UTREDS: Revisorsinspektionen kommer nu att granska prestigefirman Mazars, som lämnat rena revisionsberättelser trots märkligheterna i tidningen Tempus årsredovisningar.

Revisionsjätte utreds när liberala tidningen Tempus misstänks ha fuskat till sig miljoner i presstöd

Publicerad 8 september 2020 kl 21.24

Media. Den svenska tidskriften Tempus, som består av översatta artiklar från vänster­liberal amerikansk media, blåser upp sin omsättning i syfte att lura till sig presstöd, skriver Samhällsnytt. Nu inleder Revisorsinspektionen en granskning av revisionsjätten Mazars och tidskriftens revisor Sonny Malmquist.

Gilla artikeln på Facebook

Granskningen inleds efter att varken revisionsbyrån eller tidningen har kunnat ge någon begriplig förklaring när Samhällsnytt ställt frågor om bolagets årsredovisningar, som nyhetssajten granskat.

Av årsredovisningarna framgår att tidningsbolaget Tempus Press endast har haft en verklig försäljning på 736.000 kronor per år – långt mindre än den försäljning på drygt 1,7 miljoner kronor som man får presstöd för.

Resten, ungefär en miljon kronor, utgörs av koncernintern försäljning till tidningens eget moderbolag Tricordia AB. Tricordia har sedan sålt tillbaka något, oklart vad, för lika mycket pengar till Tempus Press igen – utan att revisorn har anmärkt på de märkliga transaktionerna fram och tillbaka i sin revisionsberättelse.

En prenumeration på Tempus kostar 1.235 kronor per år vilket innebär att 736.000 kronor i omsättning motsvarar 630 prenumeranter. Tidningen får dock presstöd för 2.025 prenumeranter.

Det är Kantar-Sifo som har mätt försäljningen och intygat för presstödsmyndigheten MPRT att bolaget har drygt 2.025 prenumeranter. Varken Kantar-Sifo, Tempus ägare Kristina Rytterborg eller dess styrelseordförande Nicholas Rydje har dock velat kommentera granskningen i Samhällsnytt. Den ansvarige revisorn Sonny Malmquist på Mazars har inte heller kommenterat uppgifterna, medan andra företrädare för Mazars har hänvisat till tystnadsplikt.

Efter Samhällsnytts publicering inledde Revisorsinspektionen på tisdagen ett granskningsärende mot Mazars, skriver Samhällsnytt. Beslutet har fattats av chefjuristen Anders Ahlgren i samråd med myndighetens chefsrevisor Carin Rytoft Drangel, enligt nyhetssajten.

Samhällsnytts granskning visar att Tempus genom åren har fått ungefär 110 miljoner kronor i statligt presstöd justerat för inflation. Om uppgifterna i årsredovisningarna stämmer skulle det kunna innebära att tidningen har lyckats lura till sig så mycket som 70–80 miljoner kronor genom bidragsfusk totalt, i inflationsjusterade tal.


Bok: Så klarar du livhanken i mångkultur. Mer magkänsla och mindre politisk korrekthet är experternas råd.0 Plus

Asylkaoset

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.