Inflationen

Inflationsboom för Lidl i Sverige

Publicerad 17 augusti 2022 kl 09.44

Ekonomi. Lågprismatvarukedjan Lidl ökar tydligt sina marknadsandelar i Sverige i takt med inflationen. Det visar uppgifter som Dagens Industri tagit del av.

Dela artikeln

– Med snabbt ökade matpriser ser hushållen över hur de handlar mat, det gynnar en utmanare och lågprisspelare som Lidl, säger Sverigechefen Johan Augustsson till DI.

Enligt DI ökade omsättningen för Lidl i Sverige med 7 procent under det brutna räkenskapsåret mars-februari. Sedan dess har den starkt positiva utvecklingen fortsatt.

Johan Augustsson säger till DI att det är den höga inflationen, inte minst på mat, som gynnat den tyskägda dagligvarukedjan. De skenande priserna får helt enkelt fler att söka sig till lågprisalternativ.

– Eftersom vi är en utmanare med pris i fokus gynnar dagens situation oss. Det ser vi också tydligt i siffrorna för i år, säger Augustsson till DI.


Nyheter från förstasidan

USA: Berlinmuren är tillbaka

"Tyskland har återuppbyggt den". Efter beskedet om AFD skärper Vita huset tonen mot auktoritära styret i Berlin.0 

Ekonominyheter

Vindkraftsindustrin driver "Uppsala universitets" politikerkurs i att slösa pengar på vindkraft

Skickar skattepengarna till Luxemburg.. Experten: "Det handlar inte om elproduktion. Det handlar om att flytta pengar utan att betala skatt".0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.