Stureplan
Haglöfs har produktplacerats i flera gangsterrappares musikvideor sedan mötet med Spotify-chefen 2015. Samtidigt har försäljningen av Haglöfskläder ökat med en miljard, enligt Expressen.

Hög Spotify-chef bakom Haglöfs succé bland gängkriminella

Publicerad 10 december 2023 kl 19.16

Ekonomi. Tillsammans med framför allt Hugo Boss har det gamla friluftsmärket Haglöfs sadlat om och börjat göra huvtröjor, becknarväskor och liknande "arbetskläder" för kriminella. Nu visar det sig att en av Spotify-grundaren Daniel Eks närmaste män fungerat som hjärnan bakom klädjättens nya inriktning och bland annat förmedlat kontakter med mellan gänget Shottaz, Haglöfs och Spotify.

Dela artikeln

Det är Expressen som har rullat upp historien om hur det gick till när Haglöfs, ett tidigare klassiskt friluftsmärke som mest riktade sig till fjällvandrare, flugfiskare och liknande, sadlade om till att tillverka "arbetskläder" för kriminella invandrare från tredje världen.

Det hela ska ha börjat framåt småtimmarna på Stureplan i Stockholm år 2015, när en livvakt till en finanshöjdare som var bosatt i området hamnade i bråk med gangsterrapparen Yasin Byn och några andra kriminella somalier från gänget Shottaz.

En annan Stureplansprofil – en hög chef på Spotify som beskrivs som en av grundaren Daniel Eks närmaste män – ska då ha dykt upp och försökt medla i konflikten mellan somalierna och livvakten.

Spotifyhöjdaren visade sig även ha släktband till Haglöfs huvudkontor, och började genast locka somalierna med märkeskläder och musikkarriärer.

Delar ut märkesjackor i Rinkeby
Efter mötet åker Spotify-chefen till Rinkeby och delar ut märkesjackor till gängen. Yasin Byn åker för egen räkning in och ut ur fängelse men gör samtidigt en lysande karriär på Spotify, där han får stora vita inkomster att blanda upp Shottaz mer svårförklarade intäkter med.

För Haglöfs del visar sig den nya inriktningen bli en succé. Försäljningen ökar enligt Expressen med en miljard kronor när flera gangsterrappare varumärkes­placerar företagets produkter i sina låttexter och musikvideor medan Haglöfs-kläder börjar dyka upp i allt fler av polisens förundersökningar om skjutningar och mord.

"I don't give a fuck about fashion / Haglöfs och mask, ghetto assassins", heter det bland annat i en i övrigt svensk låttext.

"Nu folket tränar upp i skogen för att kunna ta nåns liv / Haglöfs och handskar uniform när det är krig", lyder en annan.

Maykil Yokhanna som dömts i tingsrätten för mordet på tolvåriga Adriana blir en av Haglöfs nya ansikten utåt. I en vapenvideo identifieras Yokhanna med hjälp av Haglöfsmärket, vilket syns i bilderna ur polisens förundersökning.

"Skjut vem som helst i Haglöfskläder"
Samtidigt finns det tecken på att initiativet kan slå tillbaka mot Haglöfs, eftersom märket har blivit en så stark symbol för gängkriminalitet att det ibland är förenat med livsfara att bära Haglöfs-plagg i delar av Stockholm.

"Gucci keps jacka över 5 lax. Haglöfs något ta han bara", står det exempelvis i en order där en gängledare ger två 15-åringar instruktioner om att skjuta ihjäl alla som går klädda i Haglöfs-kläder i bostadsområdet Dalen söder om Stockholm, enligt finländska YLE.

På Haglöfs huvudkontor ångrar man emellertid ingenting.

– Vi tror inte att varumärket i längden påverkas av kopplingarna som media gör mellan gängkriminalitet och vårt varumärke, säger kommunikationschefen Sara Skogsberg Cuadras till Expressen.


Fyra i matchfixningshärva. Allsvenskan-matchen var uppgjord på förhand.0 Plus

"Vi har lurats i 30 års tid." Politiskt korrekt önsketänkande bakom tidigare studier, visar häpnadsväckande nya fynd.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ukrainarna redan integrerade i Sverige

Efter i genomsnitt mindre än två år i landet. Hälften pratar svenska och två tredjedelar arbetar.0 

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.