Ungefär 15 procent av ungdomar mellan 20 och 25 är öppet arbetslösa. Därtill kommer så kallad dold arbetslöshet i form av unga som sysselsätts med arbetsmarknadspolitiska åtgärder och utbildningar av mer eller mindre kosmetisk natur. Ungdomsarbetslösheten beror delvis på att jobb flyttat utomlands till låglöneländer eller rationaliserats bort till en följd av den teknologiska utvecklingen. Men det finns även andra, mindre uppmärksammade orsaker till att unga har svårt att slå sig in på arbetsmarknaden, framhåller ekonomerna Magnus Henrekson och Tino Sanandaji i en artikel på DN Debatt.
Forskningen har de senaste åren alltmer uppmärksammat så kallade icke-kognitiva färdigheter såsom självdisciplin, social kompetens, motivation, arbetsmoral, uthållighet, pålitlighet, punktlighet och emotionell stabilitet, skriver Henrekson och Sanandaji, som menar att brister i sådana icke-kognitiva färdigheter är en viktig bidragande orsak till ungdomsarbetslösheten.
Problemet beror enligt de båda ekonomerna delvis på att både skolan och högskolan har blivit något av en skyddad verkstad där arbetstakten är låg och eleverna kommer undan med att lata sig. De hoppas att problemet ska gå att åtgärda genom att skolan fokuserar mer på karaktärsbyggande, ställer prestationskrav och lär ut arbetsetik.
Fria Tider rapporterade för två veckor sedan att Skolinspektionen har utfärdat ett vitesföreläggande mot den framgångsrika friskolan Maria Elementar i Stockholm därför att lärarna uppvisade ett auktoritärt förhållningssätt gentemot eleverna och att skolan har en otidsenlig kunskapssyn.