Det rör sig i de flesta fall om reklam som skildrar attraktiva kvinnor, ett fenomen som sedan länge har retat upp feminister. Redan nu kan den så kallade Reklamombudsmannen "fälla" annonser som anses utmåla kvinnor som "sexobjekt".
Men enligt riksdagsledamoten Veronica Palm (S) måste politikerna nu "ta sitt ansvar" och helt förbjuda den typen av reklam, som hon beskriver som ett "folkhälsoproblem".
– En S-ledd regering kommer att plocka upp den utredning om att förbjuda sexistisk och könsstereotyp reklam som Alliansregeringen slängde i papperskorgen när den tillträdde. Detta i syfte att lagstifta. Det är ett vallöfte från oss, säger hon till Aftonbladet.
Palm är sedan länge engagerad i jämställdställdhetsfrågor och har tidigare bland annat anmält en leksakskatalog som hon ansåg vara könsstereotyp. I somras deltog hon i det så kallade "Hijabuppropet", som gick ut på att visa sitt stöd till den muslimska seden att tvinga kvinnor att täcka delar av sina ansikten med slöjor.