Under det senaste läsåret, 2024–25, var 53 procent av eleverna inrikesfödda, en ökning från 40 procent läsåret 2019–20, rapporterar TV4 Nyheterna.
Kritiken mot att svenskfödda elever placeras i SVA-undervisning utan ordentlig behovsprövning har funnits länge. Redan 2020 anmälde Rädda Barnen svenska skolor till Diskrimineringsombudsmannen (DO), eftersom de ansåg att placeringen var godtycklig och utan individuell bedömning.
Den nya sammanställningen bygger på data från OECD:s undersökning PIAAC, som också visar att språkkunskaperna bland utrikesfödda i Sverige är så låga att en tredjedel av dem inte kan delta aktivt på arbetsmarknaden.
Samma undersökning visar att varannan kvinna född utanför Europa i Sverige inte är självförsörjande, och att en fjärdedel av elever med utrikes bakgrund misslyckas med att klara grundskolan.
Placeringen i SVA-klasser beslutas av skolornas rektorer baserat på bland annat modersmål eller tidigare skolgång utomlands. På gymnasiet är det däremot eleverna själva som avgör om de ska läsa svenska som andraspråk.