Ett av tio tåg ankom i tid 2023

Publicerad 23 februari 2024 kl 16.37

Inrikes. Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen sedan statistiken började föras.

Dela artikeln

Jämfört med 2022 har punktligheten under 2023 minskat med 2,5 procentenheter. Jämfört med 2020, som hade den högsta punktligheten under den senaste 10-årsperioden, är nedgången betydande – 7,2 procentenheter.

Under 2023 ankom endast 58,6 procent av de framförda tågen helt enligt tidtabell, det är också en minskning med 5,8 procentenheter jämfört med föregående år. Tåg som anlände högst 15 minuter efter tidtabell utgjorde 96 procent av de framförda tågen, en minskning med 0,6 procentenheter jämfört med 2022. Tåg som anlände högst 60 minuter efter tidtabell utgjorde 99,5 procent av de framförda tågen, en minskning med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år.

Punktligheten för kortdistanstågen försämrades mest jämfört med 2022. Drygt 91 procent av de framförda kortdistanstågen kom fram till sin slutstation senast fem minuter efter tidtabell, vilket är en minskning med 3,3 procentenheter jämfört med föregående år.

Motsvarande andel för medeldistanstågen var 86,4 procent, 1,7 procentenheter lägre än 2022, och den sämsta årsnoteringen för medeldistanståg sedan statistiken började sammanställas.

Långdistanstågen hade 71 procent av de framförda tågen anlända till slutmålet inom fem minuter, en försämring med 1,5 procentenheter jämfört med 2022.


Nyheter från förstasidan

"Grön omställning" kan sänka svensk industri

Basnäringen i norr kan "slås ut". Forskaren spår spökstäder i gröna omställningens spår.0 

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.