinnor avstår från att köpa vissa varumärken av etiska skäl. Samtidigt visar rapporten att priset är den avgörande faktorn för de flesta när de handlar. Att laga, äta och handla billigt prioriteras högt av kvinnor i alla åldrar. Priset är till och med viktigare än smaken när man handlar.