"Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerdiagnos. När sjukdomen upptäcks tidigt ökar chansen för tillfrisknande radikalt. För att uppmärksamma detta och vikten av att testa sig i tid lanserar vi nu Lusseballen i alla våra butiker."
Så skriver Pressbyrån på sin hemsida apropå kampanjen "Lusseballen".
Genom att sälja en bulle som är formad som en penis skriver Pressbyrån att man vill uppmana män att testa sig för prostatacancer.
"En dickpick du faktiskt vill ha! Gå in på länken HÄR för att Swisha en Lusseballe till någon du tycker om. Och är personen en man över 50 år, är det ett perfekt tillfälle att tipsa honom om att testa sig för prostatacancer!" skriver företaget.
Man har också lanserat låten "Lusseballen":
Under vecka 46 erbjöds ett gratis PSA-test i en av Pressbyråns butiker i Stockholm.
Av kunder anklagas kampanjen för att vara infantil och äcklig.
"Om ni undrar varför svensk infrastruktur fungerar dåligt beror det på att samhället till stor del består av mentalt underutvecklade vuxna", skriver en användare på X.
Kampanjen kritiseras också av Ola Bratt, ordförande för den nationella arbetsgruppen för organiserad prostatacancertestning samt professor i urologi och klinisk cancerepidemiologi. Till Läkartidningen säger han att han anser att "kampanjen lockar män att ta provet utan att först få den information som Socialstyrelsen föreskriver".