Människans natur
Colby Stuart/CC-BY-NC-SA

Gener förklarar skillnader i skolresultat

Publicerad 13 december 2013 kl 13.03

Biologi.Varken uppfostran eller omgivning är någon bra förklaring på varför olika elever presterar olika bra i skolan. Istället är det elevernas genetiska förutsättningar som framför allt avgör deras studieresultat, visar en ny stor undersökning i Storbritannien.

Gilla artikeln på Facebook

Resultatet bygger på en genomgång 11.000 identiska och icke-identiska 16-åriga tvillingar och deras resultat på de nationella proven, GCSE, skriver The Guardian.

Generna förklarar enligt studien 58 procent av prestationsskillnaderna i kärnämnena engelska, matematik och naturvetenskap. Samtliga miljöfaktorer, inklusive uppfostran och skolmiljö, förklarade samtidigt endast 36 procent av skillnaderna.

– Den fråga som vi ställer är varför barns GCSE-poäng skiljer sig åt. Folk tror direkt att det beror på skolorna. Men om skolorna stod för hela resultatdifferensen så skulle alla barn i ett klassrum prestera likvärdigt, säger beteendegenetikern Robert Plomin, som ledde studien vid Kings College i London, till The Guardian.

Han varnar för att den moderna skolan felaktigt utgår från att alla barn har samma förutsättningar.

– Utbildningen inriktar sig fortfarande på en ”one-size-fits-all”-metod. Om genetiken säger oss någonting så är det att barn är olika i hur de lär sig och vad de tycker om att lära sig, säger Plomin till den brittiska tidningen.


Gängen markerar sina revir. För att förstå varför måste vi lämna det liberala sättet att tänka, skriver Joakim Andersen.0 Plus

Tusentals protesterade på Facebook. Men utpekade mannen får jobba kvar inom staten – trots bildbevis.0 Plus

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.