– Det är skitsnack. Även när vi ber passagerare att klimatkompensera så är det ingen som gör det. Världen har gått vidare, säger han i en intervju med nyhetsbyrån TT.
Den 1 juli slopas den svenska flygskatten – ett beslut som lågprisjätten Ryanair välkomnar. Redan förra året meddelade bolaget att man nu åter satsar på den svenska marknaden, till skillnad från grannlandet Danmark där en nyinförd flygskatt gjort att bolaget drar sig tillbaka.
Trots ny expansion finns i nuläget inga planer på att utmana SAS på de svenska inrikeslinjerna.
Enligt O'Leary är det snarare den övergripande marknadssituationen som gör Sverige till en utmaning. Medan flygtrafiken i Italien och Spanien har återhämtat sig till nivåer över de före pandemin, ligger Sverige fortsatt kvar på 76 procent.
Men att detta skulle bero på ett växande klimatmedvetande bland svenska resenärer avfärdar O'Leary alltså bestämt. Trots svenskarnas ointresse är hans eget bolag dock intresserat av att försöka få ned klimatutsläppen, hävdar han.
– Det betyder inte att vi inte bryr oss. Vi gör riktiga saker, som att investera närmare 40 miljarder dollar i nya, bränslesnåla flygplan som kan ta fler passagerare, säger O'Leary till TT.