Det var i torsdags som regeringen meddelat att man gett i uppdrag till Trafikverket att upphandla nattågstrafik mellan Malmö och Bryssel samt mellan Stockholm och Hamburg. Satsningen är en del av något den rödgröna regeringen menar är "den största järnvägssatsningen i modern tid".
"Intresset för att resa klimatsmart ökar hos svenskarna. Allt fler vill ta tåget, både i vardagen men också på semester", står att läsa i ett pressmeddelande på regeringens hemsida. Från och med 1 augusti 2022 är det tänkt att stockholmare och skåningar ska kunna ta nattåget ned till kontinenten.
Men satsningen möter kritik från borgerligt håll. Inte minst mot bakgrund av att nattågstrafiken i norra Sverige haft en osäker framtid. Tidigare i år meddelades att norskägda Vy tåg, före detta Tågkompaniet, tar över nattågstrafiken i norra Sverige från svenska SJ.
"Samtidigt avvecklades väl nattågen från norra Sverige? Hade det inte varit rimligare att hålla igång dem?", twittrar den moderate riksdagsmannen Jan Ericson.
Hans partikollega, som företräder Gävleborg, anser att pengarna istället borde satsas på dubbelspår på järnvägen till Norrland och att nattåg i Sverige och tåg som går i tid har högre prioritet. Det är viktigare än nattåg till Hamburg, twittrar han.