Det är SD Göteborg som ligger bakom reklamskylten, som har budskapet "Bara upploppet kvar – SD 2022".
Enligt travsajten Trottosport prydde annonsen "en av de främsta reklamplatserna på banan" under lördagens Åby Stora-dag på Åbytravet.
Sajtens skribent Henrik Ingvarsson uppger sig ha blivit "rejält" provocerad av detta, och han har krävt kommentarer både från Åbytravet och Svensk Travsport.
– Operativa banrådet har godkänt Svensk Travsports Partner Policy och där är samtliga godkända politiska partier med. FM-reklam har ett avtal med oss om skyltarna och säljer dom till sina kunder. Frågan är komplex till viss del. Och Åbytravet vill vara en arena där alla är välkomna oavsett, svarar Kristoffer Jakobsson på Åbytravet.
Eeh. @SvenskTravsport vad i helvete! Såg inte loppen på Åby i lördags men kommer aldrig besöka en bana med reklam för ett rasistiskt parti. Otroligt smaklöst https://t.co/NxVPSTuh9O
— Patsy (@don_patsy) August 17, 2021
Henrik Ingvarsson skriver dock att han inte förstår resonemanget och hänvisar till Svensk Travsports diskrimineringspolicy, där "allas lika värde" står inskrivet.
"Med tanke på hur partiet SD står kring just människors lika värde oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning eller fysiska och psykiska förutsättningar. Att sälja en reklamplats på första parkett till ett parti som går så stick i stäv med just denna Svensk Travsports policy", skriver Ingvarsson på Trottosport.