Sammy Klang, som är student på Sapu, beskriver för Academic Rights Watch (ARW) hur han mötts av total oförståelse när han försökt ifrågasätta föreläsningar om "intersektionalitet", där etniskt svenska studenter tvingas reflektera över sina "privilegier" och sin "rasism".
– Jag började utmana min lärare med frågor som ”hur kan ni bevisa att detta stämmer”. Hon sa att ”det är så här” och att hon inte ”förstår vad jag menar”, säger Sammy Klang.
– Hon bad sedan oss reflektera om våra egna privilegier i grupp. Jag hamnade i en hettad dialog med mina klasskamrater, fortsätter han.
Under en annan föreläsning, ledd av tv-profilen Kalle Norwald, presenterades vänsterextrema begrepp som "vithetsnorm" och "heteronorm" som givna fakta. När Klang protesterade mot påståendet att "vita inte kan uppleva rasism" möttes han återigen av ideologisk woke-dogmatism.
– Under denna föreläsning röt jag ut ”skitsnack!” när Kalle hävdade att ”vita inte kan uppleva rasism”. Han hävdade att de zoomar ut och ”ser via ett större perspektiv” när jag sa att alla kan uppleva rasism, säger Klang.
ARW:s ordförande Erik J Olsson riktar hård kritik mot högskolans undervisning och konstaterar att nivån är "under gränsen för det acceptabla".
– Det är ohållbart att framställa en utbildning som förutsätter intersektionalitetsläran som politiskt oberoende, säger Olsson och kräver att utbildningen snarast ses över så att "olika kursmoment inte motsäger varandra på ett sätt som förolämpar studenternas intelligens".
Undervisningsmaterial visar enligt ARW att användandet av den vänsterextrema intersektionalitetsteorin rent av anges som en av ”de sex kärnkompetenserna” för att bli psykoterapeut.
Samtidigt beskriver sig Sapu som en politiskt neutral aktör i sitt introduktionsbrev till studenterna:
”Högskolan Sapus policy är att på arbetsplatsen ha en oberoende politisk, religiös och kulturell hållning.”
På högskolans hemsida framhävs samtidigt att ”här behöver inte alla stöpas i samma form, utan det finns möjlighet att utveckla en egen profil”.
– Det är grundläggande för all högre utbildning att det är högt i tak och att det finns en vilja att fånga upp kritiska kommentarer från studenterna så att det blir en seriös diskussion där den kritiserade teorin inte förutsätts som sann. Intrycket är att den intellektuella nivån för närvarande är under gränsen för det acceptabla, säger Erik J Olsson på Academic Rights Watch.